یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در کتاب پیوند خورد

کتاب «جایگاه پیوند سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام» اثری از منصور اعتمادی است که با معرفی و توضیح توسعه بر پایه دو عامل کیفی سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی، شیوه صدور حکم حکومتی در منطقه «الفراغ» را تبیین می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه در بستر نظام فکری حاکم بر حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی آن جامعه شکل می‌گیرد. این ساختار توسعه به ابزارهای متفاوتی نیاز دارد. برخی از این ابزارها می‌توانند به عنوان عوامل تولید در راستای تحقق رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در نهایت شکل‌گیری توسعه پایدار بیشترین اثر را داشته باشند.

سرمایه‌های فیزیکی، اقتصادی، فرهنگی، انسانی و اجتماعی در شمار منابع تولیدی ارزشمند و ایجاد کننده ثروت در هر جامعه‌اند. میزان برخورداری هر مجموعه اقتصادی از این سرمایه‌ها، تاثیر ویژه‌ای بر جایگاه و رتبه نظام حاکم بر آن جامعه را در فضای بین‌الملل مشخص می‌کند.

این کتاب با معرفی و توضیح توسعه بر پایه دو عامل کیفی سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی، شیوه صدور حکم حکومتی در منطقه الفراغ را تبیین می‌کند. «منطقه الفراغ» یکی از نظریات مهم شهید محمدباقر صدر است که در حوزه اقتصاد و فقه سیاسی راهگشای بسیاری از مسایل است. 

مولف کتاب، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس «تقویت مولفه‌های سرمایه اجتماعی» را معیاری پیشنهادی برای صدور حکم عنوان کرده است. وی در اثر خود به موضوع‌هایی نظير اسلام و اقتصاد، سرمايه اجتماعی، جنبه‌های مذهبی و اسلامی، نيروی انسانی، جنبه‌های اسلامی و برنامه‌ريزی پرداخته است.  

کتاب از شش فصل تشکیل شده است؛ «کلیات و تعاریف مربوط به سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی»، «مقایسه دیدگاه غرب و نظام اقتصادی اسلام پیرامون سرمایه اجتماعی»، «تقویت مولفه‌های سرمایه اجتماعی روش پیشنهادی قانون‌گذاری در منطقه الفراغ»، «بررسی دیدگاه برخی فقها و صاحب‌نظران اقتصاد اسلامی پیرامون ملاک پیشنهادی عقلایی در صدور حکم منطقه الفراغ با استفاده از مطالعه موردی»، «فراتحلیل یافت‌ها پیرامون سرمایه اجتماعی در ایران» و «خلاصه و جمع‌بندی» عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «جایگاه پیوند سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام» با هدف ارایه مدل‌های نظری در زمینه نظام اقتصادی اسلامی پدید آمده است. نویسنده کتاب اعتقاد دارد سرمایه و انواع مختلف آن از عوامل مهم توسعه و رشد به‌شمار می‌آید.

نخستین چاپ کتاب «جایگاه پیوند سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 384 صفحه و بهای هشت هزار و 500 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها