دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
اثری از یاشار کمال درباره کودکان خیابانی به ایران رسید

مجموعه داستان «سربازان خدا» اثر یاشار کمال با تمرکز بر دنیای خاص کودکان کار و خیابان به قلم عین‌له غریب ترجمه و منتشر شد. کمال در این این کتاب داستان‌هایش را بعد از مصاحبه‌هایی نوشته که با کودکان خیابانی و کودکان کار انجام داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «سربازان خدا» شامل هشت داستان با نثری گزارشی است که در سال 1978 میلادی بر اساس واقعیت و در گفت‌وگو با کودکان کار و خیابان نوشته ‌شده‌اند. این کتاب به طور خاص به دنیای کودکان و مشکلات آن‌ها می‌پردازد. کمال داستان‌هایش را بعد از مصاحبه‌هایی نوشته که با کودکان خیابانی و کودکان کار انجام داده است؛ کودکانی که منزلشان زیر پل‌ها و در خیابان‌هاست.

در بخشی از توضیح این کتاب آمده است: «سربازان خدا در میان انبوه رمان‌ها و مجموعه داستان‌های این نویسنده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، او در این کتاب دنیای تازه‌ای را خلق کرده است. هر چند توجه یاشار کمال به کودکان، و مصایب و مسایل آن‌ها در اغلب آثارش به‌وضوح قابل پیگیری است، اما کتاب «سربازان خدا» اثری است که اساسا به این موضوع می‌پردازد... «یاشار کمال» این هشت گزارش را در سال 1978 نوشته است و در ابتدای کتاب نیز تاکید کرده است: تمامی هشت داستان این کتاب، اگر بشود داستان نامیدشان، براساس مصاحبه‌های حضوری و مستند شخص نگارنده شکل گرفته‌اند که بر این اساس همه‌ شخصیت‌ها و موقعیت‌ها واقعی هستند.»

«اَ یه ‌یه ‌یه ‌یه یه»، «کاشکی زرافه رو نزنن»، «شبی که هوا بدجوری شرجی بود»، «شبیه قدیر که شاگرد آهنگری بود بود»، «سربازهای خدا همه‌چیزشون با بقیه فرق می‌کنه»، «سرِ بریده»، «انگار پرنده می‌بارید اون روزا از آسمون» و «یه‌ تیکه‌آهن آب‌دیده» عناوین بخش‌های این کتاب هستند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «عجیبه نه؟ ما همدیگه رو می‌شناسیم. همه بچه‌های دربه‌در همدیگه رو می‌شناسن. از برق تو چشمامون، از رنگ و روی چهره‌هامون، از صدامون، از بوهامون... چه می‌دونم. ما با همه فرق داریم. ماها یه جور دیگه‌ایم. ما... ما سربازان خداییم. سربازای خدا یه جور دیگه‌ن، یه جور دیگه. از این اصطلاح سربازان خدا خوشش اومده بود و مدام تکرارش می‌کرد. معلوم بود که همون لحظه و فی‌البداهه اومده بود تو دهنش اما ول‌کنش نبود و خیلی حال می‌کرد از تکرارش.»

یاشار کمال 90 ساله نخستین نویسنده ترکیه بود که نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل شد. آثار او به زبان‌های مختلفی ترجمه و منتشر شده‌اند. در ماه‌های گذشته نیز جدیدترین رمان کمال که اواخر دهه 60 میلادی نوشته شده بود راهی کتابفروشی‌های ترکیه شد. در این رمان، کمال بر موضوع ترس تمرکز کرده که اعضای جوامع را از هم جدا می‌کند. شخصیت‌های اصلی این کتاب، رییس پستخانه به نام رمزی که نمی‌تواند از معمای شهری که مامور کار در آنجا شده سر دربیاورد و ملک همسر جوانش هستند. گرمای زرد، اینجه ممد، آن سوی کوهستان، اگر ما را کشتند، دریا قهر کرد، مرد تنها، لانه‌های پریان، پیت حلبی، ستون خیمه، علف همیشه جوان، برخی دیگر از آثار کمال هستند.

مجموعه داستان «سربازان خدا» اثر یاشار کمال با ترجمه عین‌له غریب در 236 صفحه و به بهای 12 هزار تومان از سوی نشر گیسا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط