چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کتابخوانی با طرح «مدرسه دانایی» در دوران کرونا تعطیل نشد

هادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مراسم تجلیل از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان تهران گفت: طرح «مدرسه دانایی» از اسفندماه 98 تاکنون باعث شد کتابخوانی در در دوران کرونا با وجود تعطیلی کتابخانه‌ها تعطیل نشود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم تقدیر از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان تهران، صبح چهارشنبه (26 آبان‌ماه) با حضور هادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، حسین قرایی، مدیر‌کل روابط عمومی صداو سیما، سید‌عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در محل کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.
 
ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این مراسم با تشکر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خدمات ارزنده‌ای که در دوران کرونا انجام دادند، عنوان کرد: کتابداران در دوران کرونا از هر فضا و فرصتی برای ارائه ماموریت فرهنگی خود در این دوران استفاده کردند.
 
وی با بیان اینکه همکاران در بخش ستادی در دوران کرونا در محل کار خود حاضر شدند، گفت: همکاران کتابدار برای ارائه خدمات به کتابداران و برای اینکه خدمات کتابداران و کتابخانه‌ها روی زمین نماند، با حضور در محل کار و ارائه خدمت، تلاش کردند و امور مربوط به کتابداران را تسهیل کنند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درباره برنامه‌ها و کارهایی که در این مدت از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران انجام شده، گفت: اکنون 174 کتابخانه نهادی، 165 کتابخانه مشارکتی و سه کتابخانه مستقل و 10 کتابخانه سیار در سطح استان تهران فعالیت می‌کنند.
 
ناصری با بیان اینکه از آبان‌ماه 98 تا مهرماه امسال 15 باب کتابخانه عمومی به استان تهران افزوده شد، عنوان کرد: در این مدت، سه کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه‌های عمومی استان تهران افزوده شد. در آبان‌ماه 98 تا امروز تلاش کردیم در حوزه به‌روزرسانی منابع و تهیه آن برای کتابخانه‌های استان هم گام‌های مهمی برداریم، در این مدت، بیش از 113 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان تهران وارد شد. 

ناصری گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران از ابتدای سال 98 که کرونا آغاز شد،  طرح تولید 190 دقیقه تولیدات تصویری را آغاز کردند و طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار دادند. 

وی با اشاره به اجرای طرح «مدرسه‌ دانایی» از سوی اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: اجرای این طرح از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد. دوره‌ای که بسیاری از نهادها با رکورد موجه روبه‌رو بودند.

ناصری با اشاره به استفاده از فضای الکترونیک و مجازی در طرح «مدرسه دانایی» گفت: با استفاده از فضای مجازی و براساس نیازهای جدید در این فضا از ظرفیت آموزش در فضای مجازی استفاده کردیم. 

ناصری افزود: طرح «مدرسه دانایی» براساس نیاز مخاطبان و کاربران کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی
تلاش کرد، نیاز کاربران که دوران کرونا در کتابخانه‌ها تامین می‌شد، همچنین نیازهای جدیدی که دوران کرونا ایجاد شد را با توجه به شرایط کرونا پوشش دهد. 

وی تاکید کرد: در قالب این طرح تلاش شد، با توجه به سند پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیاز کاربران را در فضای مجازی مرتفع کند. 

ناصری با اشاره به برگزاری طرح «مدرسه دانایی» در سه نوبت گفت: در مجموع با برگزاری سه دوره طرح «مدرسه دانایی» 5670 نفر از اعضای کتابخانه‌های در این طرح شرکت کردند. 

وی افزود: در طول برگزاری این طرح 40 کارگاه برگزار و 360 ساعت آموزش براساس نیاز‌های روز مخاطبان در طول طرح «مدرسه دانایی» ارایه شده است. 

کتابداران، مشاوران امین مردم هستند
سید‌عباس جوهری، معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با اشاره به جایگاه کتاب در اسلام گفت: فرهنگ اسلامی همواره بر نهضت مطالعه تاکید دارد و جایگاه فاخر کتاب، بر همگان مشخص است. دغدغه کمال‌گرایی انسان با ابزار کتاب بر‌طرف می‌شود. کتاب خوب، جایگاه مقدسی دارد و در هدایت به سوی مرز‌های کمال بسیار تاثیر‌گذار است. اگر با فضای کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه باشیم روش رسیدن به کمال را گم کرده‌ایم.
 
وی به منویات مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتابخوانی اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‏‌شوم» مسئولان را به فکر و تاسف در حوزه فرهنگ می‌اندازد. امید‌واریم در دولت جدید، جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه به‌ویژه در سطح استان تهران ارتقا پیدا کند؛ باید به این اولویت توجه شود؛ چراکه توجه به فرهنگ کتابخوانی، در فرهنگ دینی مسلمانان ریشه دارد.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با بیان اینکه اکنون در حوزه اجتماعی استان تهران گرفتار آسیب‌های اجتماعی هستیم گفت: قرار‌گاه خدمات اجتماعی نهادی است که در شهرستان تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده است تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.
 
وی افزود: کتابداران، مشاوران امین مردم هستند و باید از جایگاه و احترام خاصی در جامعه فرهنگی و مردم برخوردار باشند. در استانداری تهران، آماد توسعه کتابخانه‌های مشارکتی و سیار هستیم و از همه ظرفیت‌ها برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم.
 
جوهری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بیش از 1000 رمان خوانده‌اند، بیان کرد: این میزان توجه به مطالعه کتاب از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت دست‌اندرکاران حوزه کتاب را بیشتر می‌کند.
 
ضرورت ایجاد تحول در صدا و سیما
قرایی در این مراسم با اشاره به دوره تحولی صداو سیما گفت:  امیدواریم در دوره جدید معرفی کتاب در رسانه ملی پررنگ‌تر شود.  رسانه ملی در حوزه معرفی کتاب باید دچار تحول شود زیرا صدا وسیما در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده است. بخش معرفی کتاب در صدا و سیما می‌تواند  با کمک شما کتابداران تقویت شود.

مدیر کل روابط عمومی صدا وسیما در مراسم تجلیل از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان تهران گفت: من این جلسه را می‌خواهم با یک حکایت تلخ شروع کنم. داستانی از یک  نویسنده که در محل نگهداری حیوانات زندگی می کرد، دستفروشی که در مترو اوتوبوس کار می‌کرد؛ دوست قیصر امین پور بود و 12 جلد کتاب نوشته بود.

وی با بیان این که با کمک دوستانمان در سازمان تبلیغات اسلامی به سراغ او رفتیم، گفت: با کمک رییس سازمان تبلیغات که خودش بدون اطلاع ما، برای این شخص خانه اجاره کرده بود، به کمک این نویسنده رفتیم و آن زمان من به عنوان یک مسئول گفتم وای بر ما که این آدم ها با این استعداد و توانایی در دروازه غاز در نزدیکی محل نگهداری سگ‌ها روزگار می‌گذارندند. 

مدیر کل روابط عمومی صدا وسیما با اشاره به نوشته‌های این نویسنده دستفروش که یکی از آن‌ها نامه‌ای به کانت بود، گفت: شب در منزل به چند مسئول زنگ زدم و درباره زندگی این نویسنده مساعدت خواستم. جالب است بدانید همان شب این فرد را نیروی انتظامی گرفت و من نتوانستم برایش کاری کنم. 

وی گفت: اگر یک شبکه خارجی تصویر این نویسنده را منتشر می‌کرد چقدر صحنه دردناکی برای فرهنگ و هنر ما پدید می‌آمد؛  به راستی چه  تصویری از کسی که  در جامعه می‌نویسد؛ در ذهن ما متبادر می‌شد.

قرایی عنوان کرد: در این سه سال به دیدار انفرادی 1200 نویسنده، شاعر، هنرمند و فیلمنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر رفتم. چرا اجازه می‌دهیم گاهی اوقات هنر در این مملکت خوار شود. نمی‌خواهم دنبال مقصر بگردم؛ همه ما در این اتفاق نامبارک مقصر هستیم اما باید اوضاع را درست کرد. 
مدیر کل روابط عمومی صدا وسیما با اشاره به رفتگری که سه جلد کتاب نوشته، گفت:  من در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون رفتگری را دیدم که سه جلد کتاب نوشته بود اما رفتگر نویسنده چه جایگاه در فرهنگ ما دارد؟ هر چند شغلش عزیز است. 

وی با بیان اشاره به شعر «غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، دوران هیچ سلطنتی پایدار نیست»، گفت: امروز اداره کل کتابخالنه های استان تهران کتابداران را روی سرشان گرفتند امیدواریم این فعالیت ادامه داشته باشد. استمرار در فعالیت‌های فرهنگی جامعه را از ناامیدی که سمی مهلک است، نجات می‌دهد.

قرایی تاکید کرد: برای برخی نویسندگان که متاسفانه وضیعت معیشتی مناسبی ندارند، باید فکری اساسی کرد . من فکر می‌کنم رسانه ملی به کتاب کلمه و مطالعه کمتر توجه کرده است.  به نظر من جامعه زمانی عمق پیدا می‌کند که به اندیشمندان و متفکران و در راس آن‌ها مقوله کتاب، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. 

مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما گفت: هر کسی که کتاب و اهالی کتاب را تکریم کند در واقع خود را گرامی داشته است. مثلا اگر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فقط سالی یکبار به کتابداران توجه نکنند و همیشه به آن‌ها توجه شود این کتابداران با انگیزه و رغبت بیشتری کار می‌کنند.  

وی با بیان این که دو سه روز است در ایام هفته کتاب به جای تبلیغات شهر پر از تصاویر نویسندگان و شاعران شده است، گفت: دراین روزها  بر روی بیلبوردهای شهری به جای تبلیغات پروپاگاندایی ؛ چهره آدم‌هایی مانند ناصر فیض و  هوشنگ مرادی کرمانی را می بینیم.  در ایام هفته کتاب ظاهر شهر بوی کتاب گرفته امیدواریم باطنش شهر را هم اهالی فرهنگ و کتاب درست کنند.

در پایان این مراسم ؛کتابخانه‌های نهادی ارغوان تهران، امام جعفر صادق پاکدشت، و کتابخانه اقبال لاهوری قرچک به عنوان کتابخانه‌های نهادی برتر انتخاب شدند و از ندا ناطقی، سید یدالله نظری، ام لیلا رفیع پور به عنوان مسوولان این کتابخانه‌ها تجلیل شد. 

همچنین در این مراسم؛ کتابداران برتر نهادی  در بخش استانی مورد تقدیر قرار گرفتند. مرید پیرویسی از کتابخانه امام جعفر صادق، مرضیه طیبی از کتابخانه کاظم اخوان  شهرستان رابط کریم و صغرا ابراهیمان از کتابخانه 15 خرداد شهرستان پیشوا به عنوان کتابداران برتر استان تهران انتخاب شدند. 

همچنین از زینب پودینه از کتابخانه‌های امام علی (ع) شهرستان قدس و سکینه الیکایی از کتابخانه فردوسی پیشوا تقدیر شد. همچنین کتابخانه‌های مرکزی پارک شهر و ارغوان تهران به خاظر فعالیت در زمینه تحویل کتاب در محل قدردانی قرار گرفتند. در این بخش کتابخانه باهنر شهرستان شمیرانات به عنوان کتابخانه برتر معرفی شد. 

در این مراسم کتابخوانان برتر کتابخانه‌های استان تهران در رده‌های 0 تا شش سال، 8 تا 12 سال، 3 تا 18 سال، 19 تا 29 سال و بالای 30 سال نیز معرفی شدند. 

 حسنی حداوندخانی، خردسال کتابخوان نمونه از کتابخانه 15 خرداد پیشوا، آرش حامدی حاجی‌بابا کتابخوان نوجوان برتر از کتابخانه 15 خرداد همین شهرستان، محمدرضا زمانی در رده سنی 3 تا 18 سال از شهرستان قدس و  مه‌سیما یوسفی در رده سنی 19 تا 29 سال از کتابخانه ولایت قرچک و همچنین زهراسادات طباطبایی در رده سنی بالای 30 سال از کتابخانه ارغوان تهران به عنوان کتابخوانان برتر معرفی شدند. 

همچنین در حوزه خیران کتابخانه‌ساز هم از محمدعلی کریمی از شهرستان ملارد به خاطر ساخت چهار بابا کتابخانه و تحویل به نهاد، کمک به ساخت مراحل عمرانی کتابخانه‌ها و اقدامات ارزنده وی برای شاداب سازی کتابخانه‌ها تجلیل شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها