یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
رمزگشایی احکام از دل آیات نورانی قرآن

کتاب «ضوابط استنباط احکام از آیات قرآن کریم در آموزه‌های معصومین(ع)» به ‌قلم علی کریمی‌خوشحال، راهگشای بسیاری از ابهامات و ناشناخته‌ها و کشف روش و مبنای ائمه معصومین (ع) در تعامل با قرآن و نحوه بهره‌مندی و استنباط احکام از آن است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در دو بخش و پنج فصل به بررسی ضوابط استنباط احکام از آیات قرآن کریم از دیدگاه ائمه هدی(ع) به ‌عنوان امری ضروری و حایز اهمیت پرداخته است.

مقدمه این کتاب به تعریف مساله و پیشینه تاریخی و ضرورت تحقیق اختصاص دارد. بخش نخست کتاب شامل دو فصل است که فصل نخست به کلیاتی از قبیل آیات‌الاحکام، تعریف و کتاب‌های تالیف شده درباره آن و فصل دوم به ائمه اطهار (ع) و نقش شارح بودن قرآن تاکید دارد.

در فصل دوم از بخش نخست کتاب، رتبه مفسری ائمه معصومین (ع) در قرآن و سنت بررسی و به آیات و روایاتی درباره این مساله اشاره شده است. فصل سوم از نخستین بخش کتاب هم به بحث تفسیر ضوابط استنباط مربوط می‌شود.

بخش دوم این کتاب در دو فصل ضوابط استنباط از دیدگاه اهل بیت (ع) را مطرح کرده است. ضوابط ناظر به حیثیت صدور قرآن و ضوابط ناظر به حیثیت دلالت قرآن، موضوعات دو فصل این بخش کتاب‌اند. در موضوع ضوابط ناظر به حیثیت صدور قرآن به طرح بحث‌هایی نظیر «قرآن؛ کتاب خدا، مصونیت وحی از خطا و تحریف، عصمت رسول گرامی اسلام (ص)، جاودانگی قرآن و ابدی بودن پیام آن و قرآن مصون از تحریف» پرداخته شده است.

در فصل پایانی هم در تشریح موضوع ضوابط ناظر به حیثیت دلالت قرآن، بحث معنای نهایی قرآن بررسی و به مفاهیمی همچون اصل حجیت ظواهر کتاب و اصل «عدم جدایی قرآن از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)» اشاره شده است.

در توضیح اصل «عدم جدایی قرآن از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)» مولف می‌نویسد: «به‌خاطر جایگاه ویژه پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) در درک حقایق و معارف قرآنی به سبب عصمت و طهارت باطنی ایشان و با توجه به مقام تبلیغی، آن بزرگواران دارای شان تفسیری‌اند و باید در مقام برداشت از قرآن کریم به فرمایشات ایشان مراجعه کرده و اگر احیانا با قرینه، مخصص و مقیدی روبه‌رو شدیم، آنرا در کنار قرآن قرار داده و آنرا چون کلیدی در جهت فهم عمیق‌تر قرآن مورد استفاده قرار دهیم.»

چاپ نخست کتاب «ضوابط استنباط احکام از آیات قرآن کریم در آموزه‌های معصومین (ع)» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 400 صفحه و به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط