یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
بررسی تجدد و سنت در جریان‌های فکری معاصر

کتاب «تجدد و سنت در جریان‌های فکری معاصر» تالیف سید‌مصطفی حسینی‌نسب جریان‌های فکری را بر اساس رویکرد آن‌ها به دغدغه رابطه تجدد با سنت به‌طور عام و دین به‌طور خاص طبق‌بندی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در پنج بخش تدوین شده است و در فصل‌های پنج‌گانه آن به ترتیب مباحث گفتمان سنت‌گرای نو‌اندیش، گفتمان تجدد‌ستیز فلسفی، گفتمان روشنفکری تجدد‌پذیر، گفتمان روشنفکری سکولار و آشنایی با جریان تجدد‌ستیز سنتی مطرح و بررسی می‌شود. 
 
نویسنده اثر معتقد است که بررسی جریان‌ها و گفتمان فکری هر نظام اجتماعی ضرورتی غیرقابل انکار است. جریان‌های فکری معاصر در ایران را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد. 

طبقه‌بندی‌ انجام شده در این کتاب، طبقه‌بندی جریان‌ها بر اساس رویکرد آ‌ن‌ها به دغدغه رابطه تجدد با سنت به‌طور عام و دین به ‌طور خاص است. جریان‌های فکری معاصر در ایران دغدغه رابطه مدرنیته و دین را ندارند یا چنین دغدغه‌ای دارند.

در تبیین هریک از این جریان‌ها پرسش‌های خاص‌تری نظیر چیستی عقلانیت مطلوب، رابطه عقلانیت مطلوب با هر یک از مباحث منطق، دین، هنر، عرفان و اخلاق و همچنین رابطه امور غیرمعرفتی مانند قومیت امور معرفتی و معیار ارزیابی عقلانیت قابل طرح‌اند.

چاپ نخست کتاب «تجدد و سنت در جریان‌های فکری معاصر» با شمارگان دو هزار نسخه، در 176 صفحه و به بهای 60 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط