شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۶
تلاءلو خاطرات ناب انقلاب در گنجينه اسناد ملي

مراسم تقدير از برگزيدگان جشنواره ملي خاطره‌ها و خوانندگان سرودهاي انقلابي در دوران حساس پيروزي انقلاب اسلامي، ظهر امروز(شنبه 12 بهمن ماه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مراسم با حضور علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، حميد سبزواري، شاعر و جمعي از گروه سرود خوانندگان روزهاي حساس پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد.

در آغاز اين مراسم، علي‌اكبر اشعري، ضمن تبريك سالروز ورود امام خميني(ره) به ميهن، گفت: انقلاب اسلامي پديده‌اي منحصر به فرد است كه يكتايي آن روز به روز بيشتر به اثبات مي‌رسد.

وي افزود:‌ همه انقلاب‌هاي دنيا نشان مي‌دهند كه اين حركت‌ها مانند موجي مهار نشدني دامنه‌ وسيعي را ايجاد مي‌كنند و با گذشت زمان، هرچه به مركز موج نزديك‌تر مي‌شوند، سكون و آرامش بيشتر مي‌شود، اما در جريان تداوم انقلاب اسلامي شاهديم امواج آن نه تنها توسعه پيدا كرده بلكه همزمان به پالايش درون خود نيز مي‌پردازد و به شعارهاي اوليه خود پايبند است. علت تداوم انقلاب اسلامي انقلاب نيز نوع رهبري امام خميني(ره) و ولايت فقيه است.

وي اظهار داشت: سازمان اسناد، با فراهم آوردن فرصت لازم براي پژوهشگران در تدوين تاريخ شفاهي، مي‌كوشد نقش موثري در زنده نگه‌داشتن تاريخ شفاهي ايفا كند. بنابراين از طريق همكاران كتابخانه ملي در تهران و شهرستان‌ها با بيش از هزار نفر در اين زمينه گفت‌و‌گو و تلاش شده خاطرات اين افراد ضبط و گردآوري شود.

وي گفت: در اين برنامه، علاوه بر گفت‌وگو با بزرگاني كه سهم برجسته‌اي در اين انقلاب داشته‌اند، از سخنان و خاطرات مردمي كه خاطرات پراكنده‌اي دارند نيز استفاده شده است.

در ادامه اين مراسم، گروه سرودهاي انقلابي، دو سرود «خميني اي امام» و «برخيزيد اي شهيدان راه خدا» را خواند كه با استقبال حاضران روبه‌رو شد و خاطره روزهاي خوش پيروزي انقلاب در سال 1357 را زنده كرد. 

سپس حميد سبزواري، شاعر، يكي از سروده‌هاي انقلابي خود را خواند. «سرودهاي خميني اي امام»، «اين بانگ آزادي است كه از خاوران خيزد»، «آنگاه كه امام آمد» و «وقت است تا بار سفر برباره بنديم»، از جمله سرودهاي انقلابي سبزواري به حساب مي‌آيند.  

در ادامه اين مراسم، حميد شاهنگيان، پيشاهنگ گروه سرود انقلابي در بهمن 57 و هنگام ورود امام(ره) به فرودگاه بين‌المللي مهرآباد، ضمن بيان خاطراتي از پيروزي انقلاب گفت: بهترين خاطرات من از دوران انقلاب درباره دوستاني است كه با هم سرود تمرين مي‌كرديم تا نزد امام خميني(ره) قرائت كنيم.

وي به بيان خاطره‌اي از آن دوران پرداخت و گفت:‌ وقتي قرار شد روز ورود امام خميني (ره) به فرودگاه، در حضور ايشان سرود بخوانيم، مجوز ورود ما به فرودگاه دزديده شد و همه اعضاي گروه سرود به همراه جمعي ازبزرگان انقلاب، در فرودگاه مورد تفتيش بدني قرار گرفتيم. هرگز آن روز و خاطراتش را فراموش نمي‌كنم. 

سپس عبدالعلي حسينيان، مسوول كتابخانه زندانيان سياسي قبل از انقلاب، طي سخناني گفت: تاكنون تحقيق‌هايي درباره ادبيات زندان با موضوع تيپ‌شناسي زندانيان سياسي قبل از انقلاب و فرهنگ اصطلاحات زندان و زندانيان سياسي انجام شده است.

وي افزود: در زمان شاه ‌12 هزار زنداني سياسي در ايران از 14 تا 51 سال وجود داشتند كه همه جزييات مشخصات آنها در سه شاخه ثبت شده است. 

در ادامه، احمد حسيني، مدير مسوول هفته نامه ماهي، گفت: با ورود به دانشگاه تهران از سال 52 در كانون مبارزات سياسي فعاليت‌هايم را ثبت و به صورت كتابي درآورده‌ام كه تقديم كتابخانه ملي خواهم كرد.

وي درباره شرايط سال 54 گفت: ‌در اين سال مبارزات علمي به بن‌‌بست رسيد ولي اين بن‌بست با نام امام خميني(ره) شكسته و با ورود ايشان نهضت خالص شد و اسلام به اوج رسيد.

وي افزود:  تاكنون 70 عنوان كتاب خاطرات زندانيان سياسي از مسوولان جمهوري اسلامي گرفته تا آنهايي كه خارج از كشور زندگي مي‌كنند‌، نگاشته شده است.

در پايان مراسم نيز از برگزيدگان جشنواره خاطر‌ها تقدير و تجليل به عمل آمد و حاضران از نمايشگاه فيلم و عكس و اسناد انقلاب اسلامي ديدن كردند. 

جشنواره ملي خاطره‌ها، عصر امروز (شنبه 12 بهمن ماه) در ساختمان گنجينه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط