پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
سرودن شعرهای عاشقانه با مضامین عرفانی ویژگی «سپاهی‌یونسی» است

نشست ادبی «عصری با شعر» به مناسبت بزرگداشت «عباسعلی سپاهی‌یونسی»، شاعر مطرح کودک و نوجوان با حضور جمعی از شاعران و دوست‌داران فرهنگ و ادب در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، شامگاه چهارشنبه 27 بهمن ماه نشست ادبی «عصری با شعر» به مناسبت بزرگداشت عباسعلی سپاهی‌یونسی، شاعر مطرح کودک و نوجوان، با حضور جمعی از شاعران و دوست‌داران فرهنگ و ادب در بوکتاب مشهد واقع در مجتمع پاژ برگزار شد.
 
«عباسعلی سپاهی‌یونسی» شاعر، روزنامه‌نگار، فعال اجتماعی، دوچرخه‌سوار و دوستدار طبیعت متولد سال 1354 در روستای یونس از توابع گناباد در استان خراسان‌رضوی است که تاکنون 50 اثر برای کودکان و نوجوانان سروده است؛ «باز هم که دیر آمدی»، «شاید همین اطراف باشد»، «نه نخ شدم و نه خرس»، «خسته نباشی خداجان»، «صبح و سیب است»، «صبح صادق» و «با لبخندهایت آشنا هستم» برخی از عناوین کتاب‌های وی است.
 
بزرگداشت سپاهی‌یونسی؛ بزرگداشت ادبیات کودک است
 
سید احمد میرزاده شاعر و نویسنده، در این نشست با اشاره به اینکه تا زمانی که بزرگان ما در قید حیات هستند، باید برای آن‌ها بزرگداشت گرفت، گفت: بزرگداشت عباسعلی سپاهی‌یونسی، بزرگداشت ادبیات کودک استان خراسان‌رضوی است.
 
وی افزود: خاطره‌های مشترک 30 ساله با ایشان دارم و جنبه‌های مختلف زندگی ما به هم گره خورده است. به این دلیل که علاقه‌های مشترک داریم، با یکدیگر شعر کودک را شروع کردیم.
 
این شاعر و نویسنده درباره ویژگی های شخصیتی عباسعلی سپاهی‌یونسی نیز بیان کرد: از همان دورانی دانشجویی، روحیه توکل به خدا در او همیشه وجود داشت و استقامت، سخت کوشی و صبر شاخصه‌های اصلی اوست.
 
میرزاده، یگانگی شعر و شخصیت سپاهی‌یونسی را دیگر ویژگی بارز وی دانست و افزود: بسیاری از ما برای درخت و طبیعت شعر می‌گوییم، اما حاضر هستیم برای طبیعت هزینه کنیم؟ او اهل عمل است و سال‌هاست خودرو را کنار گذاشته و با دوچرخه تمام کارهای خود را انجام می‌دهد.
 
وی همچنین با طرح این پرسش که چرا شعر نوجوان جایگاه خود را هنوز پیدا نکرده است؟ افزود: عشق، حماسه و عرفان مضامین مورد علاقه نوجوان است که برخی به آن‌ها توجه نمی‌کنند. متاسفانه شاهد هستیم که برخی شعرهای عاشقانه برای نوجوان با مضامین سبک و بعضا مبتذل می‌سرایند اما سرودن شعرهای عاشقانه عمیق با مضامین عرفانی وجه تمایز عباسعلی سپاهی‌یونسی با دیگران است. 
 


میرزاده، در ادامه با خواندن شعری از کتاب «باز هم که دیرآمدی» از «عباسعلی سپاهی‌یونسی» گفت: ما به سوژه‌های خود تنها به عنوان عکس هنری و سرودن شعری نگاه می‌کنیم، در حالی که عباسعلی سپاهی‌یونسی این نگاه را ندارد.
 
این شاعر و نویسنده در ادامه افزود: جدیت در شعر برای «عباسعلی سپاهی‌یونسی» به حدی است که مهم‌ترین مساله زندگیش شعر کودک و نوجوان است؛ تک تک عناصر طبیعت در سروده‌هایش به مرور زمان عاشق می‌شوند و رود و کوه و درخت و پرنده در حال گفت‌‎وگو هستند.
 
میرزاده همچنین گفت: مهم‌ترین کار «عباسعلی سپاهی‌یونسی» مغفول مانده و ارزش آن30 سال دیگر مشخص می‌شود، کاری که برای ثبت موسیقی مقامی انجام می دهند. این اثر بزرگ آرشیوی از گنج های فرهنگی کشور است.
 
وی یادآور شد: دوستی با چنین شخصی که به مردم مستمند حاشیه شهر رسیدگی می‌کند افتخار من است. دوازده خانه برای مردم حاشیه شهر قولنامه کرده است تا مشکلات آن‌ها رفع شود و قطعا دعای خیر خانواده‌های بی بضاعت که محتاج مبالغ کم هستند، پشت سر اوست.
 
بخشی از زیبایی دنیای بچه ها مرهون قلم عباسعلی سپاهی است
 
عاطفه رنگ‌آمیز مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان‌رضوی و شاعر کودک و نوجوان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بخشی از زیبایی دنیای بچه‌ها مرهون قلم عباسعلی‌ سپاهی‌یونسی است، گفت: پژوهش دانشگاهی از میزان علاقه نوجوان‌ها به شعرها انجام شده‌است که سروده‌های عاشقانه، اجتماعی، غم و اندوه در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند، اما متاسفانه به این مهم توجه نمی‌شود و بودجه های کلان برای انتشار کتاب‌هایی هزینه می‌شود که علاقه نوجوان نیست.
 
وی، مهربانی و آفرینش خداوند، اشاره به حواس و حالات انسانی غم و ترس و امید از زبان موجوداتی چون گنجشگ و کلاغ، به وجود آوردن اندیشه خلاق در کودک با ساده ترین معانی، تشویق کردن کودک به اینکه همه جا دنبال خدا بگردد، سوق دادن کودک به سمت تفکر، توجه به روابط و مناسبات انسانی و توجه به عشق و امید را ویژگی‌های بارز اشعار عباسعلی سپاهی‌یونسی دانست.
 
رنگ‌آمیز  همچنین با اشاره به اینکه این شاعر گرانقدر 50 مجموعه شعری ارائه داده است، افزود: کتاب «باز هم که دیر آمدی» در کارنامه عباسعلی سپاهی‌یونسی نقطه عطفی است که امید است مورد توجه قرار گیرد.
 
نوع نگاه شما زندگی شما را شکل می‌دهد
 
همچنین عباسعلی سپاهی‌یونسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیشتر در زمینه ادبیات کودک شعر سرودم، گفت: دوستانی هستند که در هر دو حوزه کودک و نوجوان می‌توانند قلم بزنند، اما نگاه من این است که روی یک گروه سنی  انرژی بگذاریم.
 
وی افزود: نزدیک دو سال است کنار کار اشعار کودک، برای بزرگسال هم زمان می‌گذاشتم، اما تصمیم گرفتم جایی ارائه ندهم؛ چون می خواستم به عنوان شاعر ادبیات کودک شناخته شوم.
 


این شاعر کودک و نوجوان همچنین در خصوص موضوع دوچرخه‌سواری خودش نیز گفت: نوع نگاه شما زندگی شما را شکل می‌دهد. دوچرخه‌سواری بخشی از زندگی من شده است و به عنوان تفریح به آن نگاه نمی‌کنم؛ اگر در شهرهای بزرگ از وسیله نقلیه کمتر استفاده کنیم به سلامت شهر کمک خواهیم کرد و من هم سعی می‌کنم در این زمینه به وظیفه خود عمل کنم.
 
عباسعلی سپاهی‌یونسی در پایان نیز افزود: در روزگاری که حوزه فرهنگی ما حال خوشی ندارد، بوکتاب که نهادی خصوصی است در این زمینه هزینه می‌کند و افراد علاقه‌مند به فرهنگ و هنر را دور یکدیگر جمع می‌کند و این بسیار ارزشمند است.
 
در ادامه این مراسم پیام صوتی علیرضا سپاهی لائین شاعر و نویسنده خراسانی در تجلیل از خدمات عباسعلی سپاهی‌یونسی پخش شد و هچنین شاعرانی همچون علی عربی، متین راد، لیلا حاتمی، علی نژاد، زهره عراقی، کاسبی منیره هاشمی در مراسم به سرودن شعر پرداختند و در انتهای مراسم نیز از عباسعلی سپاهی یونسی شاعر مطرح کودک و نوجوان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها