شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
آرای هرمنوتیکی مجتهد شبستری در بوته نقد

کتاب «نقد آرای هرمنوتیکی مجتهد شبستری» به قلم علی ربانی گلپایگانی و با رجوع به آثار محمد مجتهد شبستری، دیدگاه‌های وی را درباره موضوعات مختلف دینی بر پایه اصول و قواعد منطقی، فلسفی و زبان‌شناختی ارزیابی و نقد کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در دو بخش تدوین و تنظیم شده است. بخش نخست، به تبیین و نقد آرای محمد مجتهد شبستری درباره ماهیت و مبادی فهم و تفسیر پرداخته که قسمت عمده هرمنوتیک وی در این بخش نقل شده است.

چیستی و رسالت تفسیر، پیش دانسته‌های مفسر، علایق و انتظارات هدایت کننده مفسر، پرسش از تاریخ، کشف مرکز معنای متن و ترجمه فرهنگی متن، سر‌فصل‌های بخش نخست کتابند.

بخش دوم کتاب به بررسی و نقد مبانی نسبی‌گرایی در فهم دین از دیدگاه مجتهد شبستری پرداخته است. نظریه‌های معنا و کثرت قرائت‌ها، پدیدار‌شناسی تاریخی دین، تحول‌پذیری مبانی فلسفی احکام دینی، تحول‌پذیری موضوعات و چالش در فقه سیاسی و تاریخی‌گروی در تبیین کلام الهی موضوعات، محوری مورد بحث در دومین بخش کتاب‌ به شمار می‌آیند.

محمد مجتهد شبستری (۱۳۱۵ ه.ش در شبستر) فیلسوف، فقیه، پژوهشگر علوم قرآنی و متخصص الهیات تطبیقی، از نخستین اشخاصی است که پای تحلیل‌های هرمنوتیکی را به ادبیات دینی ایران باز کرد. مجتهد شبستری مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از سال‌های ۴۸ تا ۵۷ و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و درجه استاد تمام (پروفسور) دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته‌های کلام تطبیقی، تاریخ ادیان و تاریخ عرفان را به دست آورد. 

«تاملاتی در قرائت انسانی از دین، اندر باب اجتهاد: درباره کارآمدی فقه اسلامی در دنیای امروز»، «ایمان و آزادی»، «هرمنوتیک کتاب و سنت: فرآیند تفسیر وحی و نقدی بر قرائت از دین (بحران‌ها، چالش‌ها، راه‌حل‌ها)» از جمله آثار محمد مجتهد شبستری محسوب می‌شوند.

چاپ نخست کتاب نقد آرای هرمنوتیکی مجتهد شبستری با شمارگان دو هزار نسخه، در 212 صفحه قطع رقعی و به بهای هفت 70 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط