دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

سید علی کاشفی خوانساری، نویسنده کتاب کودک و نوجوان، درباره‌ بحث تصویرگری کتاب‌های مذهبی کودک و نوجوان، گفت: تصویرگری چهره ائمه و انبیا به شرط حفظ تقدس اشکالی ندارد.-

 کاشفی خوانساری، در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تصویرگری کتاب‌های مذهبی کودک و نوجوان، گفت: مفهوم مذهب، مفهومی فرا تاریخی و فرا جغرافیایی است. با این تعریف نمی‌شود اصول محدودی را برای تصویرگری مطرح کرد. 

نویسنده کتاب «کودکان و شاهنامه» افزود: در کتاب‌های غیر داستانی برای کودکان و نوجوان، که جنبه علمی دارند، تصویرگری کتاب دینی باید مستند به اتفاقات تاریخی باشد. در تصویرگری این گونه کتاب‌ها، زیرپا گذاشتن اصول تاریخی، به صرف ایجاد نوآوری، جایز نیست.

وی درباره‌ اصلي‌ترين مساله در تصویرگری کتاب‌های مذهبی کودک و نوجوان، اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که در تصویرگر باید به آن توجه داشت، احساس و باور پدیدآورنده و احساس و دریافت مخاطب است. تصاویر ایجاد شده در این کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشند که احساس و باور پدید آورنده در آن دیده شود و مخاطب نیز بتواند از طریق احساس خود نسبت به آن تصویر باور پیدا کند.

نویسنده کتاب «حمله‌خوانی و حمله‌سرایی» گفت: با اهمیت‌ترین اصلی که درتصویرگری کتاب‌های مذهبی، باید رعایت شود این است که تصویرگری این گونه کتاب‌ها باید مبتنی بر تقدس و احترام باشد. به این ترتیب نمی‌توان ملاک‌های مشخص و عینی برای این تقدس و احترام تعیین کرد. این‌جاست که دریافت جمعی و نظر مخاطبان ملاک می‌شود.

کاشفی اظهار کرد: با توجه به این مسایل باید بکوشیم در تصویرگری شخصیت‌های مقدس و مذهبی، کوچکترین‌ حسی از بی‌احترامی و یا جنبه‌های منفی را به مخاطب منتقل نکنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که، آیا در تصویرگری کتاب‌های مذهبی کودک و نوجوان، کشیدن چهره شخصیت‌های مقدس به شکل یک هاله نور، می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، یا خیر؟ گفت: این نوع تصویرگری ریشه‌های غیر اسلامی دارد اما در کتاب‌های مذهبی ما بسیار رواج دارد. تصویرگری به این شیوه کلیشه‌ای است و مخاطب کودک نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. به نظر من چهره‌نگاری ائمه به شرط حفظ تقدس آن‌ها اشکال ندارد و به باور پذیر بودن و برقراری ارتباط با مخاطب کمک می‌کند.


سید علی کاشفی خوانساری در سال 1350 در تهران به دنیا آمد. پدرش مترجم زبان آلمانی و از اعضای موثر انجمن اسلامی دانشجویان مقیم اروپا و مادرش وکیل پایه یک دادگستری و پدربزرگش حضرت آیت الله آقا سید ضیاء الدین خوانساری، از موسسان و مدرسان حوزه علمیه قم بود. در دوران دانش آموزی ضمن حضور کوتاه مدت در جبهه موفقیت‌هایی را در مسابقات شعر، داستان و روزنامه نگاری به دست آورد. در رشته مهندسی عمران در دانشگاه به تحصیل پرداخت اما در آن دوره نیز بیشتر دل‌مشغولی‌های او فعالیت‌های بسیج دانشجویی در حوزه شعر، داستان و نمایش بود. همچنین دوره‌های آموزشی با موضوع روزنامه‌نگاری، زبان انگلیسی و دوره دوساله کارگردانی سینما را با موفقیت طی کرد. از بیست سالگی به طور رسمی به روزنامه‌نگاری پرداخت. وی تاکنون بیش از صد مقاله و یادداشت تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر ساخته است. سردبیری مجلات تخصصی در این حوزه از دیگر فعالیت های او بوده است. کاشفی تا کنون 44 جلد کتاب منتشر کرده است که عمدتا در حوزه مسایل نظری ادبیات کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات و مطبوعات کودکان ایران بوده است. وی در ادارات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مسوولیت‌هایی در حوزه ادبیات، تئاتر و مطبوعات داشته است. از آثار کاشفی، می‌توان به «پرسه»، «حمله‌خوانی و حمله‌سرایی»، ‌«‌‌آشنايی با نفس الهموم»، «حج‌نامه‌ها»، «گزارش تحلیلی نقد ادبیات کودک و نوجوان»، «عروسک‌های خدا» و «روزی روزگاری سینما» از  آثار منتشر شده كاشفی خوانساری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها