دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
تماشای قطره‌ای از دریای معرفت علی (ع) در قاب کتاب

کتاب «همه می‌پرسند، علی (ع) پاسخ می‌دهد!» تالیف هشام آل قطیط‌‌ الحیدری با ترجمه محمد‌‌رضا میرزا‌جان منتشر شد. این کتاب منعکس‌کننده قطراتی از دریای علم امام علی (ع) است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 9 فصل این کتاب در‌برگیرنده نظریات اقتصادی، علمی، دینی، حقوق بشر، تمدن، دموکراسی، پارلمان، طب، تاریخ، راهکارهای حل مشکلات، دادگری و قضاوت امام اول شیعیان و همچنین برخی  نظریات ایشان در زمینه حکومت و قدرت و حکم و امثال است. 

فصل نخست به بیان پاسخ‌ها و دیدگاه‌های حضرت علی (ع) درباره مسایل و پرسش‌های فلسفی و اعتقادی علما و بزرگان یهود و نصاری اختصاص دارد. «خدا هم‌اینک کجاست؟ چه چیزی از آن خدا نیست؟ پروردگارت کجاست؟ دین شما چه فضیلتی بر دین ما دارد؟» سوال‌هایی‌اند که در این فصل مطرح شده‌اند و پاسخ امیر‌المومنین (ع) با دلایل عقلی و علمی و استناد به آیات قرآن به این سوالات آورده شده است. 

در فصل دوم حکایت‌ها و روایاتی درباره داوری‌های جاودانه علی (ع) بیان شده است. «باید یک بنده را آزاد کنی، مرد سربریده و کودک 9 ماهه در محراب مسجد‌النبی (ص)، کشف علت کشته شدن ارباب و حکم سارقی که سه بار سرقت کرد» نمونه‌هایی از عنوان‌های داوری‌های عادلانه و حکیمانه حضرت امیر (ع) است. 

قضاوت بین دو مرد متخاصم، حکایتی از این فصل کتاب است که این‌گونه روایت شده است: «از عمر‌بن خطاب روایت شده، دو مرد عرب که در حال کشمکش و نزاع بودند جهت داوری و حل مخاصمه نزد او آمدند. عمر به علی (ع) گفت: شما بین این دو قضاوت کن یا ابا‌الحسن. حضرت بین آنها داوری کرد، اما یکی از آنها با استهزاء گفت: این بین ما قضاوت کند؟! در این‌جا عمر به‌سرعت از جا برخاست و یقه او را گرفت و گفت: وای بر تو! آیا می‌دانی که او کیست؟! این مرد سرور و مولای من و مولای هر مومنی است، و اگر کسی ولایت او را نپذیرد، مومن نیست.» 

در فصل سوم کتاب با ذکر مصادیق بسیار از منابع معتبر و بزرگ تاریخی مشخص می‌شود که افراد و شخصیت‌ها در مقاطع مختلف به برتری مولی‌الموحدین (ع) اعتراف کرده‌اند. از  نمونه‌های تاریخی این موضوع که در این فصل کتاب مطرح شده‌اند، می‌توان به «نصب علی (ع) به ماموریت، اعتراف به وصی بودن علی (ع)، جواز عبور از صراط، اولویت علی (ع) برای خلافت و رجوع به علی (ع) در امر قضاوت» اشاره کرد. 

فصل چهارم کتاب در ارتباط با «علی (ع) و تفسیر ایشان از آیات قرآن کریم است. فرمایش علی (ع) در مورد عرض و طول بهشت، تقسیم ماترک میت با منطق قرآن کریم، بیان حضرت علی (ع) از داستان اصحاب کهف و علی (ع) خود را با قرآن معرفی می‌کند» نمونه‌هایی از تفسیرهای کامل و بی‌نقص حضرت امیر (ع) از آیات نورانی قرآن کریم به شمار می‌آیند. 

در فصل‌های پنجم تا نهم کتاب «همه می‌پرسند، علی (ع) پاسخ می‌دهد!» به ترتیب به موضوعات معرفت علی (ع) به عالم ملکوت، علی (ع) شخصیت منتخب پیامبر اکرم (ص)، کرامات و معجزات امام علی‌بن ابی‌طالب (ع)، علی (ع) از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) و آزمون‌های بسیار سخت حضرت علی (ع) پرداخته شده است. 

چاپ نخست کتاب «همه می‌پرسند، علی (ع) پاسخ می‌دهد!» با شمارگان سه هزار نسخه، در 264 صفحه و به بهای پنج هزار و 800 تومان از سوی موسسه فرهنگی‌-‌هنری قدر ولایت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط