چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
اثر شعبانی اطلاعات دست اولی از عملیات مرصاد دارد

علی فروز‌فر در نشست بررسی کتاب «بن بست در استراتژی شکست در تاکتیک» گفت: این کتاب از لحاظ محتوایی و روایی بسیار جذاب و از ساختار مطلوب و اطلاعات دست اول و مفیدی درباره عملیات مرصاد برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد کتاب «بن بست در استراتژی شکست در تاکتیک» عصر روز گذشته 23 بهمن 92 به کوشش کانون پاسداران اهل قلم معاونت فرهنگی و تبلیغات با حضور علی فروزفر و مهدی مهدوی‌نژاد و سردار ناصر شعبانی در سالن اسوه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، سردار ناصر شعبانی نویسنده اثر درباره‌ چگونگی پژوهش و تالیف کتاب گفت: «بن بست در استراتژی شکست در تاکتیک» به زودی تجدید چاپ می‌شود. این کتاب در اصل، تحقیقی است که زیر نظر سرلشگر حسین باقری به نگارش در آورده‌ام و بسیاری از مطالب آن قابل چاپ شدن نیست و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای دارد.

شعبانی با بیان این که پس از نگارش کتاب، اثر دیگری با نام «برگردها» به چاپ رسانده است افزود: در این کتاب مشاهدات مستند و اسنادی را مبنا قرار داده‌ام که به عینه شاهد آن بوده‌ایم و از هر کسی که در این راستا اطلاعات با ارزشی داشته استفاده کرده‌ام تا کتابی مستند را به نگارش درآورم.

علی فروزفر به عنوان نخستین منتقد کتاب گفت: «بن بست در استراتژی شکست در تاکتیک» از لحاظ محتوایی و روایی بسیار جذاب و از ساختار مطلوب و اطلاعات دست اول و مفیدی برخوردار است ولی سردار شعبانی باید به ما بگویند که بازخورد کتاب چگونه بوده است.

فروزفر افزود: نقد من بر دو محور مبتنی است. ابتدا به نقد نگارش می‌پردازم و سپس به نقد مستندات و ارجاعاتی که در کتاب شده اشاره می‌کنم. دکتر فروزفر سپس به اشکالات نگارشی کتاب اشارات مفیدی داشت که با استقبال سردار شعبانی مواجه شد.

سردار مهدوی‌نژاد دیگر منتقد کتاب ابتدا به نقش خود و گردان تحت امر خود در عملیات مرصاد و سپس به انتقاد از کتاب پرداخت. وی ابتدا و انتهای کتب را دارای انسجام خوبی دانست که با توضیحات منسجمی به هم مرتبط شدند.

مهدوی با اشاره به زحمات سردار شعبانی در تدوین کتاب افزود: در بحث از مستندات ایجاد سازمان و فعالیت‌های آن باید اطلاعات بیشتری جمع آوری شد. البته باید به امدادهای الهی که در انهدام منافقین در عملیات مرصاد به خوبی اشاره می‌شد که جای آن خالی است. به فعالیت‌های تیپ‌ها و گردانهای مختلفی که در عملیات شرکت داشتند به صورت کمرنگی پرداخته شد که جای کار بیشتری دارد.

سردار شعبانی سپس در پاسخ به نقدها گفت: نقدهای جناب فروزفر کاملا وارد است. البته بعضی از اشکالات نگارش به محاوره عامیانه‌ای برمی‌گردد که من در مصاحبه با اشخاص آن‌ها را به نگارش درآورده‌ام و این بیان‌گر امانتداری کامل بنده بوده است.

وی درباره بازخورد‌های کتاب گفت: بازخورد کتاب مناسب بوده است و در بسیاری از فیلم‌ها و پژوهش‌ها به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شعبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تخصصی بودن و طولانی بودن نام کتاب افزود: نام کتاب تخصصی نیست ضمن این‌که عنوان زیر نام توضیحات کامل را ارائه کرده است. از فرماندهان دفاع مقدس که در عملیات شرکت داشته‌اند درخواست می‌کنم که به ویرایش جدید کتاب کمک کنند.

در ادامه فروزفر نقدهایی به ارجاعات کتاب وارد کرد که کاملا مورد قبول و تصدیق سردار شعبانی قرار گرفت. سردار شعبانی قول داد که ایراد‌های وارده در چاپ جدید تصحیح ‌شود و گفت که فصل‌هایی را برای چاپ بعدی کتاب افزوده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها