شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
حاج محمدتقی انصاریان؛ مردی که آرزوی شیعه را محقق کرد

زنده‌یاد «محمدتقی انصاریان» بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی، ترکی آذری، روسی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، سواحیلی و دیگر زبان‌های آفریقایی چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به دنبال درگذشت «حاج محمدتقی انصاریان»، مدیر انتشارات انصاریان در چهارشنبه 26 مرداد، حمید خرّمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم و رئیس اتاق اصناف استان قم با ارسال یادداشتی به شرح ویژگی‌های
وی پرداخته است. متن یادداشت وی به شرح زیر است؛
 
سال‌ها تلاش و مجاهدت‌های زنده‌یاد «محمدتقی انصاریان» در نشر معارف علمی و دینی، چه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و هم پس از آن، بر همگان آشکار و مبرهن است. ایشان از جمله‌ ناشران برجسته و موفقی بودند که عمر بابرکت خویش را یکسره در مسیر خدمت به‌خلق در این حوزه قرار دادند. ذهن و اندیشه فعال و کارآمد این مرد بااخلاص و اهل معرفت، همواره نقشی موثر در بسط و گسترش مجموعه‌ چاپ و نشر کتب اسلامی و انقلابی داشته است.
 
او نزدیک 50 سال خدمات بزرگی در عرصه کتاب‌های اسلامی و شیعی داشت و همواره  از پیشکسوتان فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی قم محسوب می‌شد که بیش از نیم قرن در نشر و ترجمه و گسترش کتاب‌های ارزشمند شیعه فعالیت داشت.
 
مرحوم انصاریان بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی استانبولی، ترکی آذری، روسی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، سواحیلی و دیگر زبان‌های آفریقایی چاپ و منتشر کرد، همچنین بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب مذهبی فقط به زبان انگلیسی چاپ و منتشر کرد.

نقل است وقتی مرحوم حاج محمد تقی انصاریان کتاب لهوف ابن طاووس را به زبان انگلیسی ترجمه و چاپ کرد؛ خدمت آیت الله العظمی صافی (ره) رفت و ایشان در حالی که اشک در چشم‌هایشان جاری شد فرمودند:
" آقای انصاریان شما آرزوی شیعه را محقق کردید"
 
مرحوم حاج محمد تقی انصاریان در چند سال گذشته کتاب‌های ارزشمندی در خصوص زندگی علمای بزرگ شیعه جمع آوری و منتشر کرد. ایشان برادر حاج رضا انصاریان مداح با اخلاص اهل البیت (ع) و صاحب نوای ماندگار صلوات خاصه امام رضا (ع) است.
 
روز گذشته (جمعه 28 مرداد) مراسم تشییع این خادم با اخلاص اهل بیت (علیهم السلام) از مسجد امام حسن عسگری (علیه السلام) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد و پیکرش در حرم بی بی آرام گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها