یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
چرا کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم است؟

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در غرفه انتشارات سوره مهر به این سوال خبرنگار ایبنا پاسخ داد که چرا کتاب‌های خوب در حوزه دفاع مقدس کم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جواد منصوری، اولین فرمانده س‍پاه پاسداران انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب‌هایی همچون «آشنایی با انقلاب اسلامی ایران» معتقد است اگر کتاب نیاز فکری مردم را ارضا کند، مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.
 
نویسنده کتاب تاریخ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به‌تازگی جلد ششم آن توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در حاشیه بازدید از غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه‌ بین المللی کتاب تهران گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار ایبنا در مورد تعدد آثار حوزه دفاع مقدس و در عین حال بی تاثیر بودن بسیاری از این آثار داشت.
 
وی در پاسخ به این سوال که برای شناخت کتاب‌‌های خوب در حوزه فرهنگ مقاومت چه شاخص‌هایی وجود دارد و اینکه چرا در حوزه آثار دفاع مقدس شاهد چاپ و انتشار آثار متعددی هستیم که عمدتا از چاپ اول فراتر نمی‌روند و کتاب‌های بسیاری تاثیرگذار و جریان‌ساز نمی‌شوند، این‌طور گفت: دو نکته هست اول اینکه حقیقتا ما در معرفی و تبلیغ کتاب یک مقدار ضعیف هستیم. سرمایه‌گذاری برای تبلیغ کتاب به اندازه‌ای که لازم است انجام نمی‌شود. نکته دوم اینکه کتاب‌هایی که عمیقا متناسب با نیاز جامعه باشند هم کمتر چاپ می‌شود.
 
وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس شاهد هستیم بسیاری از نویسندگان بیشتر متناسب با سلیقه خودشان کتابی را می‌نویسند. لزوما این سلیقه می‌تواند متناسب با نیاز جامعه نباشد.
 
منصوری تاکید کرد: البته یک نکته سوم هم در سالیان اخیر رخ داده که بی‌تاثیر نیست. اینکه اینترنت در ایران گسترش پیدا کرده و مشکلات اقتصادی هم در بخش کتاب به‌وجود آمده که در مجموع بازار نشر کتاب در حوزه دفاع مقدس را تحت تاثیر قرار داده و رقیب بخش کتاب شده است.
 
این نویسنده آثار پژوهشی در حوزه دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که آیا نگارش کتاب‌ها به شیوه‌سلیقه‌ای، همان‌طور که پیشتر اشاره کردید باعث آسیب دیدن آثار حوزه دفاع مقدس نمی‌شوند این‌طور گفت: بالاخره هر کتابی را نویسنده را براساس تفکرات و موقعیتش می‌نویسد. هر کتابی را براساس اسنادی می‌نویسند. هرچقدر نویسندگان در کتاب‌شان از اسناد استفاده کنند کتاب‌ها دارای اعتبار بیشتری خواهند شد. من هم در کتاب‌های خودم سعی کردم از اسناد زیادی استفاده کنم برای همین کتاب‌هایم از فروش خوبی برخوردار است.
 
منصوری در پاسخ به این سوال که آیا برای نگارش‌های سلیقه‌ای آثار حوزه دفاع مقدس راه‌حلی وجود دارد گفت: بالاخره نمی‌شود به نویسندگان گفت کتاب ننویسند یا به‌گونه خاصی فکر نکنند. این خواننده است که باید حقایق را درک کند. شما ملاحظه کنید از هزار سال پیش تا الان 1000 نوع تفسیر قران به رشته تحریر درآمده است که همه این کتاب‌ها دارای کیفیت یکسان نیستند.
 
وی در پایان عنوان کرد: همه این کتاب‌ها یکجور نیستند، هر فردی متناسب با سوادش، دیدگاهش و موقعیتش یک کتاب تفسیر نوشته است. ما نباید انتظار داشته باشیم همه این کتاب‌ها مانند هم باشند یا اگر افراد نگاه‌شان تفاوت داشت کتابی ننویسند. منتهی باید نویسندگان تلاش کنند که صادقانه بنویسند ولو اگر مخالف بنویسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها