یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
فعالیت تبلیغاتی در هفته کتاب نقش حیاتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد

احد فرامرز قراملکی گفت: در روزگاری که یار مهربان در گوشه غربت افتاده و غریب شده است، هرگونه فعالیت تبلیغاتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در هفته کتاب، اهمیت حیاتی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احد فرامرز قراملکی؛ چهره ماندگار علوم انسانی و بنیانگذار انجمن اخلاق کاربردی ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که در عصر امروز که کتاب این کالای ارزشمند، کمتر در سبد فرهنگی خانوار قرار می‌گیرد، بیان کرد: به‌طور قطع ظهور و گسترش تکنولوژی‎‌ها و فناوری‌های نوین در فضای مجازی یکی از علت‌های اصلی در کمتر کتاب خواندن نسل امروز است. به‌نظر می‌رسد باید فرصت‌های توجه به کتاب را در تقویم فرهنگی کشور به مردم یادآوری کرد و هفته کتاب یکی از فرصت‌های طلایی برای جلب توجه مردم به این یار مهربان است.
 
وی افزود: در هفته کتاب مسئولان فرهنگی و نهادهای مختلف فرهنگی تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌های متنوع توجه همگان را به کتاب‌ و فرهنگ مطالعه معطوف کنند، لذا حضور پررنگ نهادهای فرهنگی ازجمله سازمان‌ها و نهادها و به‌‌ویژه کتابفروشان که سعی می‌کنند محصولات خود را برای عرضه تبلیغ کنند، اتفاقی بسیار مبارک و میمون است، اما در عمل باید طی یک نظرسنجی و پژوهش این رویداد مهم را از نظر کمی و کیفی بسنجیم.
 
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئله پاسخگویی در امر کتاب و مطرح کردن دغدغه‌ها و مشکلات اهالی صنعت نشر در هفته کتاب بسیار مهم است، گفت: در هفته کتاب دغدغه‌های فراوانی مانند کیفیت و محتوای کتاب، گرانی مواد اولیه کتاب و کاغذ و نحوه دستیابی به کاغذ ارزان، از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ مطرح می‌شود که برای حل معضلاتی از این قبیل باید چاره‎اندیشی کرد.

به گفته وی، در واقع پاسخگو بودن در امر کتاب، یک فضیلت است. پاسخگو بودن در امر کتاب، چند حوزه و قلمرو دارد. اولین حوزه آن نویسنده است. هر نویسنده‌ای که دست به قلم می‌برد و افرادی را مخاطب قرار می‌دهد، باید خود را پاسخگوی نقدها و بازخواست‌های عموم مردم بداند. اینطور نیست که نویسنده‌ای مطلبی را بنویسد و بگوید به من ربطی ندارد.

قراملکی تاکید کرد: اصولا نویسنده کسی است که حق نقد کردن را در میان مردم به رسمیت بشناسد و خود را پاسخگوی نقد مردم بداند و نقد را سیلی تلقی نکند، بلکه نقد را یک هدیه از جانب مخاطب بداند. غیر از نویسندگان و ناشران، نهادهایی که در امر نشر کتاب فعالیت دارند نیز باید پاسخگوی مخاطبان خود باشند.
 
بنیانگذار انجمن اخلاق کاربردی ایران، درباره نقش بیلبوردهای تبلیغاتی در هفته کتاب در سطح شهر و فضای مجازی، افزود: در روزگاری که این یار مهربان در گوشه غربت افتاده و غریب شده است، هرگونه فعالیت تبلیغاتی اهمیت حیاتی دارد. باید بین شهروندان و کتاب واسطه بشویم تا دوستی‌های مردم با این یار مهربان عمیق‌تر شود. به‌نظر من هفته کتاب همان حلقه واسط بین مخاطبان و کتاب است. بیلبوردهای شهری و تبلیغات فضای مجازی از حیث واسطه شدن برای ایجاد صمیمیت و رفاقت بین شهروندان و مخاطبان اهمیت حیاتی دارد.
 
احد فرامرز قراملکی در پایان گفت: یادمان نرود که بیلبوردهای تبلیغاتی چه در فضای مجازی و چه در فضای شهری از حیث محتوا و قرارگیری در فضای تبلیغاتی و چیدمان شهری ممیزی اخلاقی دارد. ممکن است بیلبوردهای تبلیغاتی به لحاظ محتوایی با فرهنگ غنی و تمدن تاریخی کشور همخوانی نداشته باشند، لذا از این حیث به ممیزی اخلاقی نیاز دارند. 
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز به‌کار کرده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها