به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فقدان نظامی مشخص و جامع در مدیریت کیفیت محصولات فرهنگی موجب شد تا محمد حسین هاشمیان دست به نگارش این اثر پژوهشی بزند.
در این کتاب، مدیریت کیفیت در سطح سازمانهای فرهنگی به عنوان یکی از مولفههای کلیدی حوزه عمومی فرهنگ بحث شده و تلاش شده است الزامات گفتمانی طراحی یک نظام به منظور مدیریت و بهبود کیفیت محصولات فرهنگی در سه سطح مغزافزاری، نرمافزاری و سختافزاری ارایه شود.
این اثر در چهار فصل تهیه و تنظیم شده است. در نخستین فصل کتاب با عنوان «از سیاستگذاری فرهنگی تا مدیریت فرهنگی» ضمن بحث از نظریات فرهنگی و نسبت میان فرهنگ، سیاست و اقتصاد، دو رویکرد سیاستگذارانه و مدیریتی به مقوله فرهنگ مورد واکاوی قرار گرفته است.
در دومین فصل تحت عنوان «از بازاریابی فرهنگی تا مدیریت کیفیت فرهنگی» نظریات بازاریابی و کیفیت بررسی شده و از الگوهای مدیریت کیفیت در سه بخش عمومی، صنعتی و خدماتی بحث شده است.
«به سوی الگوی مفهومی مدیریت کیفیت فرهنگی» عنوان سومین فصل این کتاب است که در آن ضمن بحث از تفاسیر کیفیت در حوزه فرهنگ، الگوی مفهومی مدیریت کیفیت فرهنگی بررسی شده است.
در فصل پایانی، نویسنده از الگوی نظری کمی فاصله گرفته و ضمن پرداختن به مساله شناسی موانع کیفیت در سازمانهای فرهنگی کشور، راهکارهایی را برای بهبود وضعیت پیشنهاد داده است.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «کیفیت فرهنگ در گرو عوامل کلان و فراسازمانی است. نظیر مناسبات کلان میان نظام فرهنگی و سیاسی، اقتصادی و اجتماعی؛ به معنای دقیقتر کیفیت سیاستهای متخذه در حوزه فرهنگ، از یک سو بر تصمیمات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موثر بوده، از سوی دیگر از آنها تاثیر میپذیرد؛ بنابراین برای ارتقای کیفیت کلی حوزه فرهنگ یک کشور لازم است مناسبات بین فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به نحو مناسبی تنظیم شود.»
نخستین چاپ کتاب «مدیریت کیفیت در سازمانهای فرهنگی» با شمارگان هزار و 400 نسخه در 236 صفحه، به بهای 65 هزار ریال روانه بازار چاپ و نشر شد.

نظر شما