یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
راه‌اندازی کتابخانه مهم‌ترین اقدام کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است

نشست رسانه‌‌ای سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با بیستمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (13 اسفند) برگزار شد. حسینی در این مراسم راه‌اندازی کتابخانه در مساجد را از اقدامات مهم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دانست و گفت: این کانون‌ها تاکنون توانسته‌اند چهار هزار و 500 باب کتابخانه مخزن‌دار و پنج هزار و 500 باب کتابخانه باز در مساجد راه‌اندازی کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رسانه‌‌ای سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شکل گرفتند. در سال 1384، دو هزار و 400 کانون فرهنگی هنری به وجود آمد و با یک سرمایه‌گذاری بیشتری که انجام شد به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم رشد محسوسی در تعداد آن‌ها مشاهده شد. 

حسینی در ادامه سخنانش گفت: تا سال 1388، 6 هزار کانون فرهنگی هنری شکل گرفت. امروز نیز شاهد ارتقای تعداد این کانون‌ها به 15 هزار کانون هستیم.

حسینی با بیان این‌که تصور می‌کنیم کانون‌های فرهنگی هنری نقش خوبی برای فعال شدن مساجد دارند، افزود: مسجد تنها مکانی برای برپایی نماز یا مراسم ختم نیست. در صدر اسلام نیز مسجد پایگاه همه فعالیت‌ها بوده است. سالیان سال استعمار کوشیده نقش مساجد را در کشورهای اسلامی کم رنگ کند اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی مسجد پایگاه بسیج مردم در دفاع از اسلام بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن نقش مهمی در ارتقای سطح دانسته‌های جوانان مسجدی دارد، اظهار کرد: تلاوت قرآن کریم یکی از مهم‌ترین مسایلی است که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به آن می‌پردازد و اکنون در 28 هزار مسجد کشور در طرح تلاوت نور روزانه یک صفحه قرآن کریم تلاوت می‌شود.

وی ادامه داد: تاسیس 750 خانه نور در مساجد کشور، برپایی جلسه‌های تفسیر قرآن، خوشنویسی و رسم‌الخط قرآنی از دیگر برنامه‌های فعالیت‌های قرآنی کانون‌ها به شمار می‌آید.

حسینی در ادامه سخنانش گفت: توجه به کارهای تحقیقاتی از طریق راه‌اندازی کانون‌های تخصصی با کارکرد بحث‌های محوری و پژوهشی و همچنین برپایی هسته‌های تخصصی هنری و فرهنگی از  برنامه‌های بخش پژوهشی کانون‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح چهره به چهره را یکی از کارهای خوب کانون‌های مساجد دانست و گفت: بر این باوریم که اگر مساجد فعال شوند، بسیاری از آسیب‌های جامعه امروزی از بین خواهد رفت. 

وی ادامه داد: اگر مسایلی مانند عرفان‌های نوظهور که به صورت پنهانی در جامعه مطرح است، در مساجد مطرح شود افراد فاضل و اندیشمند به صراحت پاسخ آن‌ها را خواهند داد اما متاسفانه این‌گونه مسایل در محافل پنهانی برگزار می‌شود.

حسینی افزود: اگر جوانان جذب مساجد شوند، دیگر این قشر با هر سخنی مسیر خود را تغییر نخواهند داد و برای جامعه فردی موثر خواهند بود.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سخنران دیگر این مراسم بود. وی اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور هر سال چهار میلیارد تومان برای تجهیز مساجد به کتاب‌های دینی اختصاص می‌دهد. 

وی گفت: در این ایام نیز از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مبلغی بیش از 400 میلیون تومان برای تجهیز کتابخانه‌های مساجد تخصیص داده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ داد. وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره رویکرد وضعیت نشر در سال آینده سوال کرده بود، گفت: دیروز 
(12 اسفند) علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان به کمک و حمایت مجلس برای افزایش ردیف بودجه نشر کشور (کتاب و مطبوعات) اشاره کرد که امیدواریم این ردیف بودجه برای سال 1392 افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال مذکور گفت: با افزایش ردیف بودجه نشر در سال آینده بهتر می‌توان در حوزه کتاب فعالیت کرد. همچنین می‌توان مقدمات برپایی هر چه بهتر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به سرعت فراهم کرد. البته این امر مستلزم تعامل همه نهادها و سازمان‌هاست.

حسینی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که درباره مشکلات موجود در دو دوره پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور یا حضور نیافتن بخش بین‌الملل در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سوال کرد، گفت: ما قبول داریم که هم در بیست‌وچهارمین و هم در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشکلاتی وجود داشته است اما در راستای حل این مشکلات با آقای محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی و همچنین روسای سایر بانک‌های عامل جلساتی را تشکیل دادیم . آن‌ها نیز قول داده‌اند در حل این مشکلات کمک بیشتری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخش بین‌المللی را خواهیم داشت و وقفه‌ای در اقدامات صورت نخواهد گرفت.

وی به خبرنگاری که درباره مشکلات موجود در حوزه کاغذ و گرانی کاغذ پرسیده بود، جواب داد: همکاران ما در بخش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعات این وزارتخانه به صورت دایم پیگیر حل مسایل مربوط به کاغذ هستند. همچنین زمینه‌های تشویق گروه‌های مختلف برای ورود کاغذ به کشور را فراهم کرده‌ایم.

حسینی توضیح داد: امسال با وجود مشکلات فراوان در حوزه نشر به برگزاری 29 نمایشگاه کتاب تخصصی و عمومی موفق شدیم. اکنون نیز در استان‌های اصفهان و قم نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حل مسایل مربوط به کاغذ کوتاهی نمی‌کند اما برای حل این مسایل مستلزم حمایت‌های همه نهادها و سازمان‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در حاشیه این نشست خبری به خبرنگار «ایبنا» در پاسخ به این سوال که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور تاکنون چند عنوان کتاب منتشر کرده است و رویکرد این کانون‌ها در حوزه نشر برای سال آینده چیست؟ گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در حوزه ستاد عالی سالانه کتاب‌هایی را برای مساجد ارسال می‌کند. البته انتخاب و ارسال این کتاب‌ها با همفکری و تعامل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: علاوه بر آن افرادی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور فعالیت می‌کنند نیز تولیداتی در حوزه‌های شعر، رمان، قرآن و دین دارند که این آثار نیز بررسی و حمایت می‌شوند.

ارباب‌سلیمانی افزود: تاکنون 20 عنوان کتاب مهم و قابل استفاده در حوزه مساجد به چاپ رسیده‌اند. در سال آینده نیز چاپ پنج عنوان کتاب با موضوع‌های معارف قرآن و اهل بیت(ع) را در دستور کار داریم. سه اثر نیز در حوزه هنر مورد حمایت این کانون‌ها قرار خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها