یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۵
دانشنامه اساطير جهان نقد مي‌شود

کتاب «دانشنامه اساطیر جهان» زير نظر ركس وارنر تدوين و توسط دكتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور ترجمه شده است. اين كتاب 16 بهمن‌ماه در شهر كتاب مركزي نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جلسه نقد و بررسي كتاب دانشنامه اساطير جهان با حضور دكتر ژاله آموزگار، دكتر كتايون مزداپور و دكتر ابوالقاسم اسماعيل‌پور 16 بهمن‌ماه ساعت 17 در شهر كتاب مركزي برگزار مي‌شود.

این اثر دانش‌نامه‌اي‌‌ جامع به شکل مضمونی و موضوعی است و درون‌مایه‌های‌ اساطیری در اساطیر جهان به سبکی جذاب در آن بحث می‌شود.

دكتر آموزگار در تألیف تاریخ اساطیری ایران نیز از همین منظر به فضای مه‌آلود تاریخ تفکر اندیشه نظر افکنده و معتقد است: دانش اساطیر در شناسایی تاریخ تمدن، پی بردن به طرز تفکر و اعتقادات مردمان دوران‏ باستان بسیار مفید است. اگر تحلیل دقیق و فراگیری از اساطیر صورت نگيرد، بار سنگین مطالعه درباره‏ تاریخ دوران‏کهن بر دوش باستان‌شناسان می‏افتد. دانش اساطیر می‏تواند بسیاری از نهادهای ابتدایی ادوار کهن تمدن بشری و ارتباطات اقوام را با یکدیگر مشخص كند و به بخش مبهم باستان‏شناسی روشنی بخشد.

كتاب دينكرد و آوانویسی و ترجمه‏ فرانسه‏ آن، درخششی خوش در عرصه‏ تحقیقات دكتر ژاله آموزگار بوده و ادامه‏ ‏همکاری با روانشاد دکتر تفضلی منجر به پدید آمدن آثاری شد که از آن جمله می‏توان به ترجمه‏ شناخت اساطیر ایران تألیف جان هینلز، تألیف اسطوره‏ زندگی زردشت، زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن، ترجمه‏ کتاب نخستین ‏انسان، نخستین شهریار تألیف آرتور کریستن سن (که جایزه‏ بهترین کتاب سال به مترجمان آن اهدا شد)، اشاره كرد. 

دکتر کتایون مزداپور، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از استادان برجسته مباحث اسطوره‌شناختی ایران است. از وی آثاری چون گویش بهدینان يزد، روایتی دیگر از دلیله محتاله، مقالاتی مستدل در زمینه اسطوره‌شناسی، ایران‌شناسی، فرهنگ و زبان‌های باستانی و... منتشر شده است.

دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور دانشیار فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه شهید بهشتی تهران، مدیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، رییس مرکز تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، عضو انجمن بین‌المللی مطالعات مانوی و رييس پژوهشكده زبان‌شناسي، كتيبه‌ها و متون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است كه آثاري نظير سرودهاي روشنايي (جستاری در شعر ایران باستان و میانه و سرودهای مانوی)، دانشنامه اساطير جهان، اسطوره آفرینش در آیین مانی، اسطوره بیان نمادین، زیر آسمانه‌های نور (جستارهای ایران‌شناسی و اسطوره‌شناسی)، ادبیات مانوی (با همكاري دکتر مهرداد بهار)، همچنين ترجمه اساطیر آشور و بابل، اساطیر مصر، بهشت و دوزخ در اساطیر بین‌النهرین و اساطیر یونان را در كارنامه خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها