شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
امکان به‌روزرسانی بانک کتاب در زندان‌های خراسان رضوی میسر نیست

معاون اداره‌کل زندان‌های خراسان رضوی معتقد است به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری امکان به‌روزرسانی مستمر بانک کتاب در زندان‌های این استان میسر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، توجه به موضوع کتابخوانی و تشویق زندانیان به مطالعه کتاب یکی از موضوعاتی است که شاید کمی از آن غفلت شده است و یا کمتر به آن پرداخته شده است؛ هرچند بیش از 112 هزار جلد کتاب در 13 کتابخانه مراکز ندامتگاهی استان وجود دارد اما قطعا تامین کتاب‌های جدید می‌تواند فرصت بهتری برای مطالعه زندانیان فراهم کند.

به مناسبت هفته کتاب با سعید ضیائی معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های کتابخوانی در میان زندانیان و وضعیت کتابخانه‌های زندان‌های استان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های خراسان رضوی با بیان اینکه نیازمند مشارکت و نگاه حمایتی دستگاه‌های متولی حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم، می‌گوید: زندان یک مسأله اجتماعی است و تمامی ارکان جامعه و نهادهای اجتماعی در این خصوص مسئول هستند و باید نقش ایفا کنند.
 
سعید ضیائی ادامه‌ می‎دهد: زندان‌های استان خراسان‌رضوی جهت تجهیز، فضاسازی و تکمیل عناوین کتاب‌ها نیازمند مشارکت و نگاه حمایتی دستگاه‌های متولی در حوزه کتاب هستند.
 
وی با اشاره به اینکه تمامی زندان‌های استان خراسان رضوی مجهز به کتابخانه مرکزی هستند و استفاده از آن برای همه زندانیان بر اساس برنامه زمانبندی امکانپذیر است، اضافه ‌می‌کند: در حال حاضر 13 کتابخانه در 13 مرکز ندامتگاهی استان فعال است که بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین اداره‌کل زندان‌های خراسان رضوی و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان 12 کتابخانه به عنوان کتابخانه مشارکتی محسوب می‌شوند.
 

 
معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های خراسان رضوی می‌افزاید: در حال حاضر بیش از 112 هزار جلد کتاب در 13 کتابخانه استان در موضوعات مختلف از جمله مباحث اخلاقی، اعتقادی، روانشناسی، آموزشی و... موجود است و از ابتدای سال 1400 با هدف تجهیز و بروزرسانی کتاب‌های کتابخانه‌های استان حدود 5300 جلد به ارزش حدودی 126 میلیون تومان خریداری و توزیع شده است.
 
ضیائی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 4400 نفر از زندانیان استان عضو کتابخانه‌های زندان‌ها هستند و از کتاب‌های موجود استفاده می‌کنند، می‌گوید: توجه به موضوع کتابخوانی و تشویق زندانیان به مطالعه کتاب از مهمترین راهبردهای مورد توجه سازمان زندان‌ها در بحث اصلاح و تربیت زندانیان است، چرا که کتابخوانی در ایام تحمل حبس می‌تواند عامل موثری در جهت ارتقاء سلامت روانی، مدیریت خشم، کنترل دلتنگی و سایر فشارهای روحی و روانی وارده بر زندانیان باشد که ضمن توانبخشی آنان زمینه بازگشت موثر به خانواده و جامعه را نیز فراهم می‌کند.
 

 
وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های جاری فرهنگی در پرکردن اوقات فراغت زندانیان مطالعه و کتابخوانی است و برای زندانیان فعال در این حوزه مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است، اضافه می‎کند: در نظر گرفتن تسهیلات قضایی و حمایتی از جمله اعطاء مرخصی تشویقی، پیشنهاد عفو و... از جمله مشوق‌ها برای زندانیان موفق در این زمینه است. همچنین برگزاری 40 مسابقه کتابخوانی از ابتدای سال تاکنون تاثیر بسزایی در تشویق مددجویان داشته است به شکلی که حدود 2500 زندانی در این مسابقات شرکت کرده‌اند.
 
معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های خراسان رضوی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری، تصریح می‌کند: امکان به‌روزرسانی مستمر بانک کتاب در زندان‌ها میسر نیست و با توجه به اینکه انتشار کتاب در حوزه‌های مختلف دائم در حال انجام است ضروری است تا بانک کتاب زندان‌ها نیز به همین تناسب تکمیل شود و اگر از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای به زندان‌ها شود، قطعاً اثرگذارخواهد بود.
 
ضیائی با اشاره به اینکه در زمینه نیروی انسانی متخصص نیز در کتابخانه زندان‌ها کمبود احساس می‌شود ادامه می‌دهد: ضرورت دارد تا آموزش‌های تخصصی کتابداری برای کارشناسان فرهنگی مستقر در کتابخانه زندان‌ها در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها