پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
«هورامان» ظرفیتی بی‌بدیل برای ارتقای شاخص‌های پیشرفت فراهم می کند

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت‌های ملموس و ناملموس هورامان گفت: هورامان ظرفیتی بزرگ و از نیازهای ملموس طبیعی است که در کنار میراث ناملموس آن، زمینه ارتقای شاخص‌های پیشرفت را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا در پیام ویدئویی به نخستین همایش بین‌المللی هورامان که با هدف بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان فرصتی بی بدیل و بی نظیر برای رشد و ارتقای همه شاخص‌های پیشرفت فراهم می‌کند.

وی افزود: این نشست، همایش فاخری است که امیدواریم مطالب مطرح شده در آن به بهره‌مندی و بهره برداری عظیم از توانمندی های منطقه هورامان کمک کند.

استاندار کردستان با اشاره به قرارگیری هورامان در مناطق کردنشین کرمانشاه، کردستان و اقلیم کردستان عراق گفت: هورامان ظرفیتی بزرگ و از نیازهای ملموس طبیعی است که در کنار آن باید به میراث ناملموس غنی این منطقه شامل فرهنگ، تمدن، منش، اخلاق، بزرگی و مهربانی مردم این منطقه توجه ویژه داشت.

زارعی کوشا تاکید کرد: باور داریم از این موهبت مشترک الهی باید برای برادری و همدلی بیشتر و رشد و رفاه استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، نهایت بهره را برد.

رییس دانشگاه کردستان  نیز در ادامه این کنفرانس بین المللی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هورامان وابسته است، گفت: شناخت بیشتر توانمندی های این منطقه باعث تقویت تعامل و بهره‌گیری از تفاوت ها موجب خلق فرصت های جدید می‌شود.

حامد قادرزاده ادامه داد: معرفی فرصت ها و شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هورامان نیازمند ده‌ها کنفرانس است و پرداختن به آن تثبیت کننده این شناخت است که محدودیت زمینه پیشرفت را فراهم می کند.
وی با اشاره به ارزش‌های فراوانی در این منطقه عنوان کرد: اقتصاد انسانی، تعمیق ارزش ها و عبور از محدودیت در مسیر تبدیل به فرصت از جمله ویژگی‌های دیگر هورامان است که لازم است به آن پرداخته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان نیز در ادامه این کنفرانس گفت: هورامان با نام ایران و گردشگری گره خورده است و مختص به استان کردستان و یا کرمانشاه نیست بلکه منطقه‌ای ملی و جهانی است که اصیل‌ترین فرهنگ را دارد.

عبدالله رشیدی‌پور افزود: حفظ فرهنگ و اصالت هورامان به ویژه در ساخت و سازها باید در نظر گرفته شود تا در کنار دیگر ویژگی های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد عادی‌سازی ویژگی های بکر و اصیل این منطقه نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه محصولات تولیدی این منطقه دارای اصالتی است که نباید اجازه داد با برچسب های تقلبی ضربه ببیند، یادآوری کرد: این همایش‌ها باید بستری برای معرفی و حفاظت منطقه هورامان باشد تا دستخوش آسیب نشود.

اولین همایش بین‌المللی هورامان شناسی با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق روزهای 13 و 14 اردیبهشت در 16 پنل تخصصی و ارائه 60 مقاله با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در حال برگزاری است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها