سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
سیمای سردار دل‌ها در کلام دیگران

«ذوب در ولایت بود. از سر و رویش تعبد و تعهد می‌بارید، دلباخته مردم بود. خدمت به ملت و حمایت از محرومان و مظلومان را غنیمت می‌شمرد. در جنگ هشت‌ساله، در جنوب شرق کشور، در افغانستان و لبنان و فلسطین و سوریه و عراق، در یمن، تنها به خدا و دفاع از مظلوم فکر می‌کرد. یک دنیا اخلاص و خداباروی بود.»

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- علی‌الله سلیمی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار: چهار دهه حضور فعال و مستمر در صحنه های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، امنیت جنوب شرق کشور، کشورهای اسلامی منطقه و خاورمیانه، از شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک مدافع با تجربه، مطیع امر ولایت، عاشق اسلام ناب محمدی(ص) و طرفدار مظلومان در اقصی‌نقاط جهان، چهره‌ای ملی و بین‌المللی ساخته که کمترین کسی یاد و خاطره‌ای از آن سردار بزرگ فاتح دل‌ها در ذهن ندارد.
 
این مردِ بزرگ دوران ما، در کمال تواضع، چنان جاذبه‌ای داشته که هرجا رفته و از هر جای و محله و شهر و دیاری که گذشته، ردپایی از مهر و ایثار از خود برجای گذاشته که هنوز هم با گذشت حدود 2 سال از آسمانی شدنش، هر گاه سخن از یاد و نامش به میان می‌آید، دل‌ها بغض و خاطره‌ها سرریز می‌کند. بسیاری از خاطرات افراد مختلف از شهید سلیمانی در سال‌های گذشته مکتوب و در قالب کتاب‌ها و مجموعه‌های متعدد منتشر شده که تازه‌ترین و درعین‌حال جامع‌ترین آن‌ها، کتابی با عنوان«سیمای سلیمانی» (خاطراتی از زندگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) با گردآوری و تنظیمِ حجت‌الاسلام علی شیرازی(همرزم شهید سلیمانی در طول حدود چهار دهه)است که اخیرا از سوی انتشارات خط مقدم منتشر شده است.
 
این کتاب در هفت فصل به همراه «مقدمه» و «پیش‌درآمد» تنظیم شده که در بخش مقدمه، حجت‌الاسلام علی شیرازی از آشنایی خود با سردار شهید سلیمانی می‌نویسد که ریشه در ابتدای دهه شصت دارد: «از سال 1361 با او آشنا شدم. از همان روزها، او را انسانی باایمان، شجاع، متواضع و با روحیه جهادی و انقلابی دیدم. مرد میدان ایثار، شب زنده‌داری و اشک و تضرع و مناجات و اُنس با قرآن بود. به خدا و پیامبر عزیز و اولیای الهی عشق می‌ورزید. ذوب در ولایت بود. از سر و رویش تعبد و تعهد می‌بارید، دلباخته مردم بود. خدمت به ملت و حمایت از محرومان و مظلومان را غنیمت می‌شمرد. در جنگ هشت‌ساله، در جنوب شرق کشور، در افغانستان و لبنان و فلسطین و سوریه و عراق، در یمن، تنها به خدا و دفاع از مظلوم فکر می‌کرد. یک دنیا اخلاص و خداباروی بود.» در بخش«پیش‌درآمد» هم دو مورد از سخنان مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی سید علی حسینی خامنه‌ای با عناوین «جلودار» و «مرد بزرگ» درباره شهید سلیمانی انتخاب شده است.
 
در ادامه، فصل یکم، به خاطراتی از دوران کودکی حاج قاسم سلیمانی در زادگاهش، به نقل از سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا کرمی، یوسف افضلی، علی محمدی، محمود سلیمانی، سهراب سلیمانی و علی محمدی(شهید) اختصاص یافته که همگی از سختکوشی حاج قاسم سلیمانی در دوران کودکی و نوجوانی و گرایش به فعالیت‌های انقلابی در سال‌های جوانی می‌گویند. خاطرات فصل دوم، با سال‌های آغازین دفاع مقدس شروع می‌شود. صمد شفیعی(رزمنده و جانباز دفاع مقدس) خاطره‌ای از عملیات بستان روایت می‌کند و امان‌الله فلاح(رزمنده دفاع مقدس) از محل استقرار خود و حاج قاسم جوان و بقیه رزمندگان در سوسنگرد تعریف می‌کند.
 
خاطرات دیگری هم از سردار سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی، اکبر مهاجری، علی مهاجری، مجید بهرامی، حمیدرضا معین‎الدینی، سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالحسین رحیمی، سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی، دکتر سید محمد حسینی، ناصر توبه‌ای‌ها، محمود سنجری، سکینه پاکزاد عباسی، محمدحسین طالقانی، محمود حاجی‌زاده، مصطفی موذن‌زاده، حجت‌الاسلام اسماعیل سعادت‌نژاد، حسین امیرتیموری، حمید شفیعی، عباس قطب‌الدینی، سردار سرتیپ دوم پاسدار مرتضی حاجی باقری، عباس قطب‌الدینی، موحد امیری، علی نجیب‌زاده، حمید شفیعی، محمدعلی نمازیان، علی‌اکبر حسن‌زاده و مسعود حسینچاری در این فصل می‌آید که اغلب خاطراتی از راویان درباره سردار سلیمانی در عملیات‌های مختلف و مناطق عملیاتی جنوب کشور در دوران دفاع مقدس است.
 
فصل سوم کتاب با خاطرات از راویان مختلف درباره حضور سردار سلیمانی در مناطق جنوب شرق کشور شروع می‌شود. اولین خاطره این بخش با عنوان«اعتماد به بلوچ» به نقل از مهندس حسن پلاک(رئیس سابق بازسازی عتبات عالیات عراق) است که به ناامنی جنوب شرق کشور در اوایل سال 1370 می‌پردازد. در ادامه هم خاطراتی از حسن منصوری، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا حسنی، سردار سرتیپ دوم پاسدار رضا کرمی، داوود جعفری، سردار سرتیپ پاسدار امین شریعتی، سردار اسکندری، سردار محمدعلی(عزیز) جعفری، احمد دهقان، مهندس مجید نامجو، سرهنگ پاسدار خلیلی، ابراهیم شهریاری و علی‌جان سلیمانی روایت می‌شود که همگی لحظه‌های دلنشینی را با سردار دل‌ها سپری و خاطره‌ای خوش به یادگار دارند.
 
فصل چهارم خاطرات کتاب سیمای سلیمانی به مجموعه خاطرات افراد مختلف از شهید سلیمانی در ماموریت‌های لبنان و افغانستان اختصاص یافته است؛ با خاطراتی از سید حسن نصرالله(دبیر کل حزب الله لبنان)، دکتر منوچهر متکی(وزیر خارجه دولت نهم)، خالد البطش(عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین)، خالد قدومی(مسئول دفتر جنبش حماس در تهران)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی(فرمانده سپاه پاسداران)، دکتر محمدباقر بابایی، دکتر مصباح باقری کنی، دکتر مرتضی اشرفی، حییم تومر، علی صوفان، حجت‌الاسلام سیدهاشم الحیدری، دکتر سعدالله زارعی و سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالله مبینی.
 
همچنین در فصل پنجم که مربوط به خاطرات سوریه است، بیشتر همرزمان شهید سلیمانی خاطرات خود از فرمانده شهید میدان های رزم را روایت کرده‌اند. ازجمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا فلاح‌زاده، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمود چهارباغی، سردار سرتیپ پاسدار اصغر صبوری، احمد شلیلیان، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی، دکتر سیامک مره صدق، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید اکبر طباطبایی، سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حجازی، محسن پاک‌آیین، حجت‌الاسلام علی سعیدی شاهرودی، دکتر حسین امیرعبداللهیان، سردار سرتیپ دوم پاسدار علی اسدی، سردار سرتیپ پاسدار حسن دانایی‌فر، حجت‌الاسلام سید عبدالله نظام.
 
در ادامه، فصل ششم کتاب به خاطرات عراق اختصاص یافته است و در فصل هفتم و پایانی، مجموعه خاطرات پراکنده از افراد مختلف درباره شهید سلیمانی روایت شده است. بخش«تصاویر» پایان‌بخش کتاب سیمای سلیمانی است که در آن، تعداد 20 قطعه عکس مرتبط با موضوع اثر، ضمیمه کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها