جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» را در نمایشگاه بخوانید

کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» تهیه و تنظیم شده توسط حجت‌الاسلام و‌المسلمین وحید علیان‌نژاد، نظرات آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی را درباره موضوعات مختلف مربوط به خانواده دربر می‌گیرد. این کتاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.-

حجت‌الاسلام و‌المسلمین وحید علیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ضرورت و هدف از تالیف این اثر بیان کرد: مردم در خانواده با مجموعه‌ای از سوالات مواجه می‌شوند که از روی خجالت، ترس یا عوامل دیگر نمی‌توانند آن‌ها را مطرح کنند. این مشکل بعد از ازدواج هم ادامه می‌یابد و مشکلات بعد از ازدواج هم به این مشکلات اضافه می‌شوند. 

وی افزود: ما با رصد آمار سوالاتی که از سوی مردم به دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی می‌رسند، موضوعاتی را که بیشتر مورد تاکید مردم و نیاز جامعه بود استخراج کرده، مبادرت به چاپ این سوالات و بیان پاسخ مطابق با فتاوای آیت‌الله مکارم شیرازی در این کتاب کرده‌ایم. با بررسی سوالات این نتیجه به دست آمد که بیش از 80 درصد سوالات مردم درباره موضوعاتی از قبیل روابط زن و مرد، احکام محرم و نامحرم، احکام ازدواج، احکام اولاد و احکام ارث است. 

نویسنده کتاب ادامه داد: این کتاب از ارتباط محرم و نامحرم آغاز و به مسایل مربوط به ازدواج می‌رسد و در ادامه به مشکلات پس از ازدواج از قبیل مسایل جنسی و ناباروری زوجین می‌پردازد و در نهایت به احکام اولاد، طلاق و ارث می‌رسد. احکام این کتاب می‌تواند در هر خانواده‌ای برای دختر و پسر جوان در دوران مجردی، نامزدی، عقد، پس از ازدواج و در نهایت، در صورت فوت والدین درباره مسایل تقسیم ارث راهنمای بسیار خوبی باشد. 

حجت‌الاسلام علیان‌نژاد اظهار کرد: چاپ‌های اول و دوم کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» با استقبال مردم رو‌‌به‌رو شد. موضوعات و محتوای این کتاب و دو کتاب قبلی‌ام با عنوان‌های «احکام ویژه» و «واژه‌نامه احکام» گلچینی از خواسته‌ها و نیازهای مردم در زمینه احکام شرعی است. 

وی در پایان اضافه کرد: کتاب دیگری با موضوع استفتائات ویژه در دست نگارش دارم که با طی کردن مراحل نهایی ویرایش و چاپ تا مهر یا آبان منتشر خواهد شد. مخاطب اصلی این کتاب مبلغان دینی‌اند اما اهل تحقیق هم می‌توانند آن‌ را مطالعه کنند. در این کتاب مبلغ دینی سوالات مردم را در سطح اول و بر اساس رساله و ... پاسخ می‌دهد. 

این کتاب در 25 بخش به گلچینی از بیشترین سوالات و نیازهای شرعی که مردم با آن مواجهند، پاسخ می‌دهد. احکام نگاه، احکام پوشش، احکام لمس، محارم، کلیات مربوط به صیغه عقد، مسایل جنسی، تلقیح و باروری مصنوعی، شرایط احکام طلاق و ارث زن و شوهر، از مهم‌ترین مباحث و احکام مطرح شده در این کتاب به شمار می‌آیند. 

یکی از مهم‌ترین دلایل گردآوری این مجموعه، روشن کردن افکار ‌عمومی نسبت به برخی رسوم بی‌اساس و دست و پا‌گیر در ازدواج است. در کنار این بحث همچنین در این کتاب به بیان بعضی احکام برای پیشگیری از ورود برخی انحرافات در ساختار روابط اجتماعی و خانوادگی در جامعه اسلامی پرداخته شده است. 

چاپ سوم کتاب «احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی» با شمارگان دو هزار نسخه، در 511 صفحه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات امام علی‌بن‌ابی طالب(ع) منتشر شده است. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت 10 روز از 11 تا 21 اردیبهشت در مصلای تهران میزبان دوستداران کتاب خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط