شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
جایزه کتاب سال حادثه فرهنگی بزرگی در کشور است/  پرهیز از سفارش و توصیه در جایزه جهانی کتاب سال

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز (18 بهمن‌ماه) گفت: جایزه کتاب سال به لحاظ نشان دادن آن‌چه در طول سال در حوزه تمدن اسلامی در میراث مکتوب رُخ داده، حادثه فرهنگی بسیار بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (18 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب برگزار شد؛ در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و محسن جوادی، دبیر علمی بیست ‌و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال و مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب حضور داشتند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد در ابتدای این نشست، اظهار کرد: میراث مکتوب، برآیند قلم و نمایش حد و حدود فرهنگی بودن، اندیش‌وری و بیان چگونگی فضای فرهنگی جامعه‌ها و امت‌ها است.
 
وی توضیح داد: برگزاری مراسم بزرگی همچون جایزه کتاب سال برای نشان دادن آن‌چه در طول سال در حوزه تمدن اسلامی در میراث مکتوب اتفاق افتاده، حادثه فرهنگی بسیار بزرگی است. تقریباً در همه کشورها این اتفاق می‌افتد تا نشان دهد که آن جامعه تا چه حدی به دانش و بینش توجه داشته است.
 
دبیر علمی سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که به صورت کلی چرخه داوری این دوره از جایزه کتاب سال، دگرگونی آن‌چنانی به خودش ندیده است، گفت: در این دوره کتاب‌های چاپ نخست منتشر شده در سال 1392 که مجوز داشتند و بر پیشخان کتابفروش‌ها قرار داشتند، بررسی و تحلیل شدند.
 
وی افزود: کتاب‌ها در مرحله نخست و بعد از تفکیک، به وسیله همکاران سختکوش بررسی اولیه شدند و براساس معیارهای آیین‌نامه این جایزه، بخش مهمی از این کتاب‌ها وارد چرخه دوم داوری‌ها شدند؛ در این مرحله کتاب‌ها توسط چهار متخصص بررسی و در نهایت آثار برگزیده و شایسه تقدیر معرفی شدند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد در پایان سخنانش، گفت: در این دوره از جایزه کتاب سال، 23 هزار و 721 عنوان کتاب در تمام حوزه‌های تمدن اسلامی (چاپ نخست سال 1392) بررسی شدند و از آن میان، 238 اثر توسط چهار متخصص ارزیابی و در نهایت، هشت عنوان کتاب، برگزیده و 25 عنوان کتاب، شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
در ادامه این نشست، محسن جوادی اظهار کرد: کشور ما سابقه دیرینه‌ای در حوزه کتاب و تولید علم دارد. کتاب در کشور رویکرد جهانی و فراملیتی دارد؛ جایزه جهانی کتاب سال نیز با همین نگاه، راه‌اندازی شده و اکنون بیست و یک دوره از آن می‌گذرد.
 
دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: اواسط سال جاری بود که مسئولیت این جایزه را که بخشی از کارهای آن را دوستان پیشین انجام داده بودند، عهده‌دار شدم. در ادامه فعالیت‌های مربوط به این جایزه، برای جمع‌آوری آثار، به برندگان و داوران سال‌های قبل این جایزه، نامه ارسال کردیم که در نهایت هزار و 700 عنوان کتاب به صورت pdf دریافت کردیم.
 
وی ادامه داد: بلافاصله کار اعضای هیأت علمی آغاز شد؛ در مرحله نخست، چندین جلسه برگزار شد و بررسی اعمالی بر آثار صورت گرفت. در نهایت، حدود 190 عنوان کتاب در حوزه‌‌های اسلام‌شناسی، ایران و مطالعات ایران انتخاب شد تا به داوری‌ها بروند.
 
جوادی عنوان کرد: در جایزه جهانی کتاب سال، تنوع زبانی بسیار زیادی داشتیم. برای برخی زبان‌ها، اصلاً داور پیدا نمی‌شد که آنها را بررسی کند. بنابراین، دشواری‌های زیادی در این زمینه داشتیم اما با وجود این مشکلات، همکاری خوبی در هیأت علمی صورت گرفت و سعی کردیم جهت‌گیری‌ها به سمت انتخاب برترین‌ها باشد.
 
دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌‌که سعی کردیم این جایزه از هرگونه حاشیه مانند سفارش و توصیه به دور باشد، گفت: از میان این 190 عنوان کتاب، 10 کتاب به عنوان آثار برگزیده انتخای شدند؛ 6 اثر به حوزه مطالعات اسلام و چهار اثر به حوزه مطالعات ایران مربوط می‌شوند. همچنین یک نفر به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد.
 
ادامه این نشست، به پرسش و پاسخ میان مسئولان این دو جوایز و خبرنگاران اختصاص یافت. مشروح این بخش از نشست به‌زودی از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط