یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
انتشار يازده عنوان كتاب تا مرداد 87

گروه نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسي كه انتشار آثار مصوب براي چاپ را در اين فرهنگستان بر عهده دارد، از آغاز سال جاري تا مردادماه، يازده عنوان كتاب را در موضوعات مختلف مرتبط با زبان و ادبيات فارسي منتشر كرده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از جمله اين آثار مي‌توان به پنجمين دفتر از سلسله دفترهاي واژه‌هاي مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي اشاره كرد. اين دفتر با دربر گرفتن پنج هزار واژه، حاصل كار گروه‌هاي تخصصي واژه‌گزيني فرهنگستان در سال 86 است.

پنجمين دفتر واژه‌هاي مصوب و دوره چهار جلدي واژه‌ها
اين كتاب در سه فهرست تدوين شده است. فهرست اول، فهرست واژه‌های مصوب به ترتیب الفبای فارسی، همراه با تعریف واژه‌هاست. فهرست دوم، فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتین و فهرست سوم، فهرست واژه‌ها بر اساس حوزه کاربرد و ترتیب الفبایی لاتینی را شامل مي‌شود. اين فرنگ با قيمت شش هزار تومان در ارديبهشت‌ماه جاري منتشر شد.

از ديگر كتاب‌هاي منتشر شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي، «دوره چهار جلدي واژه‌هاي مصوب فرهنگستان» است كه چهار دوره پيشين اين فرهنگ را دربر مي‌گيرد. اين كتاب با قيمت پانزده هزار تومان عرضه شده است.

دانشنامه زبان و ادب فارسي؛ دومين جلد
جلد دوم «دانشنامه زبان و ادب فارسي»، از ديگر آثار منتشر شده فرهنگستان زبان و ادب فارسي است. اين دانشنامه به سرپرستي اسماعيل سعادت، با چهارصد و دوازده مقاله و حجمي بالغ بر هفتصد و پنجاه صفحه، به موضوعات مختلفي چون شرح حال رجال و آثار ادبي، دستور زبان، اصطلاحات عرفاني، علوم معاني، بيان، عروض و قافيه، قالب‌هاي شعري، سبك‌هاي ادبي، زبان‌هاي ايراني، انواع ادبيات، ادبيات پيش از اسلام، اسطوره‌هاي ايراني، اَعلام شاهنامه فردوسي و اَعلام قرآني، ادبيات معاصر و احوال و آثار ايران‌شناسان اختصاص دارد. قيمت اين كتاب نيز، پانزده هزار تومان است.

دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره
جلد دوم «دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره» نيز از آثار منتشر شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي است. اين دانشنامه شامل مداخل «باباداود مشكاتي» تا «چهتر (چتر) مل» و در حدود پانصد و بيست صفحه، به سرپرستي «علي‌محمد مؤذني» منتشر شده است. كل مجلدات اين دانشنامه تا پايان حرف "ي" به شش جلد بالغ خواهد شد.

تفاوت مهم اين دانشنامه با ساير دانشنامه‌هاي مشابه، به تعداد مدخل‌ها بازمي‌گردد. چه، دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره، هم دربرگيرنده مدخل‌هاي صاحبان اثر، هم مدخل‌هاي مربوط به خود اثر و هم آثار تاريخي و معماري است. در واقع اين دانشنامه صرفا به آثار مكتوب در حوزه زبان و ادب فارسي محدود نمي‌شود و بناهاي تاريخي و آثار هنري را نيز دربر مي‌گيرد. 

همچنين، اين دانشنامه جامع مدخل‌هايي درباره آن دسته از شهرهاي حوزه جغرافيايي شبه‌قاره است كه زماني، مركز رواج زبان فارسي و فرهنگ ايراني – اسلامي بوده‌اند. اين كتاب نيز با بهاي پانزده هزار تومان به چاپ رسيده است.

جشن‌نامه دكتر محمدعلي موحد
«جشن‌نامه دكتر محمدعلي موحد» ديگر اثر منتشر شده از سوي گروه نشر آثار اين فرهنگستان است. اين كتاب، دومين اثر از سلسله جشن‌نامه‌هاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي به شمار مي آيد. از نويسندگان مقالات اين جشن‌نامه، مي‌توان به نام قريب به تمام اعضاي پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي و ديگر استادان برجسته اين حوزه در كشور اشاره كرد. اسماعيل سعادت، عبدالمحمد آيتي، منوچهر انور، مهدي محقق، هوشنگ مرادي كرماني، حسين معصومي همداني و مصطفي ملكيان از جمله اين مولفانند. جشن‌نامه با بهاي هفت هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان است.

گويش مشكنان و گويش‌شناسي فارس
دفتر چهارم «گنجينه گويش‌شناسي فارس» و كتاب «گويش مشكنان» نيز در سال جاري منتشر شده‌اند. گويش مشكنان از گويش‌هاي در حال نابودي يكي از روستاهاي استان اصفهان است كه تنها از سوي نيمي از مردم روستا بدان سخن گفته مي‌شود. ريشه‌هاي اين گويش به زبان پهلوي بازمي‌گردد. هر دو اين كتاب‌ها (كه دومي به قلم جمال صدري است)، به بهاي سه هزار و پانصد تومان عرضه مي‌شوند.

تاج‌القصص؛ برآمده از خراسان قرن پنج
ديگر اثر منتشر شده از سوي اين گروه نشر، دوره دو جلدي «تاج القصص» به تصحيح سيدعلي آل داوود است. اين اثر به قلم ابونصر احمد بخاری است و نویسنده آنرا در سال 475 قمری در شهر بلخ از شهرهای خراسان قدیم تاليف، و سپس آنرا همراه یکی دیگر از علمای آن روزگار تصحیح کرده است. این کتاب (با موضوع اصلي قصه‌های پیامبران از حضرت آدم (ع) تا پيامبر(ص))، روايت داستاني خود را تا واقعه عاشورا به پيش مي‌برد. بها: سيزده هزار تومان.

فرهنگ‌نگاري، دستور و فرهنگ‌نويسي
«مجموعه مقالات فرهنگ‌نگاري»، به بهاي پنج هزار تومان، دربرگيرنده مقالات حسن هاشمي ميناباد در سي‌صد و سي و دو صفحه است. از ديگر آثار هاشمي ميناباد، مي‌توان به «واژه‌نامه نسخه‌شناسي و كتاب‌پردازي» اشاره كرد كه در سال 79، از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به چاپ رسيده بود.
 
سومين جلد از مجموعه كتاب‌هاي «دستور» و جلد نخست «فرهنگ‌نويسي» نيز در سال جاري به چاپ رسيده‌اند – بهاي كتاب نخست، دو هزار و پانصد تومان و دومي، سه هزار تومان. گزارش تفصيلي اين آثار، شامل گفت‌وگو با صاحبان آنها به زودي روي خروجي ايبنا قرار خواهد گرفت.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط