چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
فعالان صنعت چاپ استان لرستان تجلیل شدند

آیین تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان لرستان با حضور مدیران استانی و جمعی از چاپخانه‌داران و فعالان فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، آیین تجلیل از فعالان صنعت چاپ لرستان، عصر روز سه‌شنبه 20 مهرماه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد، معاون فرهنگی اداره کل، رئیس شورای شهر الیگودرز و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان لرستان و جمعی از چاپخانه‌داران و فعالان فرهنگی استان در محل چاپخانه یاقوت سبز در بروجرد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نادر ارجمندی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد، گفت: برگزاری دوازدهمین جشنواره صنعت چاپ لرستان برای اولین بار در فضای چاپخانه در این شهرک چاپخانه‌ای جای بسی تقدیر و تشکر دارد؛ زیرا سخن گفتن از صنعت چاپ با شنیدن صداهای دستگاه چاپ لذت‌بخش است. 

ارجمندی افزود: با توجه به فضای کرونایی و بهداشتی حاکم بر کشور و به طبع آن در شهرستان بروجرد حوزه چاپ و نشر ما خوب درخشیده‌اند، و اجازه نداده‌اند مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور فعالیت‌های آنها را تحت تاثیر قرار دهند. همان‌طور که شاهد هستید دستگاه‌های چاپی این واحد چاپخانه به‌خوبی فعال هستند.



وی تصریح کرد: در شهرستان بروجرد مجوز ۲۹ چاپ افست و عریض و دیجیتال صادر شده است و مجموعه توان و ظرفیت چاپ این شهرستان ۸۰ ورق است که چاپخانه یاقوت سبز بروجرد، به تنهایی نزدیک به ۷۰ ورق چاپ را انجام می‌دهد که این ظرفیت با بعضی از استان‌های همجوار در غرب کشور برابری می‌کند.

در بخش دیگری از این برنامه احمدحسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامی‌داشت روز حافظ و تبریک هفته نیروی انتظامی با تشکر از گزارش ارائه شده توسط رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد، گفت: علی‌رغم مشکلات زیرساختی در سطح استان لرستان، صنعت چاپ علاوه بر اینکه در سطح شهرستان بروجرد و استان ارائه خدمت می‌کنند به استان‌های بهره‌مند و برخوردار نیز خدمات ارائه می‌دهند و این می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر حوزه‌های صنعتی برای استان باشد.

لازمه توسعه اقتصادی توسعه فرهنگی است
فتایی افزود: در حوزه چاپ همواره مشکلاتی اعم از به‌روز‌آوری تجهیزات، تأمین کاغذ، گرانی کاغذ، زینک و ... وجود دارد؛ اما لازمه توسعه اقتصادی توسعه فرهنگی است و توسعه فرهنگی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و یکی از این زیرساخت‌ها‌یِ تاثیرگذار، حوزه چاپ و نشر است.



وی افزود: نبض فرهنگ هر جامعه در چاپ و نشر می‌تپد، رشد، بالندگی و کارایی یکی از شاخصه‌های اقتصادی به ویژه صنایع و صنعت چاپ و نشر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در این حوزه فعالیت می‌کنند و بالغ بر ۲۴۰ ورق در سال خدمات ارائه می‌شود و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان لرستان است که حتی بیشتر از برخی از استان‌های برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از فعالان صنعت چاپ و نشر به عنوان سربازان خط مقدم فرهنگ و هنر یاد و از فعالیت‌های آنها تشکر کرد.

در پایان این جشنواره از 15 نفر از فعالان این حوزه به شرح زیر تقدیر به عمل آمد. 

بخش مدیران برتر: 
مجید کریمی‌پور به عنوان کارآفرین برتر: چاپخانه دانش خرم‌آباد و یاقوت سبز بروجرد
عبدالحسین رشنو به عنوان مخترع ابزارآلات پرفراژ در چاپ: چاپخانه رشنو خرم‌آباد
محمدرضا ایران‌دوست: چاپخانه کتیبه بروجرد
محمد جنت: چاپخانه صفا بروجرد
محمدعلی نیک‌نژاد: چاپخانه نورجهان الیگودرز



بخش پیشکسوتان:
هوشنگ رئوف: چاپخانه رئوف خرم‌آباد
سعید محمودی: چاپ دیجیتال پیام خرم‌آباد
محمدرضا علوی: چاپ دیجیتال سروش دورود
ستار صادقی: چاپ حافظ الشتر



بخش فعالین برتر صنعت چاپ:
رقیه طهماسبی: چاپ دیجیتال ابتکار خرم‌آباد
کریم مریدی: چاپخانه طلوع خرم‌آباد
بنیامین عباسی: چاپ دیجیتال نصر ازنا
داریوش بیرانوند: چاپخانه لاله خرم‌آباد
حجت‌الله اصالت‌فر: چاپ دیجیتال بحرالعلوم بروجرد



همچنین در این جشنواره از نادر ارجمندی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بروجرد تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها