یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
چاپ سیزدهم «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» با ترجمه رسول جعفریان

شناخت دولت عثمانی و نقش جهانی آن در دفاع از ممالک اسلامی، همراه با تجربه‌های تلخ و شیرین و زشت زیبای آن در مسائل داخلی و مبارزات فرقه‌ای، امری لازم و ضروری است طبعا اهمیت شناخت این دولت، برای ما ایرانیان که همسایه دولت عثمانی بوده و طی قرن‌های متوالی در جنگ و صلح با آن بسر برده‌ایم، بیشتر آشکار است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پژوهشکده حوزه و دانشگاه چاپ سیزدهم «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» تالیف اسماعیل احمد یاغی با برگردان رسول جعفریان را به چاپ رساند. 

دولت عثمانی یکی از پایدارترین دولت‌های مسلمان که بیش از شش قرن، در صحنه سیاست اسلامی، در جهت ایجاد اتحاد داخلی میان سرزمین‌های اسلامی و دفاع از آنها در برابر دولت‌های اروپایی، ایفای نقش کرد. اهمیت این دولت در جهان اسلام، به ویژه در تاریخ اخیر دوره اسلامی، بر هیچ کس پوشیده نیست. وسعت جغرافیایی، نیروی نظامی گسترده، فتوحات بزرگ، آثار تاریخی جاوید، همراه با عمری دراز که کمتر سابقه‌ای در تاریخ دولت‌های اسلامی و حتی غیراسلامی دارد، عظمتی به آن بخشیده شده است که دوست و دشمن به آن اعتراف دارند. به موازات آن، کینه اروپائیان نسبت به این دولت مسلمان که به مناسبات میان آنان طی شانزدهم میلادی به بعد برمی‌گردد، بر همگان روشن است؛ کینه‌ای که سبب شد تا اروپای متحد، طی قرن نوزدهم و بیستم میلادی، به توطئه‌گری و مبارزه با دولت عثمانی پرداخته و با استفاده از عناصر داخلی، شورش‌های قومی و جنبش‌های به اصطلاح‌طلبانه، به طور کامل آن دولت را قلع و قمع و مهم‌ترین مانع را از سر راه خود بر تسلط بر منطقه بردارد. 

شناخت این دولت و نقش جهانی آن در دفاع از ممالک اسلامی، همراه با تجربه‌های تلخ و شیرین و زشت زیبای آن در مسائل داخلی و مبارزات فرقه‌ای، امری لازم و ضروری است طبعا اهمیت شناخت این دولت، برای ما ایرانیان که همسایه دولت عثمانی بوده و طی قرن‌های متوالی در جنگ و صلح با آن بسر برده‌ایم، بیشتر آشکار است. بدون تردید و به رغم دشواری‌هایی که ما ایرانیان با عثمانیان به لحاظ مرزی و مذهبی داشته‌ایم و برخی از سلاطین این دولت، تحمل وجود دولتی مستقل و مسلمان را در کنار خود نداشته‌اند، دولت عثمانی طی قرن‌های هفدهم تا نوزدهم سدی استوار در برابر تجاوز اروپایی‌ها به شرق و از جمله ایران بوده است.

پژوهشکده حوزه و دانشگاه چاپ سیزدهم «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» تالیف اسماعیل احمد یاغی با برگردان رسول جعفریان در 268 صفحه به بهای 121 هزار تومان به چاپ رساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها