قدیمی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کتابخانه فقط مکانی برای گردآوری منابع و کتاب نیست و مردم نباید با چنین طرز فکری وارد این مکانهای فرهنگی شوند. اشاعه تفکر علمی درست و فراگیر باب توسعه تولید علوم تخصصی را در جامعه باز و علوم تخصصی را فراگیر میکند.
وی با بیان اینکه اکنون در کتابخانهها جریانی به نام علماطلاعشناسی رواج پیدا کرده است، اظهار کرد: از اواخر دهه 80 میلادی این جریان از طریق جوامع غربی شکل گرفت اما وضعیت کتابخانههای ایران و حتی جهان از نظر تولید علم با توجه به نو بودن نهضت ترویج علم هنوز در سایه فعالیتهای کتابخانهای قرار دارند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار کرد: کتابخانهها به تنهایی مرجع تولید علم در کشور محسوب نمی شوند و اطلاعرسانی، تبلیغ، اختصاص ردیف بودجه و بیان جایگاه این نهضت میتواند در توسعه علمی کشور موثر باشد.
رییس انجمن ترویج علم ایران با بیان اینکه توجه به موضوع ترویج علم از تولید علم کماهمیتتر نیست، عنوان کرد: تولید علم کپی مطالب پیشین و همچنین حذف و اضافه موارد قبلی نیست.
وی با اشاره به فعالیت انجمن ترویج علم از سال 1380 گفت: 20 تا 26 آبان ماه هر سال به عنوان هفته ترویج علم نامگذاری شده و در این هفته با اختصاص روزی به نام اهدای کتاب به نقش کتابخانهها به عنوان ابزاری موثر برای توسعه این نهضت توجه میشود.
قدیمی با بیان این که تا کنون 13 دوره از جایزه انجمن ترویج علم برگزار شده، اظهار کرد: عمومی کردن علم میان مردم، اشاعه تفکر علمی، مشارکت و هماهنگی میان نهادهای مروج فرهنگی و آموزش مروجان این علم از سرفصلهای فعالیت این انجمن هستند.

نظر شما