سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
تلاش برای افزایش 50 درصدی کتابخانه‌های سیار کشور/ لطمه معنوی و مادی کرونا به کتابخانه‌های عمومی شدید است

مهدی رمضانی، با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بعد از استقرار دولت جدید همچون گذشته برنامه‌های کلان خود را پیگیری می‌کند از افتتاح کتابخانه مرکزی سنندج در آینده نزدیک و تلاش برای افزایش 50 درصدی کتابخانه‌های سیار کشور خبر داد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه تا آخرین لحظه حضور، همچنان با قدرت و قوت، اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را با آغاز به کار دولت سیزدهم ادامه خواهیم داد، بیان کرد: دو کتابخانه مرکزی استان‌های قم و سنندج در مراحل نهایی تجهیز قرار دارند؛ علاوه‌براین کتابخانه مرکزی رشت دو هفته پیش، برای آماده‌سازی و تجهیز به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تحویل داده شد. با تحویل این کتابخانه‌ها، فرآیند تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های مرکزی تداوم پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: ساخت کتابخانه مرکزی سنندج نتیجه سفر استانی مقام معظم رهبری است. تا سال گذشته مدیریت آن در اختیار مرکز اسلامی غرب کشور و زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان بود و به‌عنوان «کتابخانه تخصصی» در اختیار علاقه‌مندان قرار داشت. سال گذشته به‌‌ همت، پیگیری و پیشنهاد نماینده مقام معظم رهبری، تصمیم براین شد تا اداره این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شود. نهاد نیز به بازطراحی فضا، تجهیز و ایجاد بخش‌های جدید اقدام کرد. مراحل نهایی فرآیند تکمیل کتابخانه را سپری می‌کنیم و امید‌واریم دو هفته آینده تاریخ افتتاح کتابخانه مرکزی سنندج تعیین خواهد شد. 
   
تلاش برای افزایش 50 درصدی کتابخانه‌‌های سیار در سراسر کشور
وی با اشاره به توجه ویژه نهاد به افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار افزود: در مجموع 35 کتابخانه سیار در سراسر کشور وجود دارد و تلاش داریم تا قبل از پایان سال جاری، حداقل 50 درصد به این تعداد افزوده شود؛ البته برنامه ایده‌آل نهاد، افزایش صد‌درصدی این میزان و ایجاد نزدیک به 70 کتابخانه سیار است.
 
رمضانی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، به‌عنوان بزرگترین جشنواره کتاب‌محور کشور با موضوع امام‌رضا(ع) همچنان با قدرت در حال انجام است؛ اپراتور‌های تلفن همراه به تناوب درحال ارسال پیامک‌های فراخوان جشنواره هستند. برنامه‌‌های مختلفی برای افزایش میزان مشارکت و تسهیل حضور علاقه‌مندان در حال تدوین است. به‌مناسبت فرارسیدن ماه محرم، محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌مدت یک هفته برپا می‌شوند؛ یک برنامه مشترک با محافل قرآنی و محافل ادبی نهاد که جزو بخش‌های جدید نهاد محسوب می‌شوند، بحث شعر‌خوانی و مقتل‌خوانی را برگزار خواهند شد.
 
پیشرفت طرح کتابخانه عمومی طالقان کُند است
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره تاسیس کتابخانه عمومی شهر‌ستان‌های کوچک کشور از‌جمله طالقان گفت: حدود 250 شهر و شهرستان در چهار سال گذشته کتابخانه عمومی نداشتند و در این مدت این تعداد به 120 شهر کاهش پیدا کرده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر چند سال یکبار شهر‌های جدید به نقشه جغرافیای کشور افزوده می‌شود، که برای این شهر‌ها که فاقد کتابخانه هستند نیز برنامه تاسیس کتابخانه در نظر گرفته شود. یادآوری می‌کنم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسئولیت، بودجه و امکان ساخت کتابخانه مرکزی را ندارد، نهاد تنها بهره‌بردار است؛ براساس قانون نهاد‌های دیگری از‌جمله شهر‌داری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی در قالب طرح‌های مختلف از‌جمله جامع مکلف به ساخت کتابخانه در مناطق مختلف هستند.  
 
رمضانی با بیان اینکه نهاد کتابخانه عمومی کشور برای تاسیس کتابخانه عمومی در شهرستان طالقان برنامه دارد، افزود: برای تاسیس کتابخانه عمومی در شهرستان طالقان، زمین اختصاص پیدا کرده و حدود 30 درصد نیز پیشرفت داشته است. شهر‌داری شهرستان طالقان، مجری این طرح است اما به‌دلیل برخی مشکلات اقتصادی و محدود شدن منابع مالی طرح با کندی پیش می‌رود. شهرداری به‌دنبال جذب منابع مالی خیرین هستند تا حداقل فاز نخست طرح در اختیار مردم منطقه فرهنگ‌دوست طالقان قرار بگیرد.
 
آسیب شدید کرونا به کتابخانه‌های عمومی
وی درباره تاثیر کرونا بر فعالیت کتابخانه‌های عمومی زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: بی‌تردید شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی کشور، لطمات قابل‌توجهی را وارد کرده است؛ چراکه بخش عمده فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی مبتنی بر حضور است. مسئولان بسیاری از کشور‌های دنیا در روزگاری که با کرونا دست به گریبان هستیم، موضوع کتابخوانی را‌ به‌عنوان یک اولویت ارزیابی کردند و در کتابخانه‌ها برای مراجعه مردم باز بود. مهم‌ترین استدلال برای این تصمیم تاثیر اقلام فرهنگی از‌جمله کتاب بر زندگی دوران قرنطینه و خانه‌نشینی است. با تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، نهاد طرح‌های مختلفی از‌جمله تمدید عضویت، بخشودگی دیرکرد‌ها و طرح «پست کتاب» به در منزل را با هدف حفظ ارتباط با مخاطبان اجرایی کرد. 
 
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: بیش از نیمی از مدت ورود کرونا به ایران، کتابخانه‌های عمومی کشور تعطیل بود. با تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی ستاد ملی کرونا مصوب کرد کتابخانه‌ها از گروه چهار به گروه دو منتقل شوند؛ بنابراین به‌غیر شهر‌های قرمز، کتابخانه‌های عمومی در شهر‌های زرد و نارنجی مجاز با رعایت شیوه‌های‌نامه‌های بهداشتی، مجاز به ارائه خدمات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها