سهشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
سیدعباس حسینینیک، مولف کتاب «تحلیل وضعیت نشر ایران» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به انتشار این کتاب، توضیح داد: هدف اصلی من از نگارش مقالات و گردآوری آنها در قالب یک کتاب این بود که واقعیتهای موجود در جامعه نشر را به تصویر بکشم و وضعیت را به سمت حالت مناسبتر و نزدیک به شرایط ایدهآل ترسیم کنم.
وی این اثر را حاصل سیوسه سال فعالیت علمی و انتشاراتی در حوزه حقوق و تجربیات صنفی و مدیریتی خود معرفی کرد و گفت: 44 مقاله در این کتاب ارائه شده که در 6بخش با موضوعات مدیریت نشر، حقوق نشر، ضوابط نشر، اقتصاد نشر، سازمان نشر و تحلیل نهایی است.
حسینینیک با بیان اینکه بخش عمده این مقالات در دهه 90 به رشته تحریر درآمدهاند، افزود: شرایطی مانند کپیرایت بینالمللی و نپیوستن ایران به آن براساس قانون سال 1348 و انتشار آثار خارجی در ایران بدون نیاز به اجازه ناشر و پدیدآورنده آنها مربوط به گذشتههای دهه 90 است و سیاست نپیوستن ایران به کنوانسیون برن پیش از انقلاب اسلامی تاکنون ادامه یافته، درحالی که انگیزه و دلایل اتخاذ این سیاست در این دو دوره ممکن است متفاوت و متعدد باشد.
وی تاکید کرد: بهطور طبیعی نمیتوان این شرایط را نادیده گرفت و بدون در نظر گرفتن آنها تحلیل درستی ارائه کرد، از سوی دیگر نشر کتاب در ایران دورههای مختلفی را متناسب با تحولات اجتماعی و اقتصادی برای پیشرفت طی کرده است.
حسینینیک با بیان اینکه امروز فضای دیجیتالی و نوآوریهای دنیای پیشرفته، حوزه نشر و کتاب را نیز مانند بسیاری از حوزههای مرتبط با دانش و فناوری با تأثیر خود قرار داده و بسیاری از تعاریف را عوض کرده است، گفت: تحلیل وضعیت نشر ایران در پایان دهه 90 به نوعی ارزیابی کارنامه جامعه نشر کشور در پایان قرن چهاردهم هجری شمسی محسوب میشود که برای برنامهریزی در قرن جدید به کار خواهد آمد.
به گفته وی، در مقالات این کتاب بیشترین زمان در دهه 90 به دولتهای یازدهم و دوازدهم اختصاص یافته و حوزه نشر نیز مانند بقیه حوزههای اجتماعی متاثر از سیاستهای جاری بوده که دارای نقاط مثبت و منفی است.
حسینینیک با طرح این موضوع که مقالات کتاب «تحلیل وضعیت نشر ایران» به معنای واقعی تالیفی هستند و هیچ بخشی از آنها کپی شده نیست، گفت: بعضی از این مقالات در روزنامهها، مجلات یا خبرگزاریها برای عموم و بعضی از آنها در گروه تلگرامی مخصوص اصحاب نشر با عنوان گروه تحلیل وضعیت نشر منتشر شدهاند.
وی ادامه داد: جمعآوری این مقالات و انتشار آنها در قالب کتاب به درخواست بسیاری از دوستان، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاران و همچنین دانشجویانم صورت گرفته که امیدوارم گامی مثبت برای توسعه جامعه نشر باشد.
مدیر انتشارات مجد گفت: تلاش کردم در «تحلیل وضعیت نشر ایران» علاوه بر ارائه تحلیلها و راهکارهایی برای برونرفت از وضعیت موجود، تلاش کنم تا در بخشهای مختلف و بهخصوص در بخش سازمان نشر به وقایع و اتفاقات مستند در دهه 90 اشاره داشته باشم؛ البته شاید این مواضع در آینده نیازمند یادآوری باشد و جزئیات آن به کار آید.
کتاب «تحلیل وضعیت نشر ایران» در 504 صفحه، قطع وزیری و 5000 نسخه از سوی انتشارات مجد بر ویترین کتابفروشیها نشسته است.
نظر شما