دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
برخي ناشران، نگاه تجاري به كتاب دارند

يك نويسنده كتاب‌هاي ديني و سياسي گفت: متاسفانه اكثر ناشران، كتاب را به عنوان يك كالاي فرهنگي نمي‌شناسند، لذا به سختي با مولفان تعامل برقرار مي‌كنند.\

دكتر اسماعيل منصوري لاريجاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، افزود: وقتي ناشر حدس مي‌زند كتابي با استقبال زياد مواجه نمي‌شود، تعامل خوبي با مولف نخواهد داشت. البته گاهي هم كه از كتاب استقبال زيادي مي‌شود، حقوق مولف از سوي ناشر رعايت نمي‌شود. مثلا يكي از كتاب‌هاي من، هشت بار چاپ شد اما ناشر فقط به ميزان حق‌التاليف همان چاپ اول، به من پرداخت كرده است.

وي با بيان اين كه «متاسفانه هيچ ساز و كار قانوني براي رعايت حقوق طرفين و تعامل قانوني ناشر و مولف وجود ندارد»، در پاسخ به اين سوال كه «شما چه نهاد يا سازماني را در اين زمينه مسوول مي‌دانيد؟»، گفت: اين را بايد از قانونگذاران پرسيد، زيرا بايد ابتدا قوانيني در اين باره تدوين و تصويب شود. 

وي تشكيل نهادهاي غيردولتي را در اين زمينه كارساز ندانست و گفت: به نظر من تشكيل سازمان هاي "مردم‌نهاد" جواب نمي‌دهد، زيرا اگرچه يك نهاد غير دولتي هستند اما بايد از حمايت دولتمردان براي موفقيت برخوردار باشد. من مواردي را ديده‌ام كه در آن براي يك سازمان "مردم‌نهاد" مشكلي پيش آمد، اما عملا هويتي نداشت كه از آن حمايت شود.

دكتر منصوري لاريجاني با تصريح اين كه «معمولا انگيزه مولف از نگارش كتاب، مادي نيست»، گفت: اكثر نويسندگان خجالتي و بسيار مودب هستند و هنگام عقد قرارداد با ناشر، خيلي اهل چانه‌زدن نيستند، لذا بايد از ابتدا قرارداد به نحوي تنظيم شود كه حقوق مولف را كاملا رعايت كند.

وي  گفت: به نظر من ناشران دولتي يا وابسته به دولت، بيشتر حقوق مولف را رعايت مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط