یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
چگونه انگیزش در آموزش و یادگیری محقق می‌شود؟

این کتاب در شش بخش و سیزده فصل به ده نظریه نوین انگیزش شامل نظریه خودکارآمدی، نظریه­ خودتعیین‌گری، نظریه علاقه، نظریه ذهنیت، نظریه هدف پیشرفت، نظریه­ اسناد، نظریه جدید انتظار ـ ارزش، نظریه خودارزشمندی و نظریه خودتنظیمی می‌پردازد.

وحید خلخالی مؤلف کتاب «انگیزش در آموزش و یادگیری: نظریه‌­ها و روش‌­ها» که به تازگی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: این کتاب در شش بخش و سیزده فصل به ده نظریه نوین انگیزش شامل نظریه خودکارآمدی، نظریه­ خودتعیین‌گری، نظریه علاقه، نظریه ذهنیت، نظریه هدف پیشرفت، نظریه­ اسناد، نظریه جدید انتظار ـ ارزش، نظریه خودارزشمندی و نظریه خودتنظیمی می‌پردازد.

او با بیان اینکه هدف از تألیف این کتاب را می‌­توان از دو نظر مورد توجه قرار داد افزود: نخست، فراهم ساختن یک منبع درسی اصلی با محتوای نظری به‌­روزشده و عملی اصیل برای درس­‌های «انگیزش و هیجان»، «روان‌شناسی انگیزش و یادگیری»، «انگیزش درونی» و یک منبع درسی جنبی برای درس­‌های «روان­شناسی تربیتی»، «روش‌­های تدریس» و «روان­شناسی یادگیری» در مقاطع مختلف تحصیلی. دوم، کمک به توانمندسازی معلمان، مدیران و مشاوران مدارس در شناسایی مصداق­‌های مفاهیم انگیزشی در محیط واقعی درس و مدرسه، تبیین رویدادهای انگیزشیِ کلاس و مدرسه، طراحی برنامه­‌های انگیزشی به موقع و موثر، متقاعد ساختن افراد اثرگذار در شرایط انگیزشی یادگیرندگان، دفاع از تصمیم‌­های حرف‌ه­ای خود.

خلخالی با اشاره به تخصصی بودن کتاب حاضر بیان کرد: مخاطبان اصلی کتاب حاضر به­‌طورعمده شامل دانشجویان روان­شناسی، مشاوره و راهنمایی و علوم تربیتی و افرادی است که در محیط­‌های یاددهی ـ یادگیری به فعالیت مشغول هستند، مانند مدیران مدارس، معلمان، مشاوران و استادان دانشگاه. صاحب­‌نظران، استادان و مدرسان انگیزش کتاب حاضر را دارای مشخصه‌­هایی می­‌دانند که با ارائه نظام‌­مند نظریه­‌ها با ساختاری مشابه در هر فصل، بیان هدف‌­های آموزشی در ابتدای هر فصل، استفاده از مثال‌­های واقعی از کلاس درس، ارائه پرسش­‌های اصیل در میان و پایان هر فصل، معرفی ابزارهای سنجش سازه­‌های نظری هر نظریه، ارائه خلاصه‌­ای از فصل، بیان کاربردی عملی هر نظریه و ارائه فهرستی از واژگان جدیدی که در هر فصل استفاده شده است به خوانندگان کمک می­‌کند تا به مطالعه رویدادهای انگیزشی ـ یادگیری علاقه­‌مند شده و نسبت به آن نگرش علمی و مهارت عملی پیدا کنند. 

او افزود: بسیار مهم است که یادگیرندگان، یادگیری را به‌صورت یک امر بامعنا، قائم به خود و ارزشمند تجربه کنند. راهبردهای انگیزشی والدین، معلمان و رسانه‌­ها (فیلم، کتاب، مجله‌­ها و ...) باید معطوف بر انگیزش دانش‌آموزان برای یادگیری و لذت بردن از آن باشد، نه اینکه فقط به ملاک­‌های موفقیت و پیشرفت دست پیدا کنند. ما به ­عنوان جامعه نه‌تنها می‌خواهیم دانش‌آموزان پیشرفت کنند بلکه خواهان آن نیز هستیم که برای فرایند یادگیری و رشد مهارت‌های خود ارزش قائل شوند، ما می‌خواهیم ضرورت تلاش برای رشد و کاربرد دانش و مهارت‌هایشان را از روی میل بپذیرند و نسبت به یادگیری تعهد پایدار داشته باشند.

خلخالی بیان کرد: سابقه بیش از ده سال تدریس درس انگیزش به­ ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی، ضرورت تدوین محتوایی با ظرفیت توانمندسازی دانشی، مهارتی و مداخلاتی مخاطبان (دانشجویان و متولیان فرایند یاددهی ـ یادگیری) را احساس کردم. کتابی که بتواند در کنار ارائه دانش نظری به یادگیرندگان، یادگیری آنها را به دغدغه‌­های انگیزشی در سطوح مختلف از فرهنگ پیشرفت جامعه تا کلاس درس پیوند دهد و به آنها احساس شایستگی و ارزشمندی بدهد.    

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها