چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵
نقش غیر مستقیم نشریات می‌تواند به فرهنگ‌پذیری مخاطب کمک کند‌

مدیر مسئول هفته‌نامه «دوچرخه» گفت: نشریات می‌توانند با نقش غیر مستقیم خود به فرهنگ‌پذیری، سرگرمی و لذت‌بخشی مطالعه کمک کرده و یک مرحله مخاطب را ارتقا دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): مدیر مسوول هفته‌نامه «دوچرخه» گفت: مشکل کم‌خوانی یا نخواندن درد کهنه‌ای است که در ایرانی‌ها ریشه کرده و تنها منحصر به کتاب نیست آن‌ها روزنامه، مجله و نشریه‌ها را هم کم مطالعه می‌کنند که در این مورد حرف برای گفتن بسیار است.

مناف یحیی‌پور اضافه‌ کرد: باید تدبیری اندیشیده تا شاید از طریق نشریات و مجله‌ها بتوان تغییراتی را به صورت نرم و آهسته در زمینه ترویج فرهنگ خواندن ایجاد کرد چرا که تجربه نشان داده برنامه‌های کوتاه مدت اگرچه گاهی به صورت مقطعی تاثیراتی داشته ولی به راحتی با تغییرات مدیریتی در کشور تصمیم‌های گذشته نقض می‌شود اما اگر این تغییرات به صورت نرم و جزیی ایجاد شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت و به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.

وی معرفی کتاب‌ها، دعوت از نویسندگان و برپایی نشست‌های نقد و بررسی را در ترویج خواندن مهم دانست و اضافه کرد: پرهیز از برخی تنگ‌نظری‌ها، گرایش‌ها و دخالت‌ندادن دوستی و دشمنی‌های شخصی در این زمینه می‌تواند از کمرنگ شدن این تاثیرات جلوگیری کند.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یادآوری کرد: اگر نشریه‌ها بخواهند به خوبی نقش خود را ایفا کنند باید مخاطب معمولی را به مخاطب فعال، پرسش‌گر، انتخاب‌گر و منتقد تبدیل کنند در صورتی که این هدف تحقق پیدا کند علاوه بر افزایش مخاطب موجب تغییرات خوبی نیز ترویج کتاب‌خوانی می‌شود.

یحیی‌پور تصریح کرد: اگر خواستار دارا‌بودن شهروندانی فهیم و متمدن در آینده هستیم باید در هر جایگاهی چه پدر یا مادر و معلم و مسوول بخشی از باورها و عادت‌های قدیمی خود را رها کنیم و انتظار نداشته باشیم بچه‌ها تنها مطیع، فرمانبردار و شنونده باشند.

وی حوزه نشریات را بهترین جایی دانست که می‌تواند آغازگر تغییرات باشد و افزود: باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تحمل خود را بالا ببریم و مخاطب را به رسمیت بشناسیم تا قدم‌هایی هر چند کوتاه در این زمینه برداریم در غیر این‌صورت نباید انتظار داشت که در آینده شاهد جامعه‌ای قوی و قدرتمند با توانایی علمی و فرهنگی باشیم.

یحیی‌پور درباره رشد فن‌آوری و وجود نشریه‌های الکترونیکی در این زمینه گفت: برخی تغییرات خود را به جامعه تحمیل می‌کنند و ما مجبور به ارتباط با آن هستیم اما اگر بخواهیم این درها را به روی کودکان و نوجوانان ببندیم در آینده نچندان دور به انسان‌های عقب‌مانده‌ای تبدیل خواهیم شد که توانایی هیچ حرکتی را نداریم بر همین اساس باید هم‌پای تغییرات حرکت کنیم چرا که با این رشد فن‌آوری اگر نتوانیم محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم دیگران با اهداف خود این کار را خواهند کرد.

هفته نامه تمام رنگی «دوچرخه» با هدف اطلاع رسانی، ویژه نوجوانان به چاپ می‌رسد. در این نشریه عنوان‌هایی مانند سرمقاله، شعر، داستان، گزارش، گفت‌وگو، سرگرمی، دانستنی‌های علمی، هنر، ورزش و معرفی کتاب وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها