سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۵
محققان با ارايه سفارش، به تجديد چاپ منابع ادبي كمك كنند

منوچهر احترامي شاعر و طنزپرداز با پيشنهاد طرحي «سفارش محور» به منظور احياي منابع و مراجع ناياب ادبي، بر ضرورت انتشار دوباره بسياري از اين منابع تاكيد كرد. وي گفت: مراكز فرهنگي و انتفاعي مي‌توانند با دريافت سفارش از اهل تحقيق، نسبت به انتشار اين منابع به تعداد سفارشات دريافت شده اقدام كنند.\

منوچهر احترامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين كه اين طرح، مزاياي زيادي خواهد داشت، گفت: فرض كنيد يك موسسه انتشاراتي تصميم به انتشار 500 يا 1000 نسخه از يك اثر بسيار مهم و ناياب بگيرد. بي شك پس از چاپ اين اثر، نسخه‌هاي زيادي از آن كتاب سال‌ها گوشه انبار خواهد ماند. چرا كه تقاضا براي اين گونه كتاب‌ها چندان زياد نيست.

وي ادامه داد: اما اگر مركزي دولتي و فرهنگي، با اعلام اين كه قصد انتشار دوباره منابع ناياب ادبي را دارد، از اهل نظر و تحقيق بخواهد كه فهرستي از اين گونه مراجع مورد نياز خود اعلام كنند، مي‌تواند پس از مدتي با چاپ دوباره اين آثار در شمارگاني محدود، مثلا 20 يا 100 نسخه، يكي از مهم‌ترين مشكلات پژوهشگران جدي كشور را پاسخ دهد.

احترامي با اشاره به سودي كه از اين راه نصيب يك موسسه انتشاراتي مي‌شود، خاطرنشان كرد: در صورت اجرايي شدن اين شيوه، در درجه نخست كتابي گوشه انبار نمي‌ماند و در نتيجه مسئله خوابيدن سرمايه ناشر وجود نخواهد داشت. همچنين كتاب‌فروشي‌ها و انبارهاي آنها را آثاري كه مورد نياز نيستند، پر نخواهد كرد و در هزينه‌هاي اضافي انبارداري و حمل و نقل نيز صرفه‌جويي مي‌شود.

نويسنده «پژوهشي در طنز در ادبيات تعزيه» با تاكيد بر اين كه اين شيوه در اروپا مدت‌هاست كه اجرا مي‌شود، يادآور شد: ديگر مشكل بزرگ ما در جهت تامين منابع و مراجع ناياب، نبود بازار كتابي اينترنتي و فراگير است كه با مراجعه به آن، بتوان تمامي اطلاعات لازم را در مورد يك كتاب دريافت كرد.

به گفته احترامي، اين اطلاعات در درجه نخست به دارنده يك كتاب خاص مربوط مي‌شود. وي گفت: من بارها و بارها به كتاب‌فروش‌هاي دست دوم انقلاب مراجعه مي‌كنم، پله‌هاي زياد را بالا و پايين مي‌روم تا به منبع مورد نظرم برسم. در حالي كه با وجود چنين پايگاه اينترنتي، مي‌توان به راحتي در جريان داشته‌هاي همه كتاب‌فروش‌هاي كشور قرار گرفت.

وي با اشاره به ديگر مواردي كه بايد در راه‌اندازي چنين پايگاهي مد نظر باشد، اظهار داشت: ذكر قيمت كتاب، نوبت چاپ، شرح مختصري از سلامت ظاهري كتاب، و اين كه چند نسخه از آن در دسترس آن فروشنده است، از مهم‌ترين مواردي است كه بايد بدان‌ها توجه شود.

احترامي در پايان تاكيد كرد: شيوه «سفارش محور» را نه تنها در انتشار دوباره منابع و مراجع، بلكه در انتشار كتاب‌هاي چاپ اول هم مي‌توان پياده كرد. بسياري از مجموعه‌هاي شعر با اين شيوه انتشار سودمندي براي ناشر خواهند داشت. كافي است آن ناشر در سايت اينترنتي خود اعلام كند قصد چاپ كتابي را دارد و مشخصات آن كتاب را هم درج كند. علاقه‌مندان مي‌توانند با ثبت نام در آن سايت، به مجموعه شعر يا كتاب مورد نظر خود برسند و شاعر و نويسنده جوان هم اثر خود را چاپ كند. بدين ترتيب هيچ گونه ضرري هم متوجه ناشر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط