شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
بررسی تطبیقی شرح منظومه و نهایه‌الحکمه در قالب کتاب

کتاب «آموزش فلسفه؛ بررسی تطبیقی شرح منظومه و نهایه‌الحکمه» اثر دکتر محسن ایزدی است که آیت‌الله دکتر احمد بهشتی مقدمه‌ای بر این اثر نوشته و موسسه بوستان کتاب آن را روانه بازار نشر کرده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌های فلسفی پیشینیان، حکیم سبزه‌واری و علامه طباطبایی را برانگیخت تا کتاب‌های شرح منظومه، بدایه‌الحکمه و نهایه‌الحکمه را برای استفاده فلسفه تدوین کنند. اثر حاضر شرح منظومه و نهایه‌الحکمه را از جهات مختلف مورد بررسی و مداقه قرار داده است که تطبیقی بودن این نقد و بررسی، بر فواید و نکات قابل توجه آن افزوده است.

اثر حاضر در پنج فصل به شرایط و ضوابط تدوین کتاب درسی، بررسی استدلال‌های دو حکیم، اختلاف‌های موجود بین مباحث، مسایل و دیدگاه‌های دو حکیم، نقدها و نظرها و ویژگی‌های اختصاصی هر یک از دو حکیم در فلسفه‌نگاری می‌پردازد.

مخاطبان این کتاب حوزویان و دانشگاهیانند که با مضامینی درباره سیره عملی و علمی علامه طباطبایی و حکیم سبزه‌واری‌، رعایت ترتیب منطقی مباحث و مسایل، پرهیز از عبارات مغلق و مبهم، اهمیت استدلال، ‌اختلاف‌های موجود در دیدگاه‌های دو حکیم، نقدهای وارد شده بر حکیم سبزه‌واری و ویژگی‌های علامه طباطبایی در فلسفه‌نگاری آشنا می‌شوند.

در بخشی از این اثر آمده است: «در قرن حاضر، فیلسوف برجسته‌ای ظهور کرد که جامع همه فضایل گذشتگان در علوم، عقلی، نقلی و ذوقی بود. او که خودش را محمدحسین طباطبایی معرفی کرده، حقیقتا علامه و حقا استاد کل بود و در تدریس و پرورش شاگردانی زبده و تالیف آثاری برجسته، توفیقاتی اعجازگونه داشت. استاد ما با نگارش بدایه الحکمه، نهایة الحکمه، تعلیقات اسفار و روش رئالیسم و تدریس در حوزه علمیه قم، فلسفه را از انزوا خارج کرد؛ گویی فلسفه بادکوبه‌ای نجف را به قم آورد و حوزویان را در علوم عقلی، نقلی و ذوقی رهبری کرد...»

نخستین چاپ کتاب آموزش فلسفه؛ بررسی تطبیقی شرح منظومه و نهایه‌الحکمه با شمارگان 800 نسخه، در 200 صفحه و به بهای 60 هزار ريال به تازگی از سوی موسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط