دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
سوژه حضور روحانیت در جنگ تحمیلی، یک سوژه دست نخورده است

حسین زحمتکش زنجانی درباره کتاب «بوی نم باروت» گفت: سوژه من یک روحانی جانباز به نام خاکساردوست است که هم اکنون در قم ساکن هستند. در زمان دفاع مقدس هم از قم و گاهی هم تهران به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام می‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین زحمتکش زنجانی در توضیح کتاب «بوی نم باروت» گفت: این کتاب بر مبنای یک دغدغه خیلی مهم شکل گرفت و آن هم حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس است. متاسفانه درباره حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس بسیار کم کار شده و کارهای تولیدی هم عمدتاً کارهای قدرتمند نیستند و برای همه ناشر ایین وضعیت وجود دارد. سوژه حضور روحانیت در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس، یک سوژه دست نخورده است و هنوز جا دارد که درباره آن بیشتر کار شود.

وی افزود: خود من هم سابقه تحصیل در حوزه علمیه را داشته‌ام و علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه بودم، برای همین این اثر را منتشر کردم. بهانه این کار هم حضور من در حوزه هنری و آشنایی با مرتضی سرهنگی بود که این سوژه را به من پیشنهاد کردند که یک فتح بابی شد برای آغاز فعالیت من با انتشارات خط مقدم. این انتشارات پروژه‌ای را آغاز کرده بود که به سراغ سوژه‌های شهدای روحانی و روحانیون ایثارگر می‌رفت. این شد که من به سراغ این سوژه رفتم. سوژه من یک روحانی جانباز به نام خاکساردوست است که هم اکنون در قم ساکن هستند. در زمان دفاع مقدس هم از قم و گاهی هم تهران به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام می‌شد. خیلی اتفاقات نابی در کتاب ذکر شده و نقل خاطره شده است. این شهید روحانی یکی از همرزمان شهید مهدی باکری و شهید حمید باکری در دوران دفاع مقدس بود. وی خاطرات خیلی خوبی از شهید همت دارد و درباره سایر شهیدان نیز خاطره‌نگاری‌ها صورت گرفته و در کتاب ذکر شده است. کتاب سوژه‌های جذاب و مناسبی دارد. زبان کتاب آغشته به طنز است که به جذابیت کتاب می‌افزاید. رویکرد کلی کتاب حضور روحانیت در جبهه‌های دفاع مقدس از نگاه یک روحانی و پرداختن به جنبه تبلیغ در جبهه است.

حسین زحمتکش درباره کتاب دیگرش اضافه کرد: کتابی که درباره حاج قاسم منتشر شده کتاب «نیستان دی» است که توسط انتشارات جمکران به چاپ رسید. این کتاب برخلاف کتاب «بوی نم باروت» که یک کار خاطره‌نویسی است، کتاب نیستان دی یک کار مستندنگاری است. زمانی که من این کتاب را تالیف کردم این سوال برایم مطرح بود که چرا با توجه به اینکه حدود سه سال از شهادت شهید سلیمانی گذشته، نویسندگان ما سراغ نگارش اثر داستانی درباره این شهید نرفتند. ما هر چه کتاب درباره ایشان منتشر کردیم یا تاریخ شفاهی است یا خاطره‌نویسی و یا مجموعه عکس و دست‌نوشته، اگر هم بوده در حوزه کودک و نوجوان بوده است. اما من در این کتاب به نحوی جسورانه‌تر به شهید سلیمانی پرداخته‌اند و قالب این کتاب یک قالب سوژالیستی بوده و سبک داستان‌نویسی است. 

وی درباره میزان استفاده از عنصر تخیل در نگارش کتابش گفت: کتاب بوی نم بارون کاملا بر اساس واقعیت و مستندات نوشته شده. فقط در مواردی که راوی کتاب قسمت‌هایی را فراموش کرده سعی کردم با استفاده از عناصر نویسندگی قالب مناسبی به آن قسمت الهام شود. استفاده از عنصر خیال صرفاً در این مورد شکل گرفته است.

درباره ژانر و گونه دفاع مقدس افزود: من معتقدم دفاع مقدس هم مانند سایر حوزه‌ها دارای گونه خاص خودش است. به نظرم مثل بقیه محورهای ادبیات هم می‌تواند نگاه داستانی به آن پرداخته شود و هم با نگاه مستندنگارانه آثاری که در حوزه داستانی هستند، می‌توانند آمیخته با تخیل باشند. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که اگر برای داستانی تخیل به کار می‌رود آن تخیل باید در راستای موضوع اصلی داستان باشد. نباید چیزی به دروغ به داستان اضافه شود.

زحمتکش زنجانی درباره تاثیر منابع تولید شده در دفاع مقدس جهت الگوگیری برای آینده افزود: ما همچنان کارهای بسیار زیادی پیش رو داریم برای فعالیت در حوزه دفاع مقدس و خیلی از سوژه‌ها همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند و جای کار دارند. یک چشم سوژه‌بین نیاز دارد تا به این سوژه‌ها نیز پرداخته شود. تا قبل از این کتاب من، خیلی زیاد درباره شهدای روحانی کار انجام نمی‌شد. مورد دیگر شهدای دفاع مقدس هستند که از پیشینیان ما محسوب می‌شوند و شهدای مدافع حرم که از شهدای معاصر ما هستند. به نظر من در عصر حاضر پرداختن به شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای سلامت و شهدای این چنینی که معاصر ما هستند در کنار شهدای دفاع مقدس از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی در پایان افزود: نیاز است که نویسندگان ما در این زمینه‌ها وارد عمل شده فعالیت‌های مفید خود را آغاز کنند ناشرها هم به طور جدی از این ایده‌های قوی حمایت کنند. فقط این چنین است که می‌توان آینده را خواند و این آینده را برای جوانان ما ملموس و قابل دسترس‌تر کرد. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها