یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
اندیشه‌های مونتنی در قالب 20 جواب برای یک سوال

کتاب «چطور زندگی کنیم» تالیف سارا بیکول با ترجمه مریم تقدیسی، زندگی «میشل اکم دو مونتنی» اشراف‌زاده عصر رنسانس را در قالب یک سوال و بیست جواب معرفی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در قالب 20 بخش پاسخ‌های متفاوتی را از بیان مونتنی به این سوال که «چگونه زندگی کنیم» می‌دهد. 

در این کتاب سوال واقع‌بینانه «چطور زندگی کنیم» به بی‌شمار سوالات عملی دیگر تجزیه شده است. مونتنی به جای جواب‌های انتزاعی، به ما می‌گوید که در هر یک از مواردی که در پاسخ‌هایش آورده است، چه کرد و در آن زمان چه احساسی داشت. او به هم جزییاتی که برای تجسم این جواب‌ها نیاز داریم، اشاره می‌کند. 

توجه کنید، متوجه شوید، همه چیز را زیر سوال ببرید، صمیمی باشید و با دیگران زندگی کنید، با میانه‌روی زندگی کنید، کاری نکنید که هیچ کس قبلا نکرده است، کارتان را خوب انجام دهید ولی نه زیاد خوب و بگذارید زندگی جواب خود باشد، نمونه‌هایی از پاسخ‌های مونتنی به سوال واقع‌گرایانه «چطور زندگی کنیم» است. 

مونتنی بر خلاف بسیاری از شرح‌حال‌نویسان زمان خود شرح‌حال خود را به منظور ثبت موفقیت‌ها و دستاوردهای خود ننوشته  همچنین برای ثبت صحت نوشته‌های خود اتفاقات تاریخی را به شهادت نگرفته است. او کتاب خود را در سال‌هایی نوشت که جنگ‌های مذهبی و داخلی کشورش را به نابودی کشید. وی در مجموع 107 مقاله نوشت که برخی شامل یک یا دو صفحه و تعدادی دیگر بسیار طولانی‌اند. 

مولف در بخشی از یادداشت‌هایش در مقدمه کتاب نوشته است: «نخستین بار بیست سال قبل زمانی که در بوداپست بودم، با مونتنی آشنا شدم؛ آن زمان به‌قدری محتاج خواندن کتابی در قطار بودم که دل به دریا زدم و از یک دست‌ دوم فروشی ترجمه ارزانی از مقالات را خریدم. این یگانه کتاب انگلیسی‌زبان قفسه بود. اصلا انتظار نداشتم از این کتاب طرفی ببندم. نمی‌دانم به خاطر این اتفاق از چه کسی تشکر کنم؛ شاید از بخت و این حقیقت که بهترین اتفاقات زمانی در زندگی رخ می‌دهند که آنچه را به گمانتان می‌خواهید نمی‌یابید؛ و این حقیقتی است که رنگ و بوی مونتنی را دارد.» 

چاپ نخست کتاب «چطور زندگی کنیم» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه، در 504 صفحه و به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط