دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
شمارگان هزار نسخه‌ای برای کتاب تخصصی خنده‌دار است

مدیر داخلی انتشارات رخ‌داد نو با اشاره به مشکلات حوزه نشر کتاب‌های فلسفی گفت: شمارگان هزار نسخه‌ای برای یک کتاب تخصصی، خنده‌دار است.‌ گاهی شمارگان یک کتاب در شناسنامه آن هزار جلد عنوان می‌شود اما تنها چهارصد یا پانصد جلد منتشر می‌شود!_

علی خالقی دامغانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با اشاره به مشکلات ناشران حوزه تخصصی فلسفه‌ گفت:‌ این حیطه با مشکلات عمده‌ای مواجه است، که انتظار می‌رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید تمهیداتی را برای حل آن‌ها لحاظ کند.

وی با بیان این‌که تعداد ناشرانی که در حوزه فلسفه به‌ صورت تخصصی کار می‌کنند بسیار اندک است‌ افزود: مخاطبان این تالیفات نیز قشر ویژه‌ای‌اند که دغدغه‌شان مطالعه و پژوهش است. بنابراین، یکی از مهمترین نکاتی که باید در نشر کتاب در حوزه فلسفه مورد توجه قرار بگیرد، ارایه تمام و کمال متن است. ممیزی و حذف،‌ به هر حال نیاز است‌ اما در مورد آثار فلسفی این موضوع شکل متفاوتی به خود می‌گیرد، چراکه حذف به متن و فهم متن صدمه می‌زند.

این ناشر تخصصی حوزه فلسفه گفت: حذف متن فارغ از آن‌که هدف اصلی نویسنده را به مخاطب منتقل نمی‌کند، سبب می‌شود تا نویسنده اصلا از انتشار کتاب خود صرف‌نظر کند. البته آثار ترجمه‌‌شده حکایتی دیگری دارند، چراکه باید از زبان بیگانه مفاهیم تخصصی منتقل شود و روند حذف صدمه جدی به این دسته از کتاب‌ها وارد می‌کند. 

مدیر داخلی نشر رخ‌داد نو تاکید کرد:‌ حتی حذف یک پاراگراف در کتاب‌های فلسفی که مخاطبان آن در کشور ما در بهترین حالت به هزار نفر می‌رسند، سبب خواهد شد تا کتاب ناقص شود. بنابراین، در فرآیند ممیزی در کتاب‌های فلسفی،‌ مسوول و متصدی ممیزی باید کلمات را در متن فلسفی ببیند و حرف متن را بفهمد.‌ به عنوان مثال، زمانی ‌که در حوزه روانکاوی از عقده ادیپ صحبت می‌کنیم، نمی‌شود این بخش را حذف کرد. 

وی همچنین با اشاره به گرانی کاغذ و تاثیر آن بر روند کار همه ناشران، به‌ویژه ناشران حوزه‌های تخصصی گفت:‌ بضاعت یک ناشر تخصصی هرچند هم که در میان مخاطبان خود شناخته شده باشد،‌ اندک است، چراکه بنابر علاقه شخصی اقدام به نشر کتاب می‌کند. ‌بنابراین، گرانی کاغذ مشکلات عدیده‌ای را در چاپ و البته در قیمت ایجاد کرده است و‌ زمانی‌که قیمت کتاب‌ها بالاتر می‌رود، مخاطب دیگر توان خرید نخواهد داشت. 

خالقی دامغانی افزود:‌ البته ما به نسبت دیگر ناشران‌ کتاب را به قیمت کمتری می‌فروشیم، چون هدف‌مان بهره‌مندی مخاطب خاص است و به این ویژگی در میان بقیه ناشران معروفیم.‌ حتی بارها خود من در صورت مراجعه دانشجویان رشته فلسفه،‌ کتاب‌ها را با تخفیف 15 تا 20 درصدی به آن‌ها ارایه کرده‌ام. 

وی با بیان این‌که مخاطب کتاب‌های فلسفی،‌ معمولا از قشر ثروتمند جامعه نیست، ادامه داد:‌ مخاطبان آثار فلسفی کسانی‌اند که با حداقل‌ها گذران زندگی می‌کنند تا بتوانند کتاب بخرند. وقتی چنین مشکلاتی نظیر گرانی کتاب بر اثر گرانی کاغذ در بازار نشر پدید می‌آید، در حقیقت دست رد به سینه این مخاطبان زده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط