سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
حل مسائل معیشتی کتابداران با جدیت پیگیری می‌شود

محمد‌مهدی اسماعیلی در آیین گرامی‌داشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، رئیس جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور را پیگیر حل مساله معیشت کتابداران اعلام کرد و گفت: بخش مهمی از لشگر فرهنگی کشور در کتابخانه‌های عمومی فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین گرامی‌‌داشت روز کتاب، کتابخوانی کتابدار، با حضور سید‌‌‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی، دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه (24 آبان‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد.                    

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تبریک روز کتاب کتابخوانی و کتابدار و تشکر ویژه از حضور رئیس جمهور اعضای کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: امروز  روز 24 آبان ماه روز کتاب کتابخوانی و کتابدار است روزی که صحبت از علامه طباطبایی است. علت نامگذاری این روز به خدمات ویژه این شخصیت فرهیخته ارتباط دارد و افرادی از‌جمله شهید مطهری، شهید بهشتی و علامه مصباح یزدی کسانی هستند که در محضر علامه طباطبایی تلمذ کرده‌اند  و زمینه‌ساز روشنایی علمی جهان اسلام شدند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی بیش از 3800 کتابخانه در کشور دارد و از نظر کتابخانه‌ای در جهان اسلام و منطقه در جایگاه بالایی قرار دارد؛ به‌طوری که در جهان اسلام، 15 کشور و در منطقه چهارمین کشور از نظر تعداد کتابخانه است.
 
وی با بیان اینکه پروژه‌های ناتمام زیادی از دوره‌های گذشته بر دوش دولت سیزدهم سنگینی می‌کند، عنوان کرد: با سیاست و تدبیر رئیس جمهوری، همه پروژه‌های برجای مانده از دولت گذشته در حال تکمیل  و اتمام هستند. در میان این پروژه‌ها تعداد زیادی پروژه‌های نیمه‌تمام کتابی و کتابخانه‌ای نیز وجود دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهتمام ویژه برای توسعه و ساخت کتابخانه‌های عمومی در شهرهای کوچک و روستاها گفت: بخش مهمی از لشگر فرهنگی کشور که با آرایش نرم‌افزاری در کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنند؛ کتابداران هستند؛ افرادی که با گمنامی به فعالیت خود مشغول‌اند.

 وی افزود: مسائل معیشتی کتابداران با جدیت از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تامین برنامه و بودجه سازمان استخدامی کشور  و تاکید شخص رئیس جمهوری با جدیت در کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به تقویت تولید کاغذ داخلی و توجه به صنعت ملی شدن صنعت نشر گفت: بخش بزرگی از نیاز کاغذ با توجه شخص رئیس جمهوری در آخرین روزهای سال جاری و در آستانه هدفمند کردن یارانه‌ها مرتفع شد؛ اکنون شاهد افزایش شمارگان مطبوعات در بازار کشور هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با مدیریت جریان تولید کاغذ، بخش عمده‌ای از نیاز داخلی ازجمله تولید 80 درصد کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی تامین می‌شود؛ همچنین باسیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت، ماهانه 1000 تن کاغذ در اختیار معاونت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به تولید 110 هزار عنوان کتاب تولید شده در کشور در طول یک‌سال اخیر اظهار کرد: همه این توفیقات نشان‌دهنده توجه به کتاب، کتابخوانی و کتابداران است.

تقدیر از پنج حوزه کتابخانه‌ای، نخستین‌بار
محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در ادامه این آیین گفت: افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در برخی از مراکز استان ها، توسعه کتابخانه های سیار، گسترش و ارتقای خدمات برای اقشار مختلف جامعه به ویژه گروه های خاص، گسترش خدمات فراکتابخانه ای و توسعه تجهیزات نشان می دهد در مسیر درستی قرار داریم.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن خیرمقدم به فعالان فرهنگی در بزرگترین اجتماع اهالی حوزه کتاب، اظهار داشت: روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را که به مناسبت گرامیداشت شخصیت علامه محمدحسین طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه نامگذاری شده، تبریک می گویم و امیدوارم این مناسبت دلیلی برای شناخت بیش از پیش این عالم بزرگوار باشد.

وی عنوان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های فرهنگی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است. ایشان در مقام یک کتابخوان حرفه ای تاکیدات مکرری به مسئولین و متولیان فرهنگی نسبت به ترویج این معروف پسندیده در جامعه دارند و در بیانات اقشار مختلف مردم را به کتابخوانی توصیه کرده‌اند.
 
هراتی افزود: گزارش‌ها و آمارهای رسمی منتشر شده از خانه کتاب و ادبیات ایران حاکی از آن است که به لحاظ اقتصادی و حجم تولیدات برخلاف برخی القائات، مردم عزیز ما کتابخوان هستند.

وی افزود: رتبه اول در منطقه و جهان اسلام و رتبه چهارم آسیا به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای، افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در برخی از مراکز استان‌ها، توسعه کتابخانه‌های سیار، گسترش و ارتقاء خدمات برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه گروه‌های خاص، بهسازی تجهیزات، گسترش خدمات فراکتابخانه‌ای داریم و این امر نشان می‌دهد در مسیر درستی قرار داریم.
 
هراتی گفت: توفیقات این مسیر حاصل همت کتابداران پرتلاش، دلسوز و مسئولیت‌پذیر در خط مقدم فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی کتابخانه‌ها، بوده است. بدون شک نقش و تاثیر همکاران عزیز شاغل در کتابخانه‌ها برای توسعه خدمات کتابخانه‌ای بسیار پررنگ، موثر و عمیق‌تر از گذشته احساس می‌شود و بدون در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه این عزیزان نهاد کتابخانه‌ها به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، اظهار کرد: در این مراسم همکاران و همیاران ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ۱۱ سرفصل و ۳۳ بخش تقدیر خواهند شد. این انتخاب در پی ساعت ها کار کارشناسی انجام شده و دقت و عدالت در انتخاب ها مورد توجه قرار گرفته است. پس از تشکیل کارگروه های تخصصی در ادارات مختلف، پرونده ها از داده های مختلف در سامانه های نهاد اعم از سامانه مدیریت سامانه فرهنگی سامانه آموزش گردآوری شد. عملکرد کتابخانه‌ای و فرهنگی به همراه نقطه نظرات استان در حوزه‌های مختلف اعمال شد و در نهایت پرونده‌ها در کمیته انتخاب نفرات برتر که با حکم دبیرکل محترم منصوب شدند، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به سطوح انتخاب و تقدیر در سال جاری، گفت: امسال برگزیدگان در سه سطح «خیرین حقیقی و حقوقی»، «انجمن‌های استان‌ها و شهرستان‌ها» و «اعضای کتابخانه‌ها» معرفی و تقدیر شدند. در سال جاری ۵ حوزه کتابخانه برتر در حوزه ارائه خدمات فراکتابخانه‌ای،کتابخانه برتر در حوزه ارائه خدمات به ناشنوایان، کتابخانه نهادی برتر از نظر اعضا، کتابخانه منتخب در برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کتابدار برتر نسخ خطی برای نخستین بار مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

هراتی افزود: علاوه بر این مانند دو سال گذشته برترین ها در حوزه های کتابخانه برتر از نظر کار گروهی، کتابخانه‌ برتر از نظر خدمات تحویل کتاب، کتابدار برتر در حوزه ارائه خدمات مرجع مجازی، کتابخانه برتر در فضای مجازی، دبیر محفل ادبی و رابط فرهنگی نیز معرفی خواهند شد. سایر حوزه‌های تقدیر همانند روال سنوات، کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی، کتابخوانان برتر، عضو، خدمتگزار، پیشکسوت، فهرستنویس و گروه‌های خاص، کتابدار برتر در ارائه خدمات به ناشنوایان و گروه های خاص نیز معرفی خواهد شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در ادارات کل استانی نیز در پی بررسی گزینه های حائز شرایط کمیته‌های انتخاب استانی در سراسر کشور در مجموع ۶۰۰ نفر به عنوان برترین ها در ۱۳ بخش تقدیر خواهند شد. از این تعداد قریب به ۱۶ مورد انجمن ها و خیرین و قریب به ۲۵ درصد نیز از اعضای کتابخوان هستند.

تقدیر از برگزیدگان
در پایان این مراسم از کتابخانه‌ها، مسئولان و کتابداران نهادی برگزیده کشور  همچنین کتابخوانان، کتابخانه‌های برتر و خیران شاخص حوزه کتاب و پیشکسوتان، خدمتگزاران، رابطان فرهنگی کتابخانه‌های مستقل و مشارکتی برتر کشور تقدیر شد.

 در بخش کتابخانه نهادی برتر کشوری از کتابخانه‌های علامه محمد تقی ایوانکی استان سمنان (سکینه پازوکی، زینب کمیزی )، کتابخانه ولیعصر(ع) هشتگرد استان البرز (سعیده عبدالملکی، اعظم کرمی )، در بخش  مسئولان برتر کتابخانه نهادی از خدیجه فتحی کلپاشا از کتابخانه شهیدان عباس زاده آمل استان مازندران ، مریم مجدهادی از کتابخانه خاتم الانبیاء(ص) رشت استان گیلان، طاهره صفرپور از کتابخانه محقق العلما استهبان استان فارس، زهرا احمدیان از کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان استان اصفهان، طیبه عبدلی مرویلی از کتابخانه ولایت ملایر استان همدان، مهناز نادری از کتابخانه ابوعلی سینا سنبل آباد استان زنجان، زهرا احمدی از کتابخانه خیام حاضرمیل استان ایلام  تجلیل شد. 

همچنین در بخش کتابداران برتر نهادی از کبری حیدری از کتابخانه امام باقر(ع) نظرآباد استان البرز، پروین رنجبر از کتابخانه محقق العلما استهبان استان فارس، محبوبه احمدوند از کتابخانه ولایت ملایر استان همدان، صدیقه انصاری نیا از کتابخانه شهید شیخ علی کلانتری زارچ استان یزد،  در بخش کتابخانه برتر کشوری در حوزه ارائه خدمات تحویل کتاب درب محل از کتابخانه ارغوان تهران (ندا ناطقی)، استان تهران، کتابخانه علامه حلی کرج (سیده مریم امیرطزنجی)، استان البرز، کتابخانه فرهنگ آبادان (محمدعلی فرهادی)، استان خوزستان مورد تقدیر قرار گرفتند. 

همچنین  در بخش کتابخانه برتر کارگروهی از کتابخانه امام رضا (ع) مهران (کلثوم وحیدی نیا-فاطمه بشاره صیفی-مریم گلچین)، استان ایلام ، در بخش خیر برتر کشوری در حوزه سازمان ها و نهادهای حامی از مجید قاسمی، بانک پاسارگاد، کاظم قلم چی، بنیاد علمی آموزشی قلم چی، محمد مقتومی، شهردار مراغه، علی صفری، شهردار نظرآباد و میثم یاری، قاضی حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران تجلیل شد. 
 
در بخش اعضای کتابخوان برتر کشور از مهدیه صحرایی از کتابخانه امام رضا(ع) استان البرز(در بخش خردسال)، علی اصغر دلپذیر از کتابخانه شهدای سپاه استان بوشهر(در بخش خردسال)، امیرصدرا عادلی از کتابخانه شهید مطهری استان خراسان رضوی(در بخش خردسال)، هلیا مصلح از کتابخانه امیرپازواری استان مازنداران(در بخش کودک)، طهورا الماسی‌زاده از کتابخانه پیامبراعظم (ص) استان ایلام(در بخش کودک)، فاطمه مرادی از کتابخانه ۲۲بهمن استان خراسان شمالی(در بخش نوجوان) مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه نیز از مریم اکبری مطلق از کتابخانه شهدای 12 دی سعدآباد استان بوشهر(در بخش نوجوان)، هانا سهرابی از کتابخانه پیامبر اعظم (ص) استان کرمانشاه(در بخش نوجوان) تقدیر شد. همچنین در بخش فعال برتر در حوزه ارائه خدمات فراکتابخانه ای از لیلا خادمیان از کتابخانه فرصت شیرازی(صدرا) شیراز استان فارس تجلیل شد. در بخش کتابخانه‌های سیار از سردار روشنک مشهد(امیر خوشخو) استان خراسان رضوی، در بخش کتابدار برتر کشوری در حوزه خدمات مرجع مجازی از زینب سلیمی از کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه،  در بخش کتابخانه منتخب در برگزاری کارگاه های آموزشی از کتابخانه پارک شهر تهران (مرضیه یگانه) تجلیل شد.    
 
 در بخش مسئولان برتر کتابخانه‌ها  از کتابخانه فروغ السادات میرصدرایی (نرجس عابدزاده)، استان خراسان رضوی، کتابدار برتر فرهنگی و فعال حوزه کودک، مهسا یغمایی از کتابخانه مرکزی تبریز استان آذربایجان شرقی، کتابدار برتر کشوری در حوزه ارائه خدمات به گروه های خاص، پریسا شیخ باقری از کتابخانه مرکزی اردبیل(ارائه خدمات به ناشنوایان)، رسول رضایی از کتابخانه ولی عصر اصفهان(ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان)، شایستگان تقدیر (استمرار فعالیت)، کلثوم عالی پور، مسئول برتر کتابخانه شهدای سپاه بنه گز استان بوشهر، معصومه رجبی، مسئول برتر کتابخانه باقرالعلوم درسجین استان زنجان کتابخانه‌های برتر از نظر اعضا بودند. همچنین از افسانه مظفری، مسئول برتر کتابخانه زنده یاد محمدحسن رجبی نی ریز استان فارس، صدیقه شهمرادی، مسئول برتر کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) منوجان استان کرمان، الهام مرادی بانیارانی، مسئول برتر کتابخانه امام صادق(ع) کرند غرب استان کرمانشاه، زهرا صادقی علویجه، کتابدار برتر نهادی در کتابخانه فردوسی علویجه استان اصفهان تجلیل شد. 

 از آذرصلح میرزایی، استان همدان، حسنیه اسداللهی نیا، استان آذربایجان شرقی، آیت الله علی معلمی، استان مازندران و رقیه تمیزی، استان خراسان شمالی به عنوان خیران نمونه ، رفیعه زینالزاده از استان مازندران به عنوان خدمتگزار برتر کشوری، سعید کیاپاشا از استان مازندران، بهروز سربالو از استان یزد و  سجاد جعفرزاده از استان آذربایجان غربی به عنوان پیشکسوتان برتر و نمونه از محمد سعیدی فر از کتابخانه عمومی توحید اناج استان مرکزی و از عاطفه لاری از کتابخانه عمومی توحید اصفهان به عنوان کتابداران برتر کشوری در حوزه فنی و فهرست نویسی تجلیل شد. 
 
در بخش رابط فرهنگی برتر از زبیده مهدوی درمیان از کتابخانه آیت الله کفعمی خراسانی زاهدان استان سیستان و بلوچستان، اسما قلی زاده نوقابی از کتابخانه شهید مطهری گناباد استان خراسان رضوی، افتخار مومنی از کتابخانه امیر کبیر آبدانان استان ایلام ؛ در بخش کتابخوان برتر کشوری از محبوبه مقدس از کتابخانه شهید مطهری مشهد استان خراسان رضوی(در بخش جوان)، محمد اسلامی از کتابخانه شهید باهنر استان کرمان(در بخش جوان)، ملیکا پورکمال‌زاده از کتابخانه مرکزی کرمان(در بخش جوان)، حمیرا ذکریازاده از کتابخانه اهل بیت (ع) استان گیلان(در بخش بزرگسال)، زهرا محمدیان قولانلو از کتابخانه خاتم الانبیا استان مازندران(در بخش بزرگسال) تجلیل شد.      
 
همچنین در بخش محفل ادبی برتر کشوری از غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی استان فارس از کتابخانه مستقل و مشارکتی برتر کشوری،  نسرین فتحی  از کتابخانه مستقل بامداد امید صبا  از استان همدان،  سیما شیخ علیزاده کتابخانه مشارکتی سوم خرداد شهید صوفی از استان اردبیل تجلیل شد. همچنین در بخش مسئول  و کتابدار برتر کتابخانه مشارکتی از سپیده بالی کهنه سرا، مسئول کتابخانه شهدای کهنه سرا استان مازندران، معصومه رئیسی کتابدار کتابخانه آیت الله سید عبدالله زبرجد استان فارس تجلیل شدند. در بخش کار گروهی برتر در فضای مجازی از کتابخانه علامه رفیعی قزوین از مرضیه حجام زاده جورشری - ریحانه جواهر از استان قزوین و هنگامه الوندی - مرجان میرشمسی - سیدامیر زکی پور از کتابخانه مرکزی یزد و 
در بخش انجمن برتر کشوری از انجمن کتابخانه های عمومی استان سمنان(سید محمدرضا هاشمی، استاندار)، انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد استان خراسان رضوی(رضا نصیری، فرماندار)، انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آبیک استان قزوین(حامد فتوحی، فرماندار)، انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری (سیدشجاع زیلابی، فرماندار)، انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اسدآباد استان همدان(حسین علی شرکائی، فرماندار) و انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان استان مرکزی(ابوالفضل قاسمی، سرپرست فرمانداری) نیز تجلیل شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها