چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
معرفی الگوهای ایثار از مولفه‌های شکل‌گیری جامعه تمدنی هستند

حجت‌الاسلام مدهنی در آیین رونمایی از کتاب «نَمی از ایثار» با تاکید بر معرفی الگوهای ایثار گفت: مسائلی مانند از خودگذشتگی از مولفه‌های شکل‌گیری جامعه تمدنی است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، صبح روز 19 خرداد 1401 بود که از یک قصه فداکارانه خبردار شدیم، حوالی ساعت یک، در یکی از روستاهای سلسله در استان لرستان، جوانی به نام محمد حاجری، شاهد زبانه کشیدن آتش از زیر زمین یک خانه می‌شود، خانه‌ای که ساکنانش پیرمرد و پیرزنی ناتوان هستند. 

محمد 37 ساله، که برای کمک به پدرش در زمین‌های کشاورزی به سلسله آمده بود، در حال آبیاری زمین کشاورزی، وقتی متوجه آتش‌سوزی در خانه همسایه می‌شود به‌سرعت خود را برای نجات جان ساکنان آن خانه می‌رساند و چون زبانه‌های آتش به سیم‌های برق سرایت کرده بود؛ محمد که در تلاش برای خاموش کردن و نجات انسان‌های گرفتار در آن و زندگی مختصر آن‌هاست پس از نجات محاصره‌شدگان در آتش، در میان آتش و جریان بی‌رحم برق گرفتار و جان عزیزش را در یک فداکاری کم‌مانند، فدا می‌کند.

اهالی روستا و برادر محمد با دیدن زبانه‌های آتش برای کمک می‌آیند، محمدصادق برادر محمد می‌گوید: «تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی محمد با سطل آب شروع به خاموش کردن آتش می‌کند در این حین زمین می‌خورد و چون سیم‌های برق این منزل دچار سوختگی شدند محمد دچار برق گرفتگی شد و در حال اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد.»

پس از چند ماه تلاش و مصاحبه آقای یاسر بسطامی با خانواده و دوستان این جوان فداکار، مراسمی برای رونمایی از کتابی که به خاطراتی از محمد حاجری پرداخته است از سوی قرارگاه تحول اجتماعی لرستان در تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شده است.

بسطامی در این مراسم صحبت‌های انتقادی خود را نسبت به کم توجهی به مفاهیم ایثار و فداکاری این جوان لرستانی عنوان کرد و ضمن انتقاد از غیبت برخی مسئولین مدعو، گفت: «نزدیک به یک سال است که درخواست نام‌گذاری خیابان محل زندگی این جوانان فداکار به شورای شهر خرم‌آباد ارائه شده است؛ اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.»
 

بسطامی انتقادهای دیگری را نیز نسبت به مساله فداکاری جوان لرستانی عنوان کرد که از سوی محمدکریم خورشیدوند، مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، قول پیگیری موضوع عنوان شد.

دو اجرای سرود با موضوع دهه فجر و حضرت زینب‌(س) از سوی گروه آسمان به این مراسم حال و هوای دیگری بخشید.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود مدهنی، مسئول قرارگاه تحول اجتماعی لرستان انسان را ذاتاً اسوه‌پذیر دانست و گفت: برای موفقیت در فضای فرهنگی و اجتماعی باید الگوها را به جامعه معرفی کنیم.  

مدهنی یکی از اهداف قرارگاه را تولید محتوا برای معرفی الگوها به جامعه عنوان کرد و گفت: ماجرای محمد حاجری که رخ داد باعث شد این محتواسازی (چاپ کتاب) شکل بگیرد.
 

مدهنی با تاکید بر اینکه باید الگوهای ایثار، خوبی‌ها، نیکی‌ها به جامعه معرفی شوند گفت: مسائلی مانند از جان گذشتن محمد حاجری از مولفه‌های شکل‌گیری جامعه تمدنی هستند و باید این مولفه‌ها در جامعه به اصل تبدیل شوند و در جامعه رواج داده شوند.

او قدم اول برای ترویج و اصالت پیدا کردن این خصیصه‌‌های انسانی در جامعه را مکتوب کردن وقایع عنوان کرد و افزود: وقتی این وقایع مکتوب شوند به سند تبدیل می‌شوند و دیگران هم می‌توانند از آن استفاده کنند و تولیدات محتوایی و بصری داشته‌ باشند.

خانواده محمد حاجری در مراسم حضور داشتند. از چهره‌های مهربان و رنج‌کشیده پدر و مادر محمد حاجری که حالا پس از 8 ماه از فوت فرزندشان در این مراسم حضور پیدا کرده بودند هنوز هم غمِ داغِ دیده شده گویاتر از هرچیزی بود.

مراسم تقدیر از خانواده جوان فداکار و رونمایی از کتاب نَمی از ایثار انجام می‌شود؛ دبیرخانه مردمی یادواره در این مراسم علاوه بر تقدیر از خانواده محمد حاجری از ناشر کتاب و افرادی که در تهیه و انتشار کتاب نیز نقش داشتند تقدیر کرد.
 

در مسیر برگشت به دفتر کار بودم که طبق معمول گوشی را چک می‌کردم. 1 پیام دریافت شد. پیام را باز کردم خواهر محمد حاجری بود که با کلی دعای خیر برای آقای بسطامی و دست‌اندرکاران برنامه، گفته بود این‌گونه برنامه‌ها تسلای دل غم‌دیده خانواده است و نشان می‌دهد که هنوز مهربانی و محبت هست و می‌توان به آینده امیدوار بود.  

کتاب «نَمی از ایثار» (خاطراتی از جوان فداکار محمد حاجری)، تدوین و مصاحبه یاسر بسطامی، با 66 صفحه در قطع رقعی، از سوی انتشارات هاویر خرم‌اباد با شمارگان 2000 نسخه به بازار نشر عرضه شده است.
در این کتاب تلاش شده به ابعاد مختلف زندگی این جوان فداکار لرستانی پرداخته شود.
 

محمدکریم خورشیدوند، مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، یونس امرایی، عضو شورای شهر خرم‌آباد، خانواده محمد حاجری و جمعی از اقشار مختلف شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها