سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
نقد بايد از حالت فردي بيرون بيايد

ما در موقعيتي قرار داريم كه مساله نقد بايد در مركزيت سازمان يافته‌اي مطرح شود. انجمن نقد ادبي با برپايي جلسات و برنامه‌ريزی‌هایی در راستاي تمركز بر نهادينه كردن علمي نقد، درصدد است به اين مساله سامان بدهد.\

علی‌محمد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان مطلب بالا گفت: ما با وضعيتي مواجه هستيم كه در آن مساله نقد سامان مشخصي ندارد و نقدها بيش‌تر آراي فردي را منعكس مي‌كنند؛ حال آنكه نظريه‌هاي علمي بايد فراتر از آراي فردي بيان شوند.

وي افزود: براي ايجاد چنين تمركزي در نقد، يك مركزيت و يك صدا لازم است كه مركزيت انجمن است و آن صدا هم می‌تواند مجله يا بولتن ياشد و فقط از اين رهگذر است كه می‌توانيم نقد را برتر از اعمال آراي فردي برسانيم. 

اين محقق در ادامه توضيح داد: مسلما آراي فردي خودبه‌خود موجب پراكندگي مي‌شوند، تا موجب همزباني و وحدت عمل. 

اين مترجم و استاد دانشگاه گفت: نقد بايد بر مباني علمي و روش شناختي استوار باشد تا بتواند در خلق و آفرينش اثر نقش موثري ايفا كند. براي حصول چنين برآيندي احتياج به مركزيتي داريم كه يكي از اهداف آن برپايي جلسات و خواندن مقالات باشد و مجله‌اي علمي - تخصصي - پژوهشي هم اين آراي جمعي را منتشر كند.

حق‌شناس تاکید کرد: اين رويكرد به نقد تاثيرگذار خواهد بود و نقد را از حالت فردي بیرون خواهد آورد و به پيكره‌اي از دانش عمومي بدل خواهد ساخت.

نشست انتخاب اعضاي هيئت رييسه انجمن علمي نقد ادبي، شنبه ۳۰ آذر در سالن شكوري دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس تهران برگزار می‌شود.
 
در اين همايش، حق‌شناس، يكي از اعضاي هيئت موسس اين انجمن، درباره ضرورت وجود اين انجمن و ضرورت رويكرد علمي به نقد ادبي سخنراني خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط