دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کاظمی‌دینان: استادان را به نوشتن کتاب‌های کاربردی تشویق کنیم

سید غلامرضا کاظمی‌دینان، استاد و پیشکسوت حوزه روابط‌عمومی ایران معتقد است، وضعیت کتاب‌های این رشته نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما باید استادان و مدرسان فعال این رشته را برای نگارش کتاب‌های کاربردی و عملی در حوزه روابط‌عمومی تشویق و ترغیب کنیم.-

سید غلامرضا کاظمی‌دینان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: برای این‌که یک استاد برای نگارش کتابی پیشقدم شود، نخست باید مطمئن باشد که از نظر تامین هزینه‌های زندگی مشکلی ندارد زیرا نوشتن کتاب مستلزم صرف وقت و هزینه‌های بالاست.

وی افزود: استادانی که وقت خود را برای تعلیم و تربیت اختصاص داده‌اند، اگر قرار باشد کتابی بنویسند، بخش عمده وقت خود را برای این کار هزینه می‌کنند و ضروری است که امنیت روانی داشته باشند.

کاظمی‌دینان با بیان این‌که باید از نویسندگان این حوزه حمایت‌های مادی و معنوی شود، گفت: تاسیس و راه‌اندازی باشگاه ارتباطات و روابط‌عمومی که به زودی محقق می‌شود، می‌تواند در تشویق و ترغیب استادن و نخبگان این حوزه به نگارش کتاب نقش موثری داشته باشد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر سازمان‌ها و موسسات فرهنگی نیز می‌توانند به عنوان حامیان مالی اندیشه، تفکر و پژوهش از آثار تالیفی که در این حوزه نوشته می‌شود، حمایت کنند.

این مدرس روابط عمومی با بیان این‌که برخی تصور می‌کنند پشتیبانی مالی فقط به حوزه‌های اقتصادی و تجاری مرتبط است، عنوان کرد: حمایت از حوزه‌های فرهنگی به بارور شدن و غنای حوزه‌های مختلف ادبی منجر می‌شود و به همین دلیل باید حمایت‌های جدی و اساسی از این بخش انجام شود.

کاظمی‌دینان یادآور شد: اگر استادان مطمئن باشند که هزینه چاپ کتاب‌هایشان تامین می‌شود و زمانی را که برای این کار صرف می‌کنند، نتیجه خوب و مناسبی دربردارد، قطعا در این حوزه پیشقدم می‌شوند.

به گفته وی، حمایت‌‌های مادی و معنوی از استادان، انگیزه نگارش کتاب را تقویت می‌کند و موجب می‌شود تا با انتقال تجربیات آن‌ها به بدنه جامعه چرخ‌های علم شتاب بیشتری به خود گیرد.

کاظمی‌دینان با اشاره به وضعیت کنونی کتاب‌های حوزه روابط عمومی توضیح داد: در شرایط فعلی وضعیت کتاب‌های این رشته نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و می‌توان گفت آثار خوب و مناسبی در دسترس مخاطبان قرار دارد.

وی با بیان این‌که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کتاب‌های این بخش با کمبود مواجه بود، یادآور شد: در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشکده رشته رسانه و ارتباطات مدت زیادی تعطیل بود اما با توجه به نقش اثرگذار این رشته بر سایر فعالیت‌های اجتماعی بار دیگر احیا شد و اکنون توانسته تا حدود زیادی جایگاه خود را به دست آورد. 

کاظمی‌دینان وضعیت کنونی رشته روابط‌عمومی در کشور را راضی‌کننده ندانست و عنوان کرد: دنیا در حال پیشرفت است و علم روز به روز پیشرفت می‌کند، روابط عمومی نیز به مرور زمان ارتقا پیدا کرده است از این‌رو باید تلاش کنیم خودمان را در این بخش به فعالان این حوزه در دنیا برسانیم.

پیشکسوت حوزه روابط‌عمومی یادآور شد: طی 10 سال اخیر کتاب‌‌های خوبی در این حوزه منتشر ‌شده و اگر چه انتظار ما را در بخش‌های مختلف تامین نمی‌کنند، ولی همین که نویسندگان پا پیش می‌گذارند و در این زمینه دست به قلم می‌شوند نویددهنده آینده خوبی برای این رشته است.

وی با اشاره به برخی آثار ترجمه شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر چه بعضی از مترجمان تلاش می‌کنند کتاب‌های زبان لاتین را به فارسی برگردانند اما این آثار قطعا نمی‌توانند اثرگذاری خوب و مناسبی برای دانشجویان یا فعالان این حوزه داشته باشند زیرا با رفتار و فرهنگ ما همخوانی ندارد.

کاظمی‌‌دینان بومی‌سازی را یکی از ضرورت‌های آثار ترجمه شده دانست و اظهار کرد: اگر مترجم هنگام ترجمه بتواند مطالب را با روش‌های زندگی و فرهنگ سازمانی ما تطبیق دهد، آثار ارزشمندی در این زمینه منتشر خواهد شد. 

وی همچنین به فعالیت انجمن‌های مردم نهاد در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تشکل‌هایی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن متخصصان روابط عمومی ایران می‌توانند در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت حمایت مادی و معنوی از این بخش انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط