یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۰
بايد ديد جيب ناشر چقدر بزرگ است

مدير مسوول نشر مجنون گفت: وضعيت تعامل بين ناشر و مولف به چگونگي نگرش ناشر به مقوله نشر مربوط مي‌شود./

اميرحسين انبارداران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، افزود: اگر ناشر، كاسب و نگرش او به حرفه‌اش، كاسبكارانه باشد، سعي مي‌كند از راه‌هاي مختلف سهم بيشتري را در جريان انتشار يك اثر به خوداختصاص دهد و تا آنجا كه مي‌تواند، سر مولف را كلاه بگذارد!

وي ادامه داد: متاسفانه بسياري از ناشران ما، چنين رويه‌اي دارند، چون بايد هزينه انتشارات خود را در تمامي جنبه‌ها تامين كنند.

مدير مسوول نشر مجنون با بيان اينكه «ناشراني هم هستند كه به مقوله نشر، نگاهي فرهنگي دارند»، ادامه داد: هنگامي كه از بهمن ماه سال 1382 كار نشر را شروع كردم، با خودم گفتم به عنوان ناشر، فقط مجري كارم و تمام اصل و فرع پول بايد به جيب مولف برود، چون خودم هم قبلا مولف بودم. البته وقتي روي كار مولفي سرمايه‌گذاري مي‌كنم، مثلا بعد از به فروش رفتن 2000 نسخه از شمارگان 3000 نسخه‌اي كتاب، به او مي‌گويم كه من سرمايه خودم را به دست آورده‌ام و پس از اين 60 درصد سود براي تو و 40 درصد هم براي من باشد. به نظر من بايد حق مولف ادا شود چون او از شيره جانش به قلمش مي‌آورد و اثري را خلق مي‌كند. اصلا حكايت آمدن من به جمع ناشران، اداي حق مولف بوده است.

انبارداران كه تاكنون كتاب‌هاي متعددي را در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسانده، افزود: به خاطر مي‌آورم هنگامي كه مولف بودم، قراردادي را با يك ناشر امضا كردم كه ظاهرا حقوق من در آن رعايت شده بود، اما هنگامي كه كتاب براي مرتبه چهارم تجديد چاپ و در خارج از كشور هم ترجمه و منتشر شد، متوجه شدم كه تمامي حقوق من لحاظ نشده است. در حقيقت مولف در چنين مواقعي به نوعي استثمار مي‌شود.

وي با بيان اين كه «قرارداد بين ناشر و مولف بايد مولف محور باشد»، گفت: به نظر من ناشر مثل يك راننده تاكسي موظف است مولف را از مبداء به مقصد برساند.

انبارداران در پاسخ به اين سوال كه «آيا در چنين وضعيتي، حقوق ناشر هم تامين خواهد شد»، گفت: حتما تامين مي‌شود. البته بايد ابتدا به جيب ناشر نگاه كرد كه چقدر بزرگ است! من ثابت مي‌كنم كه در بازار نشر، چاپ هر صفحه به قيمت 100 ريال هم سودآور است. اما وقتي ناشر مي‌خواهد تمامي رفاهيات خودش را از راه چاپ كتاب تامين كند، مثلا بهترين دفتر كار را در خيابان انقلاب داشته باشد يا بهترين خانه و امكانات را بخرد، چرا بايد مولف را استثمار كند؟ بايد از استثمار مولف توسط ناشر جلوگيري كرد.

مدير مسوول نشر مجنون افزود: مگر يك ناشر و مولف چه چيزي كمتر از يك بازيكن فوتبال و باشگاه دارند؟ به نظر من يك مولف هم بايد مثل يك بازيكن فوتبال هنگام عقد قرارداد از وكيل يا مدير برنامه‌هايش كمك بگيرد.

انبارداران پيشنهاد داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركزي را ايجاد كند كه مولف و ناشر هنگام عقد قرارداد به آنجا بروند و متوليان آن مركز، جريان سالمي را در قرارداد آنها ايجاد كنند، حقوق طرفين رعايت مي‌شود.

وي درباره نقش اتحاديه ناشران و كتابفروشان گفت: باز هم مي‌گويم كه همه چيز به چگونگي نگرش به مقوله نشر است. اگر نگرش به نشر، نگرشي تجاري باشد، نعوذبالله ايجاد چنين مركزي در كنار خانه خدا هم مانع نمي‌شود كه طرف ناشر گرفته نشود!

وي در پايان افزود: به نظر من بايد سياست‌گذاري به گونه‌اي باشد كه مشخص شود چه كسي مي‌خواهد ناشر شود. اگر فردي خودش اهل قلم و نوشتن باشد، نمي‌گذارد حق مولف از بين برود. پس بايد هنگام صدور مجوز به ناشران هم بيشتر دقت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط