سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۷
آسیب‌شناسی فهم حدیث در اثر  شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل

کتاب «آسیب‌شناسی فهم حدیث» تالیف سید‌علی دلبری به‌ بررسی بیش از 50 آسیب‌ در زمینه فهم حدیث می‌پردازد و گستره و عمق مباحث آسیب‌شناسی فهم حدیث را آشکار می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. در این اثر به دلیل چند‌بعدی بودن موضوع آن، از ترکیب چند روش پژوهشی متفاوت استفاده شده است. فصل نخست پیش درآمدی است که به بیان کلیات و مبادی بحث اختصاص یافته است و به مباحث همچون جایگاه فهم حدیث، علوم حدیث و آسیب‌شناسی فهم حدیث، مفهوم آسیب‌شناسی فهم حدیث، اهمیت موضوع، ضرورت، فواید و پیشینه بحث می‌پردازد.

در فصل دوم، عوامل آسیب‌زا در حوزه فهم حدیث بیان شده و به دنبال پاسخی برای این پرسش است که کدام‌یک از این آسیب‌ها خود مولد آسیب‌های دیگری است.

در فصل سوم، آسیب‌ها و مشکلات بیرونی حدیث بررسی شده‌اند. تعارض و اختلاف روایات، تقدیم و تاخیر، اختلاف فهم راویان، غلو و سخنان اغراق‌آمیز، کج‌فهمی و نقل در باب نامناسب، از دیگر عناوین موضوعات این فصل کتاب‌اند.

فصل چهارم کتاب به بررسی آسیب‌ها و مشکلات درونی حدیث می‌پردازد. در این فصل از تقیه و کتمان، تخییر و سعه در برخی امور، درآمیختگی روایات محکم و متشابه، در‌آمیختگی روایات مجمل و مبین و خلط تفسیر مفهومی با مصداقی بحث شده است.

در فصل پنجم، موانع خود حدیث‌پژوه در فهم حدیث مطرح می‌شوند. در این فصل به موضوعاتی مانند پیروی از هوی و هوس، خشک‌اندیشی و جمود، اجتهاد در برابر نص، برخورد گزینشی با احادیث، ساده‌انگاری و خلط معنای عربی با فارسی پرداخته شده است.

فصل ششم کتاب به بیان راه‌های شناسایی آسیب اختصاص دارد و از موضوعاتی نظیر مخالفت حدیث با قرآن، مخالفت حدیث با سنت قطعی، مخالفت حدیث با عقل، ناهمسانی با قطعیات علمی، مخالفت با حس و تجربه، یافتن نسخه‌های مختلف و وجود عبارت تکلف‌آمیز صحبت می‌کند.

نویسنده در فصل پایانی کتاب به فقدان شرایط لازم فهم حدیث پرداخته است. تتبع ناقص، عدم توجه به قاعد زبان عربی، عدم توجه به عنصر زمان و مکان و عدم توجه به آهنگ سخن از موضوعات بحث شده در فصل هفتم کتاب‌اند. 

کتاب «آسیب‌شناسی فهم حدیث» در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل که مراسم اختتامیه آن عصر یکشنبه (12‌خرداد‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، در بخش دین و شاخه حدیث به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

چاپ نخست کتاب «آسیب‌شناسی فهم حدیث» با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 792 صفحه و به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط