شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
عوامل موثر در تشخیص موضوعات احکام مکتوب شدند

کتاب «عوامل موثر در تشخیص موضوعات احکام» تالیف سید‌جعفر علوی با بهره‌گیری از منابع اصیل فقهی و اصولی به شناسایی عوامل موثر در تشخیص احکام پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در سه فصل تدوین و تنظیم شده است. فصل نخست کتاب با عنوان کلیات به تعریف مفاهیم حکم شرعی، موضوع حکم، موضوع‌شناسی، مجعولات شرعی، عرف عام و خاص می‌پردازد.

در فصل دوم، عوامل موثر در تشخیص موضوع از قبیل اجتهاد، نقش اجتهاد در شناسایی مفهومی، موضوعات صرفه، موضوعات مستنبطه شرعی، مصداق‌یابی، عرف عام، تاثیر عرف عام بر موضوعات احکام، عرف خاص و تشخیص مکلف معرفی و تشریح می‌شوند. 

در این فصل در تعریف موضوعات مستنبطه شرعی آمده است: «موضوعات مستنبطه شرعی موضوعات احکامی است که تشخیص مفهوم و شناسایی خصوصیات آن نیازمند مراجعه به منابع دینی و دقت‌نظر و استدلال است.»

فصل سوم با عنوان اختلاف در تشخیص موضوع حکم، از مباحثی همچون اختلاف در شناسایی مفهومی، اختلاف در مصداق‌یابی، اختلاف در مصداق‌یابی به دلیل ابهام مفهومی و اختلاف در تشخیص موضوعات خارجی صحبت می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: «باید توجه داشت که در کتاب حاضر در پی اثبات نظریه حداقلی یا حداکثری فقه و به بیان دیگر به دنبال بررسی قلمرو فقه نیستیم تا دریابیم که حیطه تصرف فقیهان در احکام و مسایل اسلامی تا کجاست، بلکه بحث در این است که موضوعی که فقیه بر اساس آن به صدور حکم می‌پردازد با چه معیارهایی تشخیص داده می‌شود.»

چاپ نخست کتاب «عوامل موثر در تشخیص موضوعات احکام» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 160 صفحه و به بهای سه هزار و 500 تومان ازسوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط