یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
«کتاب» نقش راهبردی در مواجه مخاطب با اندیشیدن دارد

عبدالرحیم افروغ، دبیر ستاد هفته کتاب استان بوشهر بر نقش راهبردی کتاب در مواجه مخاطب با اندیشیدن تاکید کرد و گفت: بی‌شک همه اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد، اگر بر اساس کتاب ساماندهی شود، به تفکر، تعقل و آگاهی ختم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، نشست خبری سی‌امین هفته کتاب در استان بوشهر با حضور عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر ستاد هفته کتاب در استان، با حضور حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، وحید حیدری، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید زارعی، رئیس اداره کتاب و صدیقه اشرفی، رئیس اداره فرهنگی این اداره‌کل و جمعی از اهالی رسانه استان، یکشنبه، (22 آبان‌ماه) در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بخش نخست این نشست با اشاره به جایگاه مهم کتاب در گسترش فرهنگ گفت‌وگو در جامعه گفت: کتاب اولویت ماست. باید همه طرح‌ و فعالیت‌های کتاب‌محور، به جریان‌سازی درباره کتاب ختم شود؛ بنابراین  پرداختن به کتاب یک اصل است.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: فرآیند راهبردی در حوزه کتاب که مورد تاکید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، توجه به مخاطب است؛ به‌عبارت بهتر، اصل و محور فعالیت‌های کتابخوانی «مخاطب» است؛ یعنی هوادار مخاطب هستیم؛ البته نویسندگان و ناشران که تلاش بسیاری برای تولید و انتشار کتاب می‌کنند نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ اما مخاطب و رویکرد او در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است.

وی افزود: فکر و اندیشه به کمک کتاب ساماندهی می‌شود. برحسب آن، رفتارها و ساختارهای جامعه و رویکردهایی که یک ملت در پی می‌گیرد، متاثر از کتاب خواهد بود. شما وقتی به تاریخ نگاه می‌کنید، می‌بینید خیلی از تحولات بزرگی که در جوامع ایجاد شده، گاه متاثر از یک کتاب یا سلسله‌ کتاب‌هایی بوده است که حاوی رویکردهای اندیشه‌ای بزرگی  بوده‌اند که دل و ذهن مخاطب را درگیر خود کرده‌اند. انقلاب اسلامی یکی از تحولات بزرگ جهان است که بر اساس کتاب در هزاره‌های آخرالزمانی -که بزرگ‌ترین معجزه آن کتاب است- اتفاق افتاد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: ما باید مسیر ایجاد کتاب را از نویسنده تا ناشر و ساختارهای توزیعی و ابزارهای تشویقی به سمتی ببریم که مخاطب اصل ما باشد. بنابراین براساس مسئولیت‌های ذاتی که در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین براساس رسالت تخصصی که در بخش کتاب داریم، همه دستگاه‌های فرهنگی اعم از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر را گرد هم آوردیم تا در هفته کتاب با ایجاد هم‌افزایی لازم برنامه‌های شاخص و پرباری برنامه‌ریزی و اجرایی کنیم. ماحصل این هم‌افزایی برگزاری 700 ویژه‌برنامه ترویجی و فرهنگی در طول این یک هفته است.

افروغ افزود: کتاب می‌خوانیم تا به سوالات ذهنی و نیازهایمان پاسخ بدهیم و سال‌هاست که به‌دنبال تولید کتاب‌های ویژه هستیم، در حالی که ما گنجینه‌های ارزشمندی از محتوا و معنا را به زبان فارسی در اختیار داریم؛ دیوان حافظ، بوستان، گلستان، اخلاق ناصری، مثنوی معنوی و... متاسفانه ما از این آثار که تمدن فرهنگ‌ساز ما را در سده‌های مختلفی مدیریت کردند، غفلت ورزیده‌ایم؛ این در حالی است که همه این کتاب‌ها محتواهای بدیع و کم‌نظیری را در حوزه تربیت و اخلاق در خود جای داده‌اند و افزون بر این، اصل کتاب را به‌خوبی ترسیم می‌کنند. شما ببینید مولانا خود دنیای عظیمی است که نیاز به مکاشفه و مداقه دارد.

دبیر ستاد هفته کتاب در استان بوشهر یادآور شد: یکی از برنامه‌های شاخصی که در هفته کتاب در این استان برگزار می‌شود، همایش «مادران کتابخوان» است، قطعا مادران کتابخوان در کتابخوان شدن فرزندان خود تاثیرگذار خواهند بود و ما امیدوارم این اتفاق بتواند تشویقی باشد برای همه مادران که به کتاب خواندن به‌صورت جدی روی بیاورند.

افروغ سپس به اهمیت تالیف کتاب در حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: از نویسندگان دعوت می‌کنم که توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و در شخصیت‌پردازی‌های داستان‌های خود به قهرمانان و شخصیت‌های اساطیری و حماسی منطقه خلیج فارس توجه ویژه داشته باشند و کارکترهای آثار خود را بر اساس همین شخصیت‌های بزرگ بیافرینند تا این الگوهای موفق وارد کتاب‌ها شوند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با تشریح برخی از برنامه‌های هفته کتاب، از راه‌اندازی 13 کتابخانه‌ خیرساز در سال جاری در استان خبر داد و گفت: کتابخانه قباکلکی به‌عنوان پایلوت این کتابخانه‌ها در هفته کتاب افتتاح می‌شود.

افروغ در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب امسال با چه ساز و کاری در استان بوشهر برگزار خواهد شد، توضیح داد: ما آمادگی کامل را برگزاری نمایشگاه کتاب داریم اما دو مساله است که موجب شده با تامل در این زمینه پیش برویم؛ یکی اینکه ما نمی‌خواهیم نمایشگاهی بی‌کیفیت و آثار بنجل برپا کنیم و دیگر اینکه به‌دنبال این هستیم نمایشگاه تخصصی برگزار کنیم در یک یا دو بخش! و نکته جالب این است به‌محض اینکه نام نمایشگاه می‌آید، همه منتظر تخفیف و بن کتاب هستند که ارائه این تخفیف‌ها هم اعتباری بین 300 تا 500 میلیون تومان می‌طلبد. بنابراین به محض اینکه این اعتبار تامین شد، نمایشگاه را با نگاهی تخصصی بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی‌شده و با حضور ناشران حرفه‌ای برپا می‌کنیم. البته تاکید کنم که این نمایشگاه با هم‌افزایی کتابفروشی‌های استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به حمایت از نویسندگان بومی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 100 عنوان کتاب به مبلغ 130 میلیون تومان بر اساس درجه‌بندی آثار از نویسندگان بومی خریداری ش. همچنین پشتیبانی‌هایی از ناشران بومی در تهیه کاغذ داشتیم. در سال جاری هم تا این لحظه خرید 50 عنوان کتاب را برنامه داریم که منتظر ارزیابی نهایی این آثار در خانه کتاب و ادبیات ایران هستیم تا این فرایند کامل شود. البته تلاش داریم تا میزان خریدمان از نویسندگان بومی در سال جاری دوبرابر شود.

وی در پایان دو پیشنهاد را برای اجرا در ادارات مطرح کرد و گفت: یکی پیشنهاد می‌کنم ساعت مطالعه هر سه‌شنبه در ادارات دولتی از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 9 اجرا شود و آغاز آن از 24 آبان، روز کتابخوانی باشد و دیگری اینکه کتاب «جنگ شناختی: علم پیروزی در نبرد ذهن‌ها» نوشته حمیدرضا مقدم‌فر و ابراهیم محسنی‌آهویی را مدیران و دوستداران کتاب مطالعه و چکیده آن را در یک یا دو صفحه تا پایان آذر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند، آثار ارزیابی می‌شود و به برترین چکیده، جایزه نفیسی اعطا می‌شود. 

کتابخانه مرکزی؛ بزرگ‌ترین خلأ حوزه کتابخوانی استان بوشهر
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر هم در ادامه این نشست با اشاره به کمبود فضای کتابخوانی در استان بوشهر گفت: یکی از خلأهایی که در حوزه کتابخوانی وجود دارد، نبود کتابخانه مرکزی است؛ مطالبه‌ای که 20 سال به تاخیر افتاده! احداث این کتابخانه در برنامه چهارم توسعه قرار داشته اما با وجود همه اهمیتی که این زیرساخت در حوزه کتابخوانی استان دارد، اینک به یک مساله پیچیده هم برای مسئولان فرهنگی و هم مسئولان اجرایی استان و هم جامعه کتاب این منطقه بدل شده است که امید می‌رود با درایت آقای محمدی‌زاده، استاندار محترم و آیت‌الله صفایی‌بوشهری امام جمعه بوشهر این مطالبه دیرینه محقق شود.

حیدر راهب ادامه داد: درحال حاضر منتظر هستیم که شهرداری و شورای شهر بوشهر با اختصاص زمین کتابخانه متروکه شهید عاشوری برای احداث کتابخانه مرکزی با همکاری کنند تا فاز نخست آن که طراحی و نقشه آن است انجام و عملیات اجرایی تا پیش از پایان سال آغاز شود. اگر این زمین از سمت شهرداری واگذار شود هم دسترسی به کتابخانه برای همگان تسهیل می‌شود و هم هزینه ساخت کتابخانه که قرار است در چهارطبقه با مساحت 8000 مترمربع ساخته شود، کاهش می‌یابد، چون دیگر به زیرسازی و شمع‌کوبی نیازی نیست. 

وی یادآور شد: درحال حاضر 13 روستای بالای 25 هزار و 4 شهر بدون کتابخانه داریم که امید می‌رود با تامین اعتبار و اختصاص زمین به زودی شاهد احداث کتابخانه در این مناطق باشیم تا بتوانیم عدالت را در حوزه کتابخوانی استان برقرار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها