وی یکی از دلایل علاقهمندی خود به کتاب را مطالعه توسط پدر و مادرش دانست و افزود: پدرم همیشه علاقهمند به کتابهای تاریخی و زندگینامه و مادرم نیز به دنبال مطالعه کتابهای مذهبی بود. کتاب «گربه چکمهپوش» نخستین کتابی بود که در دوران کودکی مطالعه کردم. پس از آن هم کتابها و نشریات متعددی مثل مجله کودکان و مجله رشد که در مدرسه بین دانش آموزان توزیع میکردند، مطالعه میکردم.
مصطفویپور ادامه داد: در دوران نوجوانی کتاب «غیرممکن، ممکن است» را خواندم و از همان زمان بود که به کتابهای روانشناسی علاقهمند شدم. از قبل از آن نیز کتابهای رمان و داستانی را میخواندم چون جذابیتهای بسیاری برایم داشت.
دارنده «نشان استمرار در فعالیت ترویجی در هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی، افزود: اولین رمانی که مطالعه کردم «بامداد خمار» بود. پس از ورود به دانشگاه مقداری از خواندن کتابهای غیردرسی فاصله گرفتم اما با فارغ التحصیل شدن، باز هم به سراغ این نوع نوشتهها رفتم. آنچنان با ذوق و شوق کتابهای غیردرسی را میخواندم که آشنایان همیشه در خصوص نوشتههای آن و مطالبی که در کتابها بود از من سوال میکردم و پس از آن یا کتاب را به امانت میبردند و یا اینکه با گرفتن اطلاعاتی در مورد آن، کتاب مورد نظر را تهیه میکردند تا مطالعه کنند.

مدیرمسئول «موسسه فرهنگی، هنری سروش مهر دانایی» در یزد افزود: من در همان زمان کار ترویج فرهنگ کتابخوانی را شروع کرده بودم ولی نمیدانستم که این کارم ترویج است اما با شور و نشاط فراوان در این زمینه حرکت کردم. در سال 95 بود که به همراه یکی از دوستان سعی کردیم تا ترویج فرهنگ کتابخوانی را بهصورت جدیتر آغاز کنیم و گامهای موثرتری را در این زمینه برداریم.
راهاندازی کارگاه «لذت کتابخوانی» اولین شروع من به عنوان مروج کتابخوانی بود
وی اولین شروع جدی خود به عنوان مروج کتابخوانی را فعالیت در یک کلینیک روانشناسی با راهاندازی کارگاه «لذت کتابخوانی» بیان کرد و گفت: کارگاه لذت کتابخوانی اولین شروع من به صورت جدی به عنوان مروج کتابخوانی بود که با استقبال حاضرین نیز مواجه شد. زمانی که متوجه شدم فعالیتم در عرصه ترویج کتابخوانی اثربخش است، به صورت جدی تر در این زمینه ورود و اقدام به برگزاری کارگاههای ترویج کتاب کردم. با توجه به اینکه دورهها به صورت رایگان و با علاقه شخصی خود برگزار میشد، به دیگران نیز انگیزه حضور بیشتر و جدی تر در کارگاهها را میداد.
مصطفویپور با بیان اینکه اواخر سال 95 شروع به برگزاری دورههای تحلیل کتاب به صورت هفتگی کردم، افزود: در اردیبهشت ماه سال 96 با برگزاری سیمنار زنان قدرتمند با تاکید بر کتابخوانی در شهرستان ابرکوه بهطور جدیتر گامهای استوار خود را در راستای ترویج فرهنگ کتاب برداشتم. در اوایل تابستان سال 96 در کارگاه تربیت مربی باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان شرکت کردم و مطالب بسیاری را از این کلاسها آموختم و از همان زمان در زمینه کتابخوانی کودک و نوجوان ورود کردم.
بهترین روش علاقهمند کردن کودکان به کتاب، بازی و سرگرمی است
مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری سروش مهر دانایی مبنای کار خود را در باشگاه کتابخوانی، علاوه بر معرفی کتابهای ویژه کودکان، سرگرم کردن آنها با بازی و سرگرمیاعلام کرد و گفت: ما در باشگاههای کتابخوانی هیچگاه از جمله «کتاب بخوان» و نصحیت کردن برای خواندن کتاب استفاده نمیکردیم، ولی کودکان آنقدر برای حضور در باشگاههای کتابخوانی شوق داشتند که مدام از کتابهای جدید سخن میگفتند چون این کار با سرگرمیانجام میشد نه نصیحت و تاکید بر مطالعه کتاب.
وی با اشاره به اینکه پس از مشاهده شور و شوق کودکان برای خواندن کتاب، یک بازی جدید به نام «هُپ هُپ کتاب» را ایجاد کردم، افزود: زمانی که این طرح را برای چهارمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور ارسال کردم به عنوان خلاقیت در ترویج کتابخوانی و خلاقیت در بازی با کتاب انتخاب شد. در سال 98 با شرکت در ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی جزو 60 نفر راه یافته به بخش نهایی این جشنواره بودم. همچنین در سال بعد آن با ارائه طرح دورهمی بانوان کتابخوان و خلاقیت در کتابخوانی این افتخار را داشتم که جزو 70 نفر نامزد راه یافته به مرحله نهایی و در پایان موفق به کسب تنها برگزیده بخش استمرار شناخته شدم.
روشهای مختلف برای علاقهمندی به کتاب
مصطفویپور در ادامه صحبتهای خود به روشهای علاقهمندی به کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا میتوان به فیلمها و سریالهای مورد علاقه مراجعه و دلیل آن را بررسی کنیم که چرا به اینگونه فیلمها و سریالها علاقهمند شده ایم. ما بسیاری از فیلمها را داریم که ساخته شده از کتابهای متفاوت هستند و پس میتوانیم کتاب را بخوانیم که بسیار جذاب تر و جالب تر نسبت به فیلمیهستند که با موضوع آن کتاب ساخته شده است.

این مروج برتر کتابخوانی کشور، دومین روش علاقهمندی به کتابخوانی را حضور در کتابفروشیها، نمایشگاههای کتاب، خواندن عناوی، ورق زدن و لمس کردن کتابها دانست و افزود: ما مجبور نیستیم اگر به کتابی علاقه نداریم آن را تا پایان بخوانیم بلکه با مراجعه به پشت کتاب و خواندن بخشی از آن، اگر علاقهمند شدیم میتوانیم آن را بخوانیم و در غیر این صورت هیچ گونه اجباری به خواندن کتابهای خاص یا معروف توسط ما نیست. در هنگام خواندن کتاب، اگر از مطالعه آن لذت بردیم حتما باید به نام نویسنده نیز دقت کنیم چون مشخص میشود که نوع نوشته آن را دوست میداریم و میتوانیم با تهیه کتب دیگر این نویسنده، بازهم به سمت کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم و این انگیزه را در خود بپرورانیم.
مروجین کتابخوانی آماده کمک به علاقهمندان به مطالعه هستند
مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری سروش مهر دانایی با بیان اینکه سومین مسیر علاقهمندی به کتابخوانی، کمک گرفتن از مروجین کتابخوانی و حضور فعال در نشستهای کتاب است، گفت: مروجین کتابخوانی به عنوان مشاور در این زمینه همیشه حاضر به همکاری و راهنمایی هستند تا دیگران بتوانند علاقهمند به زمینه شوند.
وی از دیگر موارد بسیار حائز اهمیت در مسئله علاقهمندی به کتابخوانی را زمان و مکان مطالعه دانست و تاکید کرد: ما میتوانیم فضایی که با آن آرامش میگیریم را انتخاب و آغاز به کتاب خواندن کنیم و در این خصوص محدود کردن فضا و مکان کار نادرست و سبب بی انگیزگی فرد میشود.
نظر شما