دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
پرکردن خلاء حوزه احادیث فقهی شیعه انگیزه کارم بود

مصحح و محقق کتاب «جامع‌الرواة و رافع الاشتباهات» اثر برگزیده بیست و چهارمین دوره جشنواره جایزه کتاب فصل گفت: در تصحیح این اثر هیچ انتظاری از متولیان جشنواره کتاب فصل و مسوولان حوزه مکتوب نداشتم و این کار را با توجه به علاقه و خلائی که در حوزه احادیث فقهی شیعه احساس می‌کردم، تصحیح کردم.-

محمدباقر ملکیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: نقطه قوت این اثر نسبت به آثار قدیمی در جامع بودن آن است. همچنین نسبت به سایر آثار جدید مختصرتر و حجم آن حدود یک سوم مکتوبات علم رجال است که برای محققان، اثری علمی و موجز به شمار می‌آید.

وی با بیان این‌که با توجه به نوسانات بازار کاغذ اغلب ناشران برای تولید کتاب‌های دوره‌ای و مفصل علاقه چندانی ندارند، ادامه داد: حدود دو سال از کتابت این اثر می‌گذشت که موسسه بوستان کتاب قم آن را منتشر کرد. مجموعه «جامع‌الرواة و رافع الاشتباهات» را در هشت جلد و حدود شش هزار صفحه به رشته تحریر درآورده‌ام.

ملکیان گفت: برای تصحیح کتاب «جامع‌الرواة و رافع الاشتباهات» حدود هشت هزار ساعت زمان صرف کردم و اصلا دلبستگی به جشنواره‌های مکتوب نداشتم. البته معرفی و تجلیل از آن در بیست و چهارمین جشنواره کتاب فصل موثر است زیرا آگاهی از ارزیابی این اثر میان آثار دیگر حس بیهوده نوشتن را برای مولفان و من از بین می‌برد. 

مصحح و محقق کتاب «جامع‌الرواة و رافع الاشتباهات» در پاسخ به این سوال که «اکنون مشغول نگارش چه کتابی هستید؟» اظهار کرد: اینک در حال تصحیح و تحقیق کتاب «رسائل الشیعه» به قلم حر عاملی هستم. در این نوشتار کوشیده‌ام با نگاهی انتقادی به سندهای شیعه توجه کنم و همزمان با نگرش تطبیقی به متون اهل سنت بپردازم. اینک یک سوم نگارش این اثر به پایان رسیده است و احتمالا در 44 مجلد تمام شود. 
 
مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران دیروز (12 خردادماه) با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر در سرای اهل قلم خانه کتاب به کار خود پایان داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط