سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کتابدار کتابخانه روستایی محلی باشد، حمایت می‌گیرد/با کمبود منابع جدید روبروییم

مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی کتابدار کتابخانه روستای برگزیده دوستدار کتاب درویش خیل گفت: رمز موفقیت یک کتابخانه روستایی محلی بودن نیروی کتابدار، ارتباط با خیران و برپایی برنامه‌های فرهنگی خلاقانه است.

شهیده آقاجانی ، مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی در گفت‌و گو با  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انتخاب روستای «درویش خیل مرزون آباد» شهرستان بابل به‌عنوان روستای دوستدار کتاب، گفت: کتابخانه «عشقلی  آقاجانی» 150 متر مربع مساحت و 290 متر زیربنا دارد. این کتابخانه خیرساز سال 1394 در هفته دولت افتتاح شد و دارای بخش‌های سالن مطالعه مجزا برای خانم‌ها و آقایان، بخش کودک، فضای مخزن و نمازخانه است.
 
وی افزود: روستای درویش خیل یک هزار و 300 نفر جمعیت دارد و کتابخانه عمومی شهید عشقلی آقاجانی تنها کتابخانه روستاست که 630 عضو و هفت هزار جلد کتاب دارد. این کتابخانه پنج هزار جلد کتاب بزرگسال، یک هزار و 800 جلد کتاب کودک و نوجوان، 530 جلد کتاب کمک درسی و دو هزار و 38 نشریه دارد.
 
مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی درباره انتخاب روستای درویش خیل به عنوان روستای دوستدار کتاب، توضیح داد: من از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این جشنواره آشنا شدم و در آن شرکت کردم. امروز با وجود گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی دیگر امانت کتاب صرف و انباردار کتاب بودن از سوی کتابداران پذیرفته نیست بلکه باید کتابخانه را به پایگاه فرهنگی فعال برای اهالی محل تبدیل کنند و کتابداران با برنامه‌های متنوع اعضای کتابخانه را به آمدن به این محل تشویق کنند.
 
وی با بیان این‌‌‌که برای شرکت در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب باید روستا و کتابخانه و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه را در طول سال  و سال آینده معرفی کرد، ادامه داد: کتابخانه عمومی شهید عشقلی آقاجانی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا و  هفته‌های کتاب، دفاع مقدس، عفاف و حجاب و نیروی انتظامی  برنامه‌هایی  مانند قصه خوانی، جمع‌خوانی کتاب و مسابقات کتابخوانی برگزار کرده است.

آقاجانی با بیان این‌که انجام برنامه‌های فرهنگی خلاقانه می‌تواند کتابخانه‌های روستایی را متمایز کند، افزود: حضور افراد فرهیخته روستا در کتابخانه، اجرای طرح مشاوره خانواده و برپایی کلاس‌های آموزش نقاشی، خوشنویسی، جواهر‌دو زی از جمله برنامه‌های دیگری است که در طول سال در این کتابخانه برگزار می‌شود.

مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی گفت: آوردن یک پلیس و معرفی کتاب در هفته نیروی انتظامی، جمع‌خوانی آن اثر ،جمع‌خوانی کتاب با حضور کشاورزان در هفته جهاد کشاورری و حضور بر سر مزار  دو خیری که زمین و هزینه ساخت کتابخانه روستا را تقبل کردند؛ از فعالیت‌های شاخص فرهنگی این کتابخانه روستایی بوده است. 

ارتباط با خیران کتابخانه ساز روستا 
آقاجانی همچنین درباره چگونگی تامین زمین این کتابخانه، عنوان کرد: زمین کتابخانه عمومی روستا را پدر شهید عشقلی آقاجانی که نام پسرش بر روی کتابخانه است؛ اهدا کرده  و هزینه ساخت را نیز حاج محمود یزدان پور از خیران روستای درویش خیل تقبل کردند. کتابخانه روستا با برپایی بزرگداشتی برای این دو خیر، تلاش کرد یاد آن‌ها را با حضور اعضای کتابخانه بر سر مزار و کتابخوانی در آن‌جا زنده نگه دارد.  

 آقاجانی در بخش دیگر صحبت هایش، گفت: خیران روستای درویش خیل کمک بزرگی به کتابخانه روستا می‌کنند، در طول 2 سال فعالیتم در این کتابخانه به دلیل محلی بودن؛ توانستم 30 میلیون تومان از طریق خیران روستا کمک دریافت کنم و  برای کتابخانه پرده، میز، صندلی و موکت خریداری و  حتی کتابخانه را نقاشی کنم.

وی با بیان این که بهتر است کتابدار کتابخانه روستایی محلی باشد تا بتواند حمایت خیران و اهالی روستا را جلب کند، عنوان کرد: محلی‌ها کتابدار غریبه را حمایت نمی‌کنند زیرا معتقدند کتابخانه روستا باید نیروی محلی همان منطقه را  داشته باشد. اگر کتابدار محلی باشد بهتر مورد حمایت اهالی روستا قرار می‌گیرد. 

جایزه 105 میلیونی برای حمایت از روستاهای دوستدار کتاب
آقاجانی همچنین درباره جایزه روستاهای دوستدار کتاب و تاثیر آن بر فعالیت کتابخانه ها نیز توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابخانه‌های برگزیده روستایی در جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» حواله‌های مالی خوبی در نظر می‌گیرد. این حواله برای خرید کتاب، تجهیزات و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه در نظر گرفته  شده است. این جایزه در مجموع 105 میلیون تومان است که باید صرف کتابخانه روستا شود.
 
تقاضای افزایش منابع و دو شیفت شدن کتابخانه

مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی درباره کمبودهای روستای درویش خیل و کتابخانه آن گفت: این کتابخانه روستایی با کمبود منابع رو‌به‌رو است، زیرا مراجعه‌کننده به این کتابخانه بسیار زیاد است و اگر کتاب جدید نداشته باشیم، مراجعه‌کنندگان به  کتابخانه‌های داخل شهرمراجعه می‌کنند.

وی افزود: البته نهاد کتابخانه‌ها ماهانه برای کتابخانه کتاب ارسال می‌کند و ازطریق اهدای کتاب نیز این کتابخانه به طور متوسط ماهیانه 10 تا 15 جلد کتاب دریافت می‌‌کند، اما حجم منابع این کتابخانه نسبت به اعضا و افراد مراجعه کننده کم است.

آقاجانی درباره کتاب‌های اهدایی گفت: کتاب‌های اهدایی معمولا خط‌خورده  و قدیمی هستند یا پارگی دارند و چندان نمی‌‌توان کتاب خوب و در حد نو از میان آن‌ها برای کتابخانه انتخاب کرد بنابراین باید منابع را از طریق خرید تامین کرد.
آقاجانی با بیان اینکه دو شیفت شدن کتابخانه و افزایش منابع دو تقاضای  کتابخانه روستای ما در اختتامیه هشتمین جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» بود ، گفت: 370  نفر از اعضای کتابخانه روستای درویش خیل کودک و نوجوان هستند، در حالی که از ساعت 7 و 30 دقیقه صبح تا 14 ظهر این اعضا مدرسه هستند و امکان استفاده از کتابخانه را ندارند.

وی افزود:  مسئولان استانی قول مساعد دادند که فعالیت کتابخانه به صورت دو شیفت را پیگیری کنند. بر این اساس قرار است کتابخانه سه روز در هفته صبح و سه روز  در هفته عصر فعالیت  کند. شیفت عصر کتابخانه از ساعت 13 و 30  تا 19 خواهد بود.
  
روستایی با یک حمام قدیمی و‌ آب‌بندان
مسئول کتابخانه شهید عشقلی آقاجانی در پایان صحبت هایش درباره ویژگی‌های روستای درویش خیل گفت: روستای درویش خیل یک‌آب‌بندان (دریاچه کوچک با نمایی زیبا) دارد که چندین هکتار است، یک امامزاده و یک حمام قدیمی سنتی نیز در این روستا وجود دارد . در این روستا انواع باغ‌های پرتقال و نارنگی به چشم می‌خورد. 

«جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی 10روستا یا آبادی را به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌کند.  هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به میزبانی «درویش خیل مرزون‌آباد» روستای برگزیده این رویداد روز هشتم آبان ماه با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان حوزه کتاب و چاپ در شهرستان بابل استان مازندران برگزار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها