جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
نخستین عکس‌ها از نسخه خطی «کرامت‌المنهاج» منتشر می‌شود

نسخه عکسی کتاب‌خطی «کرامت‌المنهاج» که تاکنون تک نسخه بوده به مناسبت 13 رجب و ولادت باسعادت مولی‌الموحدین حضرت علی‌(ع) منتشر خواهد شد.

مهدی قربانی، نویسنده، محقق و پژوهشگر اسناد و نسخ خطی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این کتاب با عنوان «منهاج الکرامه فی معرفة الامامة» نخستین‌بار در قرن هفتم به همت علامه حلی نوشته شد. پس از آن سال 1255 هـ ق به قلم مرحوم محمد اسماعیل بن محمد باقر مجد الادباء خراسانی، که مستوفی دیوان اعلی و معاون کارگزاری خراسان و سیستان بود، از عربی به فارسی روان ترجمه  و با خط نستعلیق خوش تحریر شد.
 
وی ادامه داد: خیابان مجد امروزی در مشهدالرضا(ع) محل زندگی همین مجدالدبا بوده؛ شاعر نویسنده و مترجم مشهد در قرن 12. بنده بارها به مدیران شهری مشهد گفته‌ام که شایسته است در این خیابان کتیبه‌ای نصب شود تا مردم بدانند دلیل نام این خیابان چیست.

وی افزود: مولف در این كتاب با آوردن دلایل عقلى و نقلى فراوان به اثبات حقانیت مذهب شیعه و امامت على‌ابن ابى‌طالب علیه‌السلام و فرزندانش پرداخته است. این كتاب از كتاب‌هاى تراث شیعى و مشتمل بر 6بخش است. نویسنده در این 6 بخش به تفصیل به توضیح ادله پیروى از مذهب امامیه، ادله‌ عقلی و نقلی امامت امیرالمؤمنین، راه‌هایی برای اثبات امامت دیگر ائمه علیهم‌السلام و دلایل اثبات رد خلافت  ابوبكر پرداخته است.

                           

این محقق اظهار کرد: این كتاب در زمانه خودش تاثیر بسزایى در شیعه شدن سلطان محمد خدابنده اولجایتو و بسیارى دیگر از مردم داشت؛ بنابراین بعضى از اهل سنت وقتى تاثیر فراوان این كتاب را دیدند، پیش ابن‌تیمیه رفتند و از او كمک خواستند، كتاب «منهاج‌السنة» را در رد این كتاب بنویسد.

وی افزود: نسخه‌ اصلی  کتاب «کرامت‌المنهاج» در فهرست نسخ خطی کتابخانه ادیب میبدی مشهد مقدس فهرست شده است. نسخه‌ عکسی این اثر نفیس و ارزشمند که  تاکنون، تک نسخه بوده است از نسخه اصلی برای غنی‌سازی کتابخانه‌داران ودوستداران نسخ خطی، به زودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها