چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
سوگواره شعر عاشورایی «تشّان» سومین بار فراخوان داد

فراخوان سومین دوره سوگواره شعر عاشورایی «تشّان» از سوی دبیرخانه این رویداد منتشر شد.

دبیر سومین دوره سوگواره شعر عاشورایی «تشّان» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: پس از دو دوره برگزاری موفق سوگواره شعر عاشورایی تشّان در محدوده شهرستان جم و شهرستان‌های هم‌جوار، با توجه به هدف‌گذاری صورت‌گرفته و همچنین تأکید امام‌ جمعه جم در مراسم اختتامیه دوره قبل، سومین دوره این سوگواره برای نخستین‌بار به صورت استانی برگزار خواهد شد.

محمدرضا عبدی ادامه داد: شورای سیاستگذاری سوگواره بر برگزاری باشکوه‌تر و متفاوت این رویداد مذهبی در سال جاری تاکید دارد. به‌دلیل گسترش دامنه سوگواره در این دوره، تصمیم گرفته شد که برای نخستین‌بار از شعرا و اساتید خارج از استان نیز در ترکیب هیأت‌داوران استفاده شود و به همین منظور پس از رایزنی‌های به‌عمل‌آمده، محمدحسین بهرامیان، شاعر و مدرس دانشگاه و سیدمحمدامین جعفری‌حسینی که هر دو از شعرای بنام و دارای تجربه داوری در چندین جشنواره ادبی در سطح کشور هستند، در کنار احمد جمعه‌پور، شاعر هم‌استانی - که در دوره‌های گذشته سوگواره نیز عضو هیأت‌داوران بوده‌ است - ترکیب تیم داوری اشعار سومین سوگواره شعر عاشورایی تشّان را تشکیل خواهند داد.

وی افزود: در این رویداد امسال نیز به روال سال‌های گذشته، علاوه بر بخش اصلی که شامل اشعار عاشورایی ا‌ست، بخش ویژه - که در دو دوره پیشین به ترتیب به بانو رقیه و حضرت زینب کبری (س) اختصاص داشت - امسال پذیرای اشعاری‌ است که اختصاصاً درباره شخصیت بابصیرت علمدار نینوا، حضرت ابوالفضل‌العباس سروده شده‌اند.

عبدی یادآور شد: طبق فراخوان منتشرشده، شاعران آیینی هم‌استانی تا دهم شهریورماه فرصت دارند که اشعار خود را در دو بخش اصلی و ویژه از طریق پست الکترونیکی سوگواره به نشانی soogvareh.tashan@gmail.com به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند و پس از آن، اشعار به‌صورت کدگذاری‌شده و بدون ذکر نام صاحب‌اثر در اختیار هیأت‌ داوران قرار خواهد گرفت.
 
دبیر سومین سوگواره شعر عاشورایی تشّان تصریح کرد: در نهایت در هر بخش، صاحبان اشعاری که بالاترین امتیاز از مجموع نمرات سه داور سوگواره دریافت کنند، به‌عنوان منتخبین سوگواره در مراسم اختتامیه که امسال به شکلی متفاوت و به‌صورت شب شعر و شروه حسینی با حضور مجریان و شروه‌خوانان شناخته‌شده استان برگزار خواهدشد، معرفی خواهند شد.

عبدی گفت: این دبیرخانه در حال رایزنی برای دعوت از یکی از شاعران جوان آیینی مطرح کشور به‌عنوان میهمان ویژه مراسم اختتامیه نیز است که پس از نهایی‌شدن این تصمیم، در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی یادآور شد: در پی استانی‌ شدن سوگواره از امسال، دبیرخانه تصمیم گرفته‌ است تا هر سال در مراسم اختتامیه، یکی از شاعران پیشکسوت آیینی استان را مورد تجلیل ویژه قرار دهد و برای نخستین مرتبه نیز استاد علی هوشمند که همواره همکاری بی‌دریغی در زمینه اطلاع‌رسانی و همچنین داوری اشعار با دبیرخانه سوگواره تشّان داشته‌ است، در نظر گرفته شده‌ است.

یادآوری می‌شود، سوگواره شعر عاشورایی تشّان از سال ۹۸ و با همت جوانان و اعضای فعال کانون فرهنگی مسجد امیرالمؤمنین روستای تشّان در شهرستان جم آغاز به کار کرده و پس از دو دوره برگزاری در محدوده شهرستان جم و شهرستان‌های هم‌جوار، امسال برای نخستین‌بار به صورت استانی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها