پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
رحماندوست: آزاده باشید تا شاهد مرگ نویسندگی نباشیم

مصطفی رحماندوست در اختتامیه نخستین دوره جشنواره «اولین کتاب من» خطاب به نوجوانان نویسنده حاضر در مراسم گفت: مطالعه نکردن، دویدن دنبال شهرت و آزاده نبودن سه عنصری هستند که می توانند مرگ یک نویسنده را به دنبال داشته باشند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه نخستین دوره جشنواره «اولین کتاب من» با حضور مصطفی رحماندوست، نماینده مدیر کل امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف یعقوبی‌فر، مدیر عامل «موسسه فرهنگی منادی تربیت» و نویسندگان نوجوان ظهر امروز پنجشنبه، 25 آبان در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که با حضور پرشور نویسندگان نوجوان و خانواده هایشان از سراسر کشور همراه بود پاک پور، دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره «اولین کتاب من» گفت: تعدادی از بچه ها هستند که دوست دارند بنویسند اما همه با دید بچگی به آن ها نگاه می کنند و این گونه است که جوانه استعداد آن ها از همان ابتدا خشک می شود اما ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

وی با بیان این که از ابتدا از طرح جشنواره استقبال خوبی شده است ادامه داد: روزی که فراخوان داده شد دیدیم که 30 هزار نفر بسته های ما را دریافت کرده‌اند و می خواهند بنویسند و در نهایت 7 هزار کتاب ارسال شد که تعداد کمی نیست.

دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره «اولین کتاب من» خطاب به نویسندگان کودک و نوجوان حاضر در مراسم افزود: الان دوران فرزند مداری است و در عین حال شرایط دشوار گذشته وجود ندارد و بستر برای شکوفایی فراهم است بنابراین باید قدر این شرایط را بدانید و سهمتان را از فضا بخواهید چرا که ابتدای راهی بس دشوار هستید و در عین حال این مملکت به شما نیاز خواهد داشت.

وی اضافه کرد:اکنون نویسنده در خور شان جوان و نوجوان به تعداد نیاز نداریم و بخش عمده‌ای از کتاب های موجود در بازار ترجمه هستند و بومی سازی وجود ندارد و باید این ضعف جبران شود.

در ادامه این برنامه مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان خطاب به نویسندگان کودک و نوجوان حاضر در مراسم گفت: مردن قلم و هنر و ایستادن آن زمانی است که کتاب شما با حمایت پدر و مادرتان چاپ شود، چرا که آن ها می خواهند به اطرافیان پز داشتن فرزند نویسنده بدهند اما ضررش به شما می رسد.

وی ادامه داد: وقتی شما تصمیم گرفتید مشهور شوید و خانواده‌تان پس اندازشان را گذاشتند تا کتاب شما منتشر شود شما دیگر کتاب نمی‌خوانید و نقطه توقف و مرگ هنری شما زمانی است که خواندن و یاد گرفتن را کنار بگذارید، این تحویل گرفتن‌های سازمان‌های دولتی و خانواده‌هایتان حرامتان باشد اگر کتاب نخوانید!

رحماندوست با بیان این که والدین باید برای بچه ها کتاب بخرند نه اینکه تلاش کنند کتاب آن ها را چاپ کنند گفت: بگذارید بچه ها کتاب بخوانند چرا که نخستین آفتی که بعد از این جوایز آن ها را می گیرد شهرت است و این آفت به معنای مرگ نویسنده است.

وی اضافه کرد: نویسنده باید آزاده باشد و به دولت، قدرت یا پول وابسته نباشد. وابستگی به قدرت و بله قربان گفتن به کسانی که می خواهند برای شما خط تعیین کنند در حالی که شعور این کار را ندارند روز مرگ نویسنده است.

این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: راه هنر پله پله است، من 61 سال از سنم می گذرد و هنوز روزی 16 ساعت کار می کنم که مقدار زیادی از آن فقط مطالعه است، در عین حال کم کم این را هم خواهید دانست تنها دانستن زبان فارسی برای مطالعه کافی نیست.

وی افزود: همیشه دو گروه از پیشرفت دیگران خوشحال می شوند، یکی پدر و مادرها و دیگری مربیان و اهالی فرهنگ و هنر، امیدوارم شما چشم و دل ما را به برنده شدن و جلو زدن از همه هنرمندان امروز روشن کنید.

رحماندوست با بیان این که این اتفاق خوبی است که این مراسم در آغاز محرم است گفت: محرم آغاز آزادگی است و امیدوارم شما هم مثل حسین(ع) و یارانش آزاده باشید.

در ادامه این مراسم در 16 محور به عنوان شگفتی های آفرینش جوایز برگزیدگان به آن ها اهدا شد. که در این میان در عنوان «اسب» زینب محمدی، «اقیانوس ها» آیدا گروسیان، «پروانه» عفت خادمی پور بغدادی، «جغد» مطهره قره محمود لو، «حلزون» کوثر صالحی ترابی»، «روباه» آیدا بخشی نژاد، «زنبور عسل» ویدا بهمنش،«سنجاقک» ساناز عزیزی الیاسوندی، «عنکبوت» حسام مددی ماسوله، «کفش دوزک» عرفان سید آبادی، «گوسفند» مقداد اکبری، «لاک پشت» مهرنوش شریفی، «لک لک» فاطمه بخشی، «ملخ» رویا محبوبی اصل، «موجودات میکروسکوپی» احمد رضا داودی و «مورچه» مریم جوزی رتبه نخست را کسب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها